Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ
Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

30.10.12

ΤΟ ΣΠΙΤΙ - ΒΙΝΣΕΝΤ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ


Σήμερα ξεκινήσαμε να μιλάμε ο καθένας για το σπίτι του. Τι πιο καλή ευκαιρία από τον πίνακα με το δωμάτιο του Βαν Γκογκ στο κίτρινο σπίτι, στο Αρλ;
 
    • Την ιδέα την πήρα από το βιβλίο της Νιάρχου-Λουΐζου, "Παιχνίδια με την τέχνη 3-5 χρόνων", εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ. Έχει διάφορες δραστηριότητες και πληροφορίες για τον πίνακα.
       
    • Βρήκα και τον πίνακα ήδη έτοιμο για παζλ, οπότε τον εκτύπωσα, τον πλαστικοποίησα και έτοιμο το παζλάκι! (Φέτος θα τα δουλέψω πολύ τα παζλ).
    • Μιλήσαμε για τη ζωή του και είδαμε πίνακες από βιβλία και παρουσιάσεις.
    • Διαβάσαμε το παραμύθι της Φίλιας Δενδρινού "Το καπέλο του καλλιτέχνη Βίνσεντ Βαν Γκογκ", εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗΣ.
    • Με αφορμή αυτό το βιβλίο, πήρα ένα μαγικό καπέλο το οποίο με το που το φορούσε κάποιος μεταμορφωνόταν σε Βαν Γκογκ και ζωγράφιζε με την τεχνοτροπία του.
     
    • Ζωγραφίσαμε την έναστρη νύχτα αφού πρώτα φτιάξαμε το παζλ. Γενικώς δε μου αρέσει να δίνω φωτοτυπίες για γέμισμα, όμως με το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ευκαιρία τα παιδιά να φύγουν στο τέλος της χρονιάς έχοντας στο φάκελο τους αρκετά διάσημα έργα, κι ας μην τα θυμούνται όλα.
    • Παίξαμε με τα αγαπημένα μου παζλ με βέλκρο.

     
    • Μπέρδεψα σε μεγάλα κομμάτια 2 απεικονίσεις του καφενείου στο Αρλ τη νύχτα και οι 2 ομάδες κλήθηκαν να βρουν τα δικά τους κομμάτια για να συνθέσουν το παζλ.
     
    • Παίξαμε ντόμινο (πάλι από το βιβλίο της Νιάρχου-Λουΐζου).
    • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο (σε αυτό το φύλλο εργασίας επιμένω γιατί θέλω να εξασκηθούν τα παιδιά στο πως να δουλεύουν έναν πίνακα διπλής εισόδου). 
      • Η μαμά ενός νηπίου είναι από την Ολλανδία, οπότε του ζήτησα να μας φέρει ένα χάρτη της χώρας και να μας δείξει που είναι η πόλη που γεννήθηκε ο Βαν Γκογκ.
      • Τέλος, ένα βίντεο για τον Βαν Γκογκ που βρήκα στο διαδίκτυο.



      Τα παζλ και φύλλο εργασίας


      26.10.12

      28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΟΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

      Με αφορμή την αφίσα "Η Παναγιά μαζί του", ασχοληθήκαμε με έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον ονειρικό Γεώργιο Γουναρόπουλο.
       

      • Μελετήσαμε αφίσες της εποχής και τις συνθέσαμε.
      • Είδαμε πίνακες του Γουναρόπουλου στον υπολογιστή και σε καταλόγους από το Μουσείο Γουναρόπουλου και την Εθνική Πινακοθήκη. 
      • Συζητήσαμε αρκετή ώρα για το δέντρο του Γουναρόπουλου. Πως είναι. Πως μπορεί να κινείται. Τι μπορεί να φυτρώνει πάνω του. Ποιοι μπορεί να το κατοικούν. Τι μπορεί να αισθάνεται. Καταλήξαμε ότι φυτρώνουν όνειρα και μένουν ξωτικά στο λυπημένο δέντρο της φαντασίας μας.
       
        • Διαβάσαμε από το βιβλίο "Το γαλάζιο φεγγάρι" της Μαρίας Κυνηγού, εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ, το απόσπασμα που αναφερόταν στο δέντρο της φαντασίας.
         
        • Ζωγραφίσαμε το δικό μας δέντρο της φαντασίας και τα δικά μας ξωτικά και όλοι μαζί φτιάξαμε (με τη βοήθεια και του γκλίτερ) ένα κολάζ: ο ονειρικό δάσος του Γουναρόπουλου".



         
        • Φτιάξαμε παζλ με τα έργα του

        • Ψηφίσαμε το αγαπημένο έργο μας. (Όλα τα φύλλα εργασίας στο τέλος).
        • Κάναμε το φύλλο εργασίας όπου ενώσαμε μέρη και πίνακές του.
        •  Επισκεφθήκαμε εικονικά το Μουσείο του στο Δήμο Ζωγράφου στην Αθήνα: www.gounaropoulos.gr/





        • Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε κι εμείς ένα δικό μας όνειρο (καλό ή κακό) να φυτρώνει στο δέντρο της φαντασίας.
        • Συμπληρώσαμε το φύλλο εργασίας ψάχνοντας να βρούμε το σωστό όνομα του ζωγράφου. 

          Φύλλα εργασίας

                                  

          24.10.12

          ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ



          • Κάνοντας πρόγραμμα για τις καλές τέχνες πώς θα μπορούσα να μην ασχοληθώ  τουλάχιστον δύο μέρες με τον Πικάσο; Λόγω 28ης Οκτωβρίου ξεκίνησα με τη "Γκουέρνικα". Δεν έδειξα στα παιδιά τον πίνακα. Αντίθετα εκτύπωσα σε Α4 μέρη από τον πίνακα. Για το κάθε κομμάτι φτιάξαμε και άλλη ιστορία. 

            Ένα λυπημένο κεφάλι.

            Δύο στενοχωρημένοι και θυμωμένοι άνθρωποι γιατί έχει καταστραφεί το σπίτι τους.

            Ένας λυπημένος άνθρωπος που έπεσε και χτύπησε.

            Ένας άνθρωπος φωνάζει βοήθεια. - Φωνάζει δυνατά γιατί κάτι μπήκε μέσα στο σπίτι του.

            Τρόμαξε ο άνθρωπος γιατί ήρθε ο ταύρος. - Έχει πεθάνει ένας άνθρωπος.

            Ένας στενοχωρημένος άνθρωπος που ανεβαίνει σε ένα τοίχο για να ανέβει στο κατεστραμμένο σπίτι του.
            • Έπειτα βάλαμε κάτω τις εικόνες και προσπαθήσαμε να τις συνθέσουμε. Παρατηρήσαμε αν βγαίνει κάποιο νόημα και αν έχουν κάτι κοινό οι ιστορίες μας. 
            • Τα παιδιά προσπάθησαν να αναπαραστήσουν με το σώμα τους κάποια κομμάτια.
            • Έδειξα στα παιδιά ολόκληρο τον πίνακα.
             
            •  Κάθε παιδί διάλεξε και ζωγράφισε μια σκηνή από τον πίνακα. Έπειτα το συνθέσαμε. 
             
            • Τους έδωσα και το φύλλο εργασίας από την ίδια ανάρτηση.
            •  Παρακολουθήσαμε το βιντεάκι που παρουσιάζει τον πίνακα τρισδιάστατο στο: 

            • Υπάρχει και ένα βίντεο για τον Πικάσο στην εκπαιδευτική τηλεόραση:
             http://www.edutv.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1062&Itemid=176
            • Φτιάξαμε στο παζλ της "Γκουέρνικα".
              
            •  Ζωγραφίσαμε όπως μας άρεσε τα προσχέδια του Πικάσο.

                                                          

                          

                                           
            • Διαβάσαμε αποσπάσματα από το βιβλίο "Πικάσο. Μια μέρα στο εργαστήρι του", της Αντουάν, εκδόσεις ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ- ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ και από το βιβλίο της TASCHEN για τον  "Picasso".  Γνωρίσαμε λοιπόν κι άλλα έργα του.

            • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο. (Δες στο τέλος για το φύλλο εργασίας).
            • Κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας. (Δες στο τέλος για το φύλλο εργασίας)
            • Συμπληρώσαμε τα κομμάτια που λείπουν από τα έργα του (Δες παρακάτω).
            • Φτιάξαμε παζλ με άλλους πίνακες του Πικάσο. (Θα τα βρείτε παρακάτω μαζί με τα φύλλα εργασίας).
             

            • Χρωματίσαμε τη γυναίκα  στον καθρέπτη και φτιάξαμε καδράκια με το παιδί και το περιστέρι.
               
             
             
            •  Προσπαθήσαμε να κάνουμε τα δικά μας έργα κυβισμού.
             

            • Έργα του Πικάσο μπορείτε να βρείτε στο σύνδεσμο:
            http://www.picasso.com/

            Τα παζλ του Πικάσο και φύλλα εργασίας.

            23.10.12

            28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΚΑΙ "ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ" - ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΗΣ


            Σήμερα με μεγάλη συγκίνηση τους διηγήθηκα τη σύντομη περιπέτεια που είχε ο Ιάκωβος Καμπανέλης στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Συγκεκριμένα το 1943 συνελήφθη από τους Γερμανούς, οδηγήθηκε και κρατήθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μάουτχαουζεν μέχρι το 1945, οπότε και απελευθερώθηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις. 
            Διάβασα και εξήγησα στα παιδιά τους στίχους του τραγουδιού και τους συζητήσαμε. Έπειτα τους ακούσαμε μελοποιημένους από το Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη.


            Στίχοι:  

            Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου
            με το καθημερνό της φόρεμα
            κι ένα χτενάκι στα μαλλιά.
            Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.

            Κοπέλες του Άουσβιτς,
            του Νταχάου κοπέλες,
            μην είδατε την αγάπη μου;

            Την είδαμε σε μακρινό ταξίδι,
            δεν είχε πιά το φόρεμά της
            ούτε χτενάκι στα μαλλιά.

            Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου,
            η χαϊδεμένη από τη μάνα της
            και τ’ αδελφού της τα φιλιά.
            Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.

            Κοπέλες του Μαουτχάουζεν,
            κοπέλες του Μπέλσεν,
            μην είδατε την αγάπη μου;

            Την είδαμε στην παγερή πλατεία
            μ’ ένα αριθμό στο άσπρο της το χέρι,
            με κίτρινο άστρο στην καρδιά.

            Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου,
            η χαϊδεμένη από τη μάνα της
            και τ’ αδελφού της τα φιλιά.
            Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.

            Ζήτησα από τα παιδιά να μου εικονοποιήσουν το τραγούδι που άκουσαν. Οι ζωγραφιές τους ήταν τόσο συγκινητικές όσο και το τραγούδι που τα άγγιξε.
            Το αγόρι που ψάχνει την αγαπημένη του που βρισκεται πίσω από το συρματόπλεγμα.
            Η κοπέλα με το ξυρισμένο κεφάλι και το στρατόπεδο συγκεντρώσεως.








            22.10.12

            28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ - "Η κραυγή" του Μουνκ

            Μέσα στα πλαίσια της διδασκαλίας για την 28η Οκτωβρίου βρήκα την ευκαιρία να αναφερθώ εν συντομία στον Έντβαρτ Μουνκ. Χρησιμοποίησα την "Κραυγή" του.








            •  Είδαμε κι άλλους πίνακες στον υπολογιστή.





            • Μελετήσαμε τα θλιμμένα έργα του.
            • Τους διάβασα το πως αντιμετώπισαν οι Ναζί τα έργα του, από το βιβλίο για το Μουνκ των πολύ γνωστών εκδόσεων (για τους λάτρεις της τέχνης) TASCHEN
            •  Φτιάξαμε το παζλ με την "Κραυγή"
             
            • Προσπαθήσαμε να ακολουθήσουμε τις γραμμές του Μουνκ αφότου τους διάβασα το απόσπασμα του πως ο ίδιος ο ζωγράφος οραματίστηκε και εμπνεύστηκε την "Κραυγή".



