Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ
Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

30.9.13

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΔΟΝΤΑΚΙ - ΦΥΛΛΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ

Πρωινή αυτή τη βδομάδα. Θα ασχοληθούμε με τη στοματική υγιεινή. Θα κινηθώ πάνω - κάτω στα περσινά πλαίσια (μπορείτε να δείτε στην ετικέτα δόντια τον τρόπο προσέγγισης και δραστηριότητες με φύλλα εργασίας).
Φέτος για αρχή έφτιαξα:
  • κάρτες όπου τα παιδιά μπορούν να διακοσμήσουν και να σημειώσουν πότε έχασαν το πρώτο τους δόντι 
  • ένα φύλλο για μέσα στην τάξη, όπου ανά μήνα θα σημειώνουμε ποιος έχασε δόντι 
  • ένα φακελάκι (πολλά παιδιά, τα κουτιά δε συμφέρουν φέτος) όπου τα παιδιά θα διακοσμήσουν, θα κόψουν και θα πάρουν σπίτι τους για να φυλάνε τα πρώτα τους δοντάκια. Μπορείτε να τα φωτοτυπήσετε σε έγχρωμο Α4.








27.9.13

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ: ΣΚΕΛΕΤΟΣ - ΟΡΓΑΝΑ

Απογευματινή βάρδια, λίγα παιδάκια, ωραίο μάθημα. Τη Δευτέρα είχαμε μιλήσει γενικώς για τη χρησιμότητα του σκελετού και των οργάνων. Χρησιμοποίησα μοντέλα που είχα βρει στο "Ευγενίδειο".

  


Χρησιμοποίησα και μια πολύ ωραία ιδέα που βρήκα από το Νηπιαγωγείο του Αγίου Σπυρίδωνα Στροβόλου (εδώ).




Ο καλός μου φίλος μπαρμπά - Στάθης άρχισε πάλι τα πακετάκια του (μαθηματικά). Κι έτσι μια που φθινοπώριασε χρειαζότανε καλτσάκια για τα δάκτυλα των ποδιών και των χεριών. Αυτά όμως μπερδεύτηκαν (ξεχωριστές ομάδες χέρια - πόδια). Με τη βοήθεια της αριθμογραμμής (εδώ και εδώ) κλήθηκαν να να τα βάλουν στη σωστή σειρά. Η ιδέα αυτή όπως και η παρακάτω είναι των εξαιρετικών συναδέλφων από τη Χίο, τη δουλειά των οποίων μας είχε δείξει η κοινή μας σύμβουλος, κ. Μοσχοβάκη και μπορείτε να την βρείτε εδώ (με τον τίτλο "σημειώσεις σεμιναρίου μαθηματικών και ιστορίες για τα μαθηματικά).
(Μην κάνετε το ίδιο λάθος με μένα που είχα φτιάξει 2 δεξιά πόδια και 2 αριστερά χέρια. Όταν το κατάλαβα ήταν αργά)


Την Πέμπτη πάλι χρειάστηκε τη βοήθειά μας ο μπαρμπά-Στάθης. Οι γιοι του, ο Κίτσος και ο Μήτσος, ανέβηκαν σε σκάλες να μαζέψουν μήλα και έπεσαν και χτύπησαν. Χωριστήκαμε σε ομάδες γιατροί-γιατρίνες και ανάλογα με το ζάρι έπρεπε να βάλουν τσιρότα στους ασθενείς. Κέρδιζε η ομάδα που τα έβαζε όλα.

 



 Επίσης συνθέσαμε το παζλ του σκελετού (βλέποντας ένα μόμπιλε) και αργότερα τοποθετήσαμε τα όργανα στη σωστή θέση. Αυτά τα βρήκα εδώ και εδώ.


  
Για να μάθουν το δεξί - αριστερό χέρι το πιο απλό είναι μια κάρτα μόνιμα κολλημένη στον τοίχο ώστε να φτάνουν να τοποθετούν τα χέρια τους.



