Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

23.9.13

ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ - ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Απεργία τις επόμενες 2 μέρες, οπότε ευκαιρία να ανεβάσω χρωστούμενα.
Ο  πίνακας γενεθλίων που έφτιαξα φέτος είναι σχετικός με το ημερολόγιο που θα έχουμε στην τάξη αλλά και με το πρόγραμμα μουσειακής αγωγής για την αρχαία Ελλάδα που σκοπεύω να δουλέψω. Το ίδιο και ο πίνακας των βοηθών της ημέρας. Για λόγους οικονομίας και φέτος θα χρησιμοποιήσω πολύ τον μαρκαδόρο που γράφεις και σβήνεις εύκολα με λίγο οινόπνευμα (ακόμα και στο τέλος της χρονιάς).
Στον πίνακα γενεθλίων με τον προαναφερθέντα μαρκαδόρο θα γράψουμε με τα παιδιά τα ονόματά τους ανάλογα το μήνα. Οι εικόνες των μηνών είναι οι ίδιες με του ημερολογίου. (Δες εδώ)




Ο πίνακας των βοηθών έχει να κάνει με ομάδες: του ναού, του αγγείου, του κίονα, της τριήρους και του αγάλματος. Για να βγουν οι ομάδες το δεύτερο φύλλο που ανεβάζω, θα το κόψω σε κλήρους κι ανάλογα τι του τύχει του κάθε παιδιού θα μπει στην ανάλογη ομάδα της ημέρας. Οι δουλειές που κάνουμε είναι προκαθορισμένες και ίδιες κάθε μέρα, οπότε τις έχουμε συζητήσει με τα παιδιά.
Στον πρώτο πίνακα θα γραφτούν τα ονόματα των παιδιών, διότι καλό είναι να αναγνωρίζουν και τα χειρόγραφα εκτός από τα τυπωμένα γράμματα. (Παραλλαγή: μπορείτε σε αυτά που θα τους τύχουν ως κλήροι να γράψετε τα ονόματά τους και να τα κολλήσουν στη σωστή μέρα και εικόνα).







20.9.13

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ - ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ (Με αφορμή ειδώλια και αγάλματα)

Την Τρίτη που μας πέρασε, έκανα μια εισαγωγή στα παιδιά για τα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος). Συζητήσαμε για βιώματά μας, οριοθετώντας υποτυπωδώς τα 4 συναισθήματα βάση των βιωμάτων μας. Όπως εμείς είμαστε διαφορετικοί έτσι και τα συναισθήματά μας είναι διαφορετικά. Το κάθε ερέθισμα μπορεί να μας προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα. Έτσι, με αφορμή πίνακες ζωγραφικής, είδαμε πως ο καθένας έχει διαφορετική αντίληψη για τα συναισθήματα. (Περισσότερο υλικό για τη συναισθηματική αγωγή εδώ)
  • Το πρώτο που μας βοήθησε σε αυτή την κατεύθυνση είναι το παιχνίδι με τις μάρκες και τους πίνακες. Το κάθε παιδί διάλεγε μία μάρκα στην τύχη και την τοποθετούσε στον πίνακα που του προκαλούσε το συγκεκριμένο συναίσθημα.  (Περισσότερα παιχνίδια με συναισθήματα εδώ)

  •  Στο δεύτερο παιχνίδι κλήθηκε το κάθε παιδί να πάρει έναν πίνακα και να τον βάλει κάτω από το συναίσθημα το οποίο θεωρούσε ότι έδειχνε.

  • Στο τέλος χρησιμοποίησα το ρολόι των συναισθημάτων (δες εδώ) και το κάθε παιδί κλήθηκε να διαλέξει ένα συναίσθημα της ημέρας και να το κολλήσει στον πίνακα. Έτοιμο το μαθηματικό γράφημα!

Ξεκινώντας να ασχολούμαστε με το σώμα μας βασίστηκα στις ιδέες που διάβασα στο βιβλίο της Ανωγιαννάκη "Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την τέχνη" στα δύο πρώτα θέματα, τα σχετικά με τα κυκλαδικά ειδώλια.
Έτσι παρατηρήσαμε με τα παιδιά διάφορα αγάλματα σε εικόνες, τη στάση τους, από τι απαρτίζονται κ.λ.π. Σκεφτήκαμε πως μπορεί να νιώθουν αυτά τα αγάλματα που είναι αναγκασμένα να είναι ακίνