Μια ιδέα που είδα στο διαδίκτυο και μου άρεσε πολύ γι΄αυτό και θα την εφαρμόσω στην τάξη μου. Πρόκειται για το τρένο της πρόσθεσης όπου το πρώτο βαγόνι είναι η σταθερή δεκάδα και μετά στο βαγόνι προσθέτετε βούλες μονάδες, δηλαδή : 10 + 1 =11 κ.λ.π.
Εγώ θα πλαστικοποιήσω τα βαγόνια για να χρησιμοποιούμε τον οικονομικό μαρκαδόρο που σβήνει. Επίσης εκτύπωσα τα βαγόνια σε ανοιχτόχρωμα χρωματιστά Α4. Νομίζω πως αυτό το τρένο είναι ιδανικό για να μαθαίνουν τους αριθμούς από το 11 μέχρι το 20 (κι αν εκτυπώσετε 2-9 φορές το βαγόνι της δεκάδας, μπορούν τα μικρά να φτάσουν μέχρι το 100! (Εννοείται πως από κάτω γράφουμε την πράξη με τις βούλες που ζωγραφίζουμε ή κολλάμε.)
Είχα δει παλιότερα στο ιστολόγιο της Τάξης και της Πράξης, της Διόνης, μία καταπληκτική κατασκευή για τον κύκλο του νερού που μου άρεσε πάρα πολύ. Από εκεί εμπνεύστηκα και έφτιαξα το παρακάτω εποπτικό υλικό που μπορούν να διαλύουν και να ξανασυνθέτουν τα παιδιά (μια μικρότερη παραλλαγή του παλαιότερου που είχα φτιάξει εδώ). Ίσως σας φανεί χρήσιμο.
Πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι όπου κάτω από τις αριθμημένες σταγόνες του νερού κρύβουμε μπερδεμένα τα γράμματα της λέξης ΝΕΡΟ. Τα παιδιά καλούνται να ονομάσουν κάτω από ποιον αριθμό (ονοματίζουν τυχαία τους αριθμούς άρα καλούνται να πουν την ονομασία τους) μπορεί να βρίσκεται ένα γράμμα, κι όταν τα συγκεντρώσουν να συνθέσουν χωρίς πίνακα αναφοράς (μόνο φωνολογικά) τη λέξη νερό (άρα να βρουν με ποια σειρά θα τοποθετήσουν το κάθε γράμμα, πρώτο, δεύτερο κ.λ.π.). Όπως καταλάβατε αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε απόγευμα με το νεράκι. Παλαιότερο υλικό και προτάσεις για τον κύκλο του νερού εδώ.
Φέτος για το ηφαίστειο χρησιμοποίησα ένα παιχνίδι του γιου μου για τους σεισμούς και τα ηφαίστεια. Δεν χρησιμοποίησα τα χημικά που είχε στο κουτί αλλά μαγειρική σόδα, μια σταγόνα κόκκινο μελάνι και μπόλικο ξύδι! Το φοβερό είναι ότι έχει και μία μικρή συσκευή που προκαλεί δονήσεις κάτω από τα ηφαίστεια για να καταλάβουν τα παιδιά τις δονήσεις που προκαλούνται κατά την έκρηξη ενός ηφαιστείου. Όπως καταλαβαίνετε κατενθουσιαστήκαμε!
Το κουτί είχε μέσα και ηφαιστειακές πέτρες, τις βάλαμε μέσα στη λίμνη για να δούμε ποιες είναι ελαφρόπετρες και επιπλέουν και ποιες είναι γρανίτης. Επιπλέον είχε μια κατασκευή όπου τα παιδιά μπορούσαν να διαπιστώσουν την ταλάντωση των ψηλών και των χαμηλών κτιρίων.
Αφού κάναμε για το σεισμό βιβλιαράκι, να μην κάνουμε και ένα για τα αγαπημένα μας ηφαίστεια; Το υλικό το κατεβάζετε (στα αγγλικά) δωρεάν από εδώ.
Τα παιδιά θα ζωγραφίσουν το εσωτερικό ενός ηφαιστείου
θα μπορούν να διαβάσουν και αν θέλουν να αντιγράψουν τις νέες λέξεις με τα μέρη του ηφαιστείου
θα κληθούν να βρουν σε ποιο σημείο στο εσωτερικό του ηφαιστείου θα καταγράψουν τη σωστή λέξη
θα ζωγραφίσουν ή θα γράψουν λέξεις σχετικές με τον ηφαιστειολόγο
θα ζωγραφίσουν ή θα καταγράψουν ελληνικά ηφαίστεια
Δραματοποιήσαμε την έκρηξη του ηφαιστείου (δυστυχώς δεν έχω καφέ φόδρα) και ποιο τραγούδι ακούσαμε; Μα, τη Λάβα, με την Πρωτοψάλτη!
Σαν ηφαίστειο που ξυπνά, απ΄όνειρο βαθύ...
Χωριστήκαμε σε 2 ομάδες. Η κάθε ομάδα συνεδρίασε πως θα φτιάξει το θέμα της και τι θα βάλει μέσα στο έργο. Στην πρώτη κάνανε ένα ηφαίστειο και τους ηφαιστειολόγους. Ο ένας μαζί με κάτι δέντρα κάηκε.
Στη δεύτερη ομάδα έφτιαξαν ένα τσουνάμι που πλησιάζει ένα χωριό, το οποίο το χτύπησε και σεισμός και ηφαίστειο! Βάλανε κι ένα καράβι που το σηκώνει στον αέρα το κύμα!
Θυμηθήκαμε και το ηφαίστειο Γκούχλου Μπούχλου που είχαμε παίξει με τους υπεύθυνους του Φάρου.
Καθόλη τη διάρκεια που ασχολούμαστε επισταμένως και ενδελεχώς με το σεισμό θα συμπληρώνουμε και το βιβλιαράκι για το σεισμό, το οποίο θα πάρουν τα παιδιά στο σπίτι με την ολοκλήρωση της ενότητας.
Τα παιδιά θα μπορούν να σκεφτούν και να απαντήσουν αν μπορούν να προβλέψουν ένα σεισμό και πως.
Θα ζωγραφίσουν τον μυθικό Εγκέλαδο
θα παίξουν το παιχνίδι με τις κάρτες ΑΛΗΘΕΙΑ Ή ΨΕΜΑ
θα ζωγραφίσουν ό,τι πρέπει να έχουν μέσα στο αντισεισμικό σακίδιο
θα ζωγραφίσουν ή θα γράψουν τι καταστροφές μπορεί να προκαλέσει ένας σεισμός
και τέλος θα μπορούν να διαβάσουν κι αν θέλουν να αντιγράψουν τις νέες λέξεις που μάθαμε.
To υλικό μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν (στα αγγλικά) από εδώ.
Φτιάξαμε και τα σεισμοσπιτάκια που είδα (εδώ) , εξαιρετική ιδέα της Πιτσίνας.
'Έφτιαξα διπλωματάκια για να δώσουμε στα παιδιά τις μέρες που θα συμμετέχουν στις αντισεισμικές ασκήσεις που θα κάνουμε στο σχολείο. Υπάρχει η δυνατότητα για έγχρωμη αλλά και ασπρόμαυρη εκτύπωση.
Παλαιότερο υλικό για το σεισμό και δραστηριότητες εδώ.
Πρωί αυτή την εβδομάδα, θα ασχοληθούμε επισταμένως με το σεισμό και το ηφαίστειο. Εκτός από την περσινή δική μου προσέγγιση (εδώ και εδώ), θα ακολουθήσω την προσέγγιση της Μυρτώς με την κυρία Πρόληψη, το αγόρι του πανικού και της ψυχραιμίας αλλά και τις αισθήσεις. Τα βρήκα εξαιρετικά εύστοχα.
Πάντοτε δυσκολεύομαι να εξηγήσω στα παιδιά τα στρώματα της γης. Πολύ βοηθητική έχω βρει την κατασκευή με πλαστελίνη (μη βάλετε play dough διότι είναι πολύ μαλακή και μπερδεύονται τα χρώματα, όπως φαίνεται), όμως ήθελα και κάτι άλλο. Είπα φέτος να δοκιμάσω αυτή την πρόταση σαν εποπτικό υλικό και να κάνουμε ατομικά μαζί με τα παιδιά την ίδια κατασκευή με κανσόν.