Για να καταλάβουν όμως πάνω στο σώμα τους που είναι περίπου ένα όργανο, πήρα ένα καπέλο και μια ποδιά, τους κόλλησα βέλκρο και κολλάγαμε πάνω στα παιδιά το κάθε όργανο (κάνανε όλα γιατί ήταν λίγα). Τους άρεσε πολύ αυτό.



Ως κορύφωση σήμερα τους φυλάω έκπληξη: θα παίξουμε  εναλλάξ γιατρούς, νοσοκόμες και αρρώστους χρησιμοποιώντας τσιρότα, μάσκες, ποδιές, αληθινά στηθοσκόπια και άλλα.



26.9.13

ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΦΑΚΕΛΛΟΥ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Ανεβάζω εξώφυλλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους φακέλους των παιδιών σε περίπτωση προγράμματος μουσειακής αγωγής. (Εγώ θα χρησιμοποιήσω το δεύτερο που μου αρέσει περισσότερο).






24.9.13

ΚΑΨΤΕ ΤΙΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ!

Τα τελευταία 13 χρόνια  δουλεύω στο Πυθαγόρειο. 

ΦΤΑΙΩ:
  • που όσα κτίρια και να πήγαμε δεν ήταν κατάλληλα
  • φταίω γιατί στο κτίριο που είμαστε τώρα (χωρίς να το έχω  διαλέξει) πλημμυρίζουμε όποτε βρέχει
  • φταίω που στο επόμενο που θέλουν να μας πάνε δεν θεωρείται κατάλληλο από κάποιους γονείς
  • φταίω που τόσο καιρό δεν έχουμε μετακομίσει
  • φταίω που έχασε ο δήμος τα μισά λεφτά της χρηματοδότησης για τις εργασίες στο νέο κτίριο
  • φταίω που θα έχουμε παλι πρόβλημα με τη θέρμανση, οπότε φταίω και για την υγρασία στο χώρο
  • φταίω που τόσα χρόνια πριν δε δούλευε το ολοήμερο
  • φταίω που δουλεύει το ολοήμερο αλλά κληρώθηκαν προνήπια και έμειναν εκτός
  • φταίω που κάποια προνήπια πάνε παιδικό και πληρώνουν σύτισση
  • φταίω που το ολοήμερο δε σχολάει στις 2, όπως βολεύει
  • φταίω που το νηπιαγωγείο δεν είναι ολονύκτιο και δεν τα κρατάω και το βράδυ
  • φταίω που αντιμετωπίζω ώς ίσα τα παιδάκια που οι γονείς τους πληρώνουν φόρους με τα "άλλα", που οι γονείς τους δεν πληρώνουν φόρους
  • φταίω γιατί κάνω πολλά στο σχολείο και κουράζονται
  • φταίω γιατί δεν κάνω πολλά στο σχολείο και δεν μαθαίνουν τίποτα
  • φταίω γιατί παλιά ζητούσα υλικά 
  • φταίω γιατί φέτος δεν ζήτησα υλικά και τι πράγματα θα κάνουμε
  • φταίω γιατί ζητάω να τρώνε υγιεινά στο σχολείο και δεν έχουν συνηθίσει
  • φταίω που δεν είμαι αρκετά αυστηρή όσον αφορά την υγιεινή διατροφή στο σχολείο και τα άλλα παιδιά ζηλεύουν
  • φταίω που δεν έχουμε τρίτη συνάδελφο στο σχολείο
  • φταίω που έχουν κλείσει 5 νηπιαγωγεία στο νησί
  • φταίω γιατί δε βγάζω τα παιδιά διάλειμμα όταν εχει νερά η αυλή και γλιστράει
  • φταίω γιατί βγάζω τα παιδιά διάλειμμα όταν έχει νερά η αυλή και γλιστράει
  • φταίω γιατί κάνω γιορτή με εκπαιδευτικό περιεχόμενο
  • φταίω γιατί κάνω γιορτή χωρίς εκπαιδευτικό περιεχόμενο και κουράζονται τα παιδιά
  • φταίω γιατί είμαι προϊσταμένη
  • φταίω κι ας παραιτήθηκα από προϊσταμένη φέτος
  • φταίω γιατί είμαι τεμπέλα εκπαιδευτικός και απεργώ
  • φταίω γιατί δεν αγωνίζομαι για το σχολείο και δεν απεργώ
  • φταίω γιατί υπολειτουργεί το ελληνικό σχολείο
  • φταίω για την τρύπα του όζοντος
  • και νομίζω πως τελικά φταίω και για το προπατορικό αμάρτημα, μια που δεν μπορεί, η Εύα που εξηπάτησε τον Αδάμ θα ήταν νηπιαγωγός, δασκάλα ή καθηγήτρια! 