            • Εμπνευστήκαμε από το έργο και φτιάξαμε τα δικά μας ανθρωπάκια που κραυγάζουν "όχι στα κακά του πολέμου"
             






               

            21.10.12

            28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ - ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

            Μια ιδέα που μου ήρθε ψάχνοντας υλικό για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου (εκτός από τις πολύ όμορφες και συγκινητικές προτάσεις των περισσότερων συναδέλφων) είναι η ταινία "Το ξυπόλητο τάγμα", του 1954 του Γκρεγκ Τάλλας. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία 160 παιδιών.
            Φυσικά δε μιλάω για ολόκληρη την ταινία αλλά για ένα μικρό απόσπασμα που ανακάλυψα στο διαδίκτυο και σκοπεύω να το δείξω σαν ερέθισμα προς συζήτηση με τα παιδιά. Αυτό που μου άρεσε είναι ότι τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν περισσότερο  με ένα άλλο παιδί παρά με έναν ενήλικα. Γι' αυτό και θα τους το δείξω. Μπορείτε να το βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

            ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΤΑΓΜΑ - YouTube

             

             

            20.10.12

            ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

            Σας παρουσιάζω τα αγαπημένα μου βιβλία για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Τα βάζω με σειρά προτίμησης. Ειδικά το πρώτο είναι ιδιαίτερα εύχρηστο  και έχω δει πολλή θετική αντίδραση από τα παιδιά γιατί είναι απλό και κατανοητό.

            1. "Οι μεγάλοι παίζουν τον πόλεμο. Γιατί;" του Νικολάι Πόποφ σε μετάφραση των Κριεζή-Γαϊτάνου, εκδόσεις ΑΜΜΟΣ.

            2. "Όταν οι καμπάνες σταμάτησαν τον πόλεμο" των Ροντάρι - Πεφ, εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ.

            3. "Ο εχθρός" των Καλί - Μπλοκ, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗΣ. Το συγκεκριμένο είναι λίγο δύσκολο αλλά μπορούμε να το επεξεργαστούμε μέσα στην τάξη.


            4. "Φαντάσου την ειρήνη" του Βλαντιμίρ Ραντούνσκι για τη UNICEF, εκδόσεις ΝΙΚΑΣ



             5. "Η βόμβα και ο στρατηγός" των Έκο - Καρμί, εκδόσεις ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Αυτό δεν το έχω δουλέψει ακόμα στο σχολείο αλλά σκοπεύω να το δοκιμάσω φέτος να δω πως θα πάει.




            13.10.12

            ΘΕΟΦΙΛΟΣ - Α' (ΕΛΙΑ - ΨΩΜΙ)


            • Με αφορμή τη συζήτηση για την ελιά παρατηρήσαμε τον πίνακα του Θεόφιλου με το Λιομάζωμα στη Μυτιλήνη. Έτσι (αφού αργότερα θα μιλήσουμε και για το ψωμί) είδαμε διάφορους πίνακες του Θεόφιλου από τον κατάλογο παλαιότερης έκθεσής του στην Αθήνα αλλά και από το Μουσείο του Θεόφιλου στη Μυτιλήνη. Παρατηρήσαμε τα ρούχα που φορούσαν οι άνθρωποι, τις συνήθειες και τις εργασίες τους, τη διασκέδασή τους αλλά και εργαλεία που χρησιμοποιούσαν.



            •   Στολίσαμε την τάξη μας με αφίσες του Θεόφιλου από την Εθνική Πινακοθήκη και την έκθεσή του.

              Επίσης  χρησιμοποίησα κι αρκετές εικόνες από το "Κουτί της Τέχνης", της Σοφίας Γιαλουράκη.


                                              
             Διαβάσαμε απόσπασμα από το βιβλίο της Μαρίας Κυνηγού «Μαλαματένιος αργαλειός και ελεφαντένιο χτένι» (Εξάντας). Είναι ένα βιβλίο που μιλάει για την παραδοσιακή ζωή στη Μυτιλήνη και χρησιμοποιεί πίνακες του Θεόφιλου. 
            •  Μελετήσαμε την «Ωραία Ανδριάνα των Αθηνών», ακούσαμε το τραγούδι της  από το δίσκο του Νότη Μαυρουδή «Ζωγραφιές απ’ τον Θεόφιλο» και το παρακολουθήσαμε εικονοποιημένο στον υπολογιστή.



             
             
            •  Εμπνευστήκαμε και φτιάξαμε κι εμείς το πορτραίτο της ωραίας Ανδριάνας.
             