Προτείνω λοιπόν, όπως καίμε τον Ιούδα το Πάσχα, να κάψουμε τις νηπιαγωγούς στη μέση της πλατείας και έτσι πια να μην έχουμε κανένα πρόβλημα στο χωριό αλλά και πανελληνίως, γιατί δεν μπορεί, εμείς φταίμε και για την οικονομική κρίση!

Μια σκέψη μόνο, παραφράζοντας τον Καβάφη: "...και τώρα τι θα κάνουμε χωρίς τους βαρβάρους; Ήταν αυτοί μια κάποια λύση...".


23.9.13

ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ - ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Απεργία τις επόμενες 2 μέρες, οπότε ευκαιρία να ανεβάσω χρωστούμενα.
Ο  πίνακας γενεθλίων που έφτιαξα φέτος είναι σχετικός με το ημερολόγιο που θα έχουμε στην τάξη αλλά και με το πρόγραμμα μουσειακής αγωγής για την αρχαία Ελλάδα που σκοπεύω να δουλέψω. Το ίδιο και ο πίνακας των βοηθών της ημέρας. Για λόγους οικονομίας και φέτος θα χρησιμοποιήσω πολύ τον μαρκαδόρο που γράφεις και σβήνεις εύκολα με λίγο οινόπνευμα (ακόμα και στο τέλος της χρονιάς).
Στον πίνακα γενεθλίων με τον προαναφερθέντα μαρκαδόρο θα γράψουμε με τα παιδιά τα ονόματά τους ανάλογα το μήνα. Οι εικόνες των μηνών είναι οι ίδιες με του ημερολογίου. (Δες εδώ)




Ο πίνακας των βοηθών έχει να κάνει με ομάδες: του ναού, του αγγείου, του κίονα, της τριήρους και του αγάλματος. Για να βγουν οι ομάδες το δεύτερο φύλλο που ανεβάζω, θα το κόψω σε κλήρους κι ανάλογα τι του τύχει του κάθε παιδιού θα μπει στην ανάλογη ομάδα της ημέρας. Οι δουλειές που κάνουμε είναι προκαθορισμένες και ίδιες κάθε μέρα, οπότε τις έχουμε συζητήσει με τα παιδιά.
Στον πρώτο πίνακα θα γραφτούν τα ονόματα των παιδιών, διότι καλό είναι να αναγνωρίζουν και τα χειρόγραφα εκτός από τα τυπωμένα γράμματα. (Παραλλαγή: μπορείτε σε αυτά που θα τους τύχουν ως κλήροι να γράψετε τα ονόματά τους και να τα κολλήσουν στη σωστή μέρα και εικόνα).







20.9.13

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ - ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ (Με αφορμή ειδώλια και αγάλματα)

Την Τρίτη που μας πέρασε, έκανα μια εισαγωγή στα παιδιά για τα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος). Συζητήσαμε για βιώματά μας, οριοθετώντας υποτυπωδώς τα 4 συναισθήματα βάση των βιωμάτων μας. Όπως εμείς είμαστε διαφορετικοί έτσι και τα συναισθήματά μας είναι διαφορετικά. Το κάθε ερέθισμα μπορεί να μας προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα. Έτσι, με αφορμή πίνακες ζωγραφικής, είδαμε πως ο καθένας έχει διαφορετική αντίληψη για τα συναισθήματα. (Περισσότερο υλικό για τη συναισθηματική αγωγή εδώ)
  • Το πρώτο που μας βοήθησε σε αυτή την κατεύθυνση είναι το παιχνίδι με τις μάρκες και τους πίνακες. Το κάθε παιδί διάλεγε μία μάρκα στην τύχη και την τοποθετούσε στον πίνακα που του προκαλούσε το συγκεκριμένο συναίσθημα.  (Περισσότερα παιχνίδια με συναισθήματα εδώ)

  •  Στο δεύτερο παιχνίδι κλήθηκε το κάθε παιδί να πάρει έναν πίνακα και να τον βάλει κάτω από το συναίσθημα το οποίο θεωρούσε ότι έδειχνε.

  • Στο τέλος χρησιμοποίησα το ρολόι των συναισθημάτων (δες εδώ) και το κάθε παιδί κλήθηκε να διαλέξει ένα συναίσθημα της ημέρας και να το κολλήσει στον πίνακα. Έτοιμο το μαθηματικό γράφημα!

Ξεκινώντας να ασχολούμαστε με το σώμα μας βασίστηκα στις ιδέες που διάβασα στο βιβλίο της Ανωγιαννάκη "Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την τέχνη" στα δύο πρώτα θέματα, τα σχετικά με τα κυκλαδικά ειδώλια.
Έτσι παρατηρήσαμε με τα παιδιά διάφορα αγάλματα σε εικόνες, τη στάση τους, από τι απαρτίζονται κ.λ.π. Σκεφτήκαμε πως μπορεί να νιώθουν αυτά τα αγάλματα που είναι αναγκασμένα να είναι ακίνητα και κάναμε τα δικά μας αγάλματα με το σώμα μας. (Εικόνες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ώς ερέθισμα για συζήτηση)




Φτιάξαμε ατομικά κεφάλια ειδωλίων (άσπρα Α4 και άνοιγμα για μύτη) και μιλήσαμε για τον εαυτό μας ως ειδώλια στο μουσείο.


 

Συμπληρώσαμε σε φύλλο εργασίας το σώμα του ειδωλίου όπως εμείς θέλαμε. (Εδώ ένα νήπιο προσπάθησε να φτιάξει τον "κυνηγό" από το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης).







 Όμως το σώμα μας δεν έχει μόνο την υλική του διάσταση αλλά και την ψυχική με έμφαση τα συναισθήματα. 
Τα ανέκφραστα κυκλαδικά ειδώλια με ενέπνευσαν να "παίξω" λίγο με τις εκφράσεις τους. Έτσι έφτιαξα κάρτες με προτάσεις δικές μου και δύο φύλλα εργασίας.
 



 (προνήπιο)
(νήπιο)
Συμπληρωματικές κάρτες με αριθμημένα ειδώλια για διάφορες χρήσεις όπως: αριθμητική σειραθέτηση ή αριθμοί - λαχνοί αντί για ζάρι ή απλές κάρτες αναφοράς.





Με αφορμή τα παραπάνω χάρηκα πολύ όταν ανακάλυψα το βιβλίο: "Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα, με οδηγό τα κυκλαδικά ειδώλια" της Γερουλάνου κι εννοείται πως το διαβάσαμε μέσα στην τάξη.
Τέλος, φτιάξανε τα παιδιά πάνω σε αγγείο ένα σώμα, όπως ήθελαν αυτά. Κάποια επέλεξαν τα κυκλαδικά ειδώλια.