            • Μιλήσαμε για την ιστορία του Θεόφιλου. Ποιος ήταν, τι πέρασε στη ζωή του, το πάθος του για τη ζωγραφική, τα πενιχρά του εισοδήματα, τον τρόπο που επέλεγε να ζωγραφίσει, τα μέρη όπου ζωγράφιζε (π.χ. τοιχογραφίες, παλιά σεντόνια), τους φυσικούς τρόπους που κατασκεύαζε τα χρώματά του (στη Μυτιλήνη είχαν μεγάλη παράδοση στη φυσική βαφή του μαλλιού) αλλά και τον χλευασμό που δέχτηκε.  
              • Διαβάσαμε το βιβλίο της Κατερίνας Τζαβάρα για το Θεόφιλο Χατζημιχαήλ.
              •   Είδαμε σε μικρό βίντεο στον υπολογιστή  τη βιογραφία του. (Υπάρχει η καταπληκτική ταινία του Λάκη Παπαστάθη στο διαδίκτυο και μπορείτε να την κατεβάσετε, όμως είναι πολύ μεγάλη για τα νηπιάκια.
               
              •     Φτιάξαμε πάζλ με κάποια από τα έργα του. Μαζί με το φύλλο εργασίας θα τα βρείτε παρακάτω. (Τα εκτυπώνετε, πλαστικοποιείτε και αν θέλετε βάζετε βέλκρο για να μη χάνετε τα κομμάτια).
              •    Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο του Θεόφιλου
              •  Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά κύκλωσαν το σωστό όνομα του δημιουργού του πίνακα για το λιομάζωμα.
              • Αντιστοιχίσαμε κομμάτια από πίνακες του Θεόφιλου με ολόκληρους τους πίνακές του (κατάφερα να ανεβάσω αυτό το φύλλο εργασίας με την ηλεκτρονική βοήθεια της Σουλτάνας Μάνεση και την ευχαριστώ για τη βοήθεια και την επικοινωνία)
              •  Διαλέξαμε τον αγαπημένο μας πίνακα και προσπαθήσαμε να τον αντιγράψουμε
              • Κάναμε μια μικρή εισαγωγή για το επόμενο μάθημα (το ψωμί) με το «Μέγα αρτοποιείο», το «Εισόδημα στο Μόλυβο» και τη «θεά Δήμητρα».
              • Είδαμε το ζυγό που χρησιμοποιούσαν οι ψαράδες αλλά και ο αρτοποιός. Πειραματιστήκαμε με παρόμοιο ζυγό στην τάξη και βγάλαμε συμπεράσματα για τα βαρύτερα και τα ελαφρύτερα αντικείμενα.
              • Πήραμε κομμάτια από το έργο του με το ηλιοβασίλεμα και με τις εικόνες (που τράβηξαν τα παιδιά στην τύχη) φτιάξαμε ιστορίες ξεχωριστές για το κάθε κομμάτι. Έπειτα συνθέσαμε σαν πάζλ την ιστορία και βγήκε το ακόλουθο αποτέλεσμα.
              Μια φορά κι έναν καιρό ένα απόγευμα που ο ήλιος κρυβόταν κάτω από τη θάλασσα σε μια πόλη μακριά...
                
              ... ήταν μια οικογένεια. Ένας μπαμπάς και δύο παιδιά που ταΐζανε τα πρόβατα και τα σκυλιά. Τα ζώα ανήκαν σε ένα βοσκό που καθότανε παρέα τους. Τα είχε πάει βόλτα γιατί τα αγαπούσε πολύ.
                  
              Ο βοσκός κοίταζε τη θάλασσα και τα δύο βαρκάκια. Πέρασε κι ένας κύριος και τους χαιρέτησε.
              • Ύστερα βάλαμε τις εικόνες στη χρονική ακολουθία της ιστορίας μας.
               
              •  Συνθέσαμε το παζλ του πίνακα
               
              •  Τέλος φτιάξαμε σε φύλλο εργασίας το κολάζ του έργου
              • Όταν συνεχίσαμε για το ψωμί και μελετήσαμε το "Μέγα αρτοποιείο", τα παιδιά έβαλαν σε κύκλο το προϊόν που φτιάχνει το αρτοποιείο.
               
               
              •  Φτιάξαμε το παζλ του αρτοποιείου και της θεάς Δήμητρας

              • Να και μερικά ενδιαφέροντα και χρήσιμα βίντεο για το Θεόφιλο.
              1      Τα παζλ και φύλλο εργασίας
                       

              .

              .

              ΕΤΙΚΕΤΕΣ