16.9.13

Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ - ΤΟ ΦΥΛΟ ΜΟΥ - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Πρώτη εβδομάδα πρωί και είπα να ξεκινήσουμε με το αγαπημένο θέμα τον παιδιών: τον εαυτό τους. Σκέφτηκα να κάνουμε  μικρά παιχνίδια μαθηματικών με βάση το φύλο.
  • Για αρχή το κάθε παιδί καλείται να απαντήσει αν  είναι αγόρι ή κορίτσι. Ανάλογα με την απάντηση παίρνει ένα πλαστικοποιημένο κορίτσι/αγόρι (χρησιμοποίησα παιδάκια από εδώ) και το κολλάει στη σωστή στήλη του κανσόν. 

  • Έπειτα καλείται να τραβήξει μια γραμμή στο  φύλλο που είναι αναρτημένο (εγώ το εκτύπωσα σε κίτρινο και το πλαστικοποίησα για να το χρησιμοποιώ με το μαρακδόρο που σβήνει και να το έχω μόνιμα).


  • Στο τέλος μετράμε τα αγόρια και τα κορίτσια στο κανσόν και γράφουμε τον αριθμό. Τσεκάρουμε και στη στήλη με τις γραμμές, γράφουμε κι εκεί το αριθμό του κάθε φύλου. Με αφορμή αυτή τη δραστηριότητα μπορώ να εισαγάγω πιο εύκολα την καθημερινή ρουτίνα μαθηματικών όπου προσθέτουμε αγόρια και κορίτσια ( για περισσότερα δες εδώ).
  • Το κάθε παιδί παίρνει το ατομικό φύλλο εργασίας, ζωγραφίζει το φύλλο του και συμπληρώνει τους αριθμούς στα κουτάκια.


  • Δεύτερο παιχνίδι με τους αγαπημένους Πατάτες των παιδιών (και του γιου μου εξ ου και η μεγάλη ποικιλία κομματιών). Χωριζόμαστε σε 2 ομάδες: αγόρια με τον κύριο πατάτα, κορίτσια με την κυρία πατάτα. Η κάθε ομάδα ρίχνει το ζάρι κι ανάλογα με τον αριθμό προσθέτουν τόσα μέρη σώματος κι αξεσουάρ. Στόχος είναι να συμμετέχουν όλοι, να ονοματίσουν μέρη σώματος, να μετρήσουν ζάρι και κομμάτια, να κάνουν αστείους συνδυασμούς και να το διασκεδάσουν! Εμείς ήδη το κάναμε!

 

  • Ένα άλλο παιχνίδι σχετικό με τον εαυτό που θα κάνω την επομένη είναι ο μυστικός καθρέπτης. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που μας είχαν μάθει χρόνια πριν οι ειδικοί του "Φάρου". Έχω ένα κουτί καρδιά και μέσα έχω κρύψει έναν καθρέπτη. Λέω στα παιδιά πως εκεί μέσα είναι κρυμμένο ένα μοναδικό, σπάνιο και ξεχωριστό ανθρωπάκι. Κάθε παιδί καλείται να δει το μοναδικό ανθρωπάκι, χωρίς να πει στους άλλους τι είδε. Αφού περάσουν όλα τα παιδιά, χωρίς να μιλάμε καθόλου τους ζητώ να ζωγραφίσουν αυτό το μοναδικό και υπέροχο ανθρωπάκι που είδαν (κοινώς τον εαυτό τους). Το κάνω κάθε χρόνο και τους αρέσει πολύ, ειδικά αν το παρουσιάσουμε με ένα λίγο μαγικό και θεατρικό τρόπο.

13.9.13

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ - ΑΡΙΘΜΗΤΑΡΙ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Πάντα μέσα στην τάξη έχουμε κάρτες αναφοράς με τους αριθμούς. Φέτος επέλεξα να φτιάξω ένα απλό αριθμητάρι, του οποίου όμως τις κάρτες θα έχω από την αρχή της σχολικής χρονιάς αναρτημένες, με "κρυφό" στόχο να εξοικειωθούν οπτικά και λεκτικά με κάποια αντικείμενα-εκθέματα με τα οποία θα ασχοληθούμε μέσα στη χρονιά.
















Αριθμητάρι καλών τεχνών εδώ.















.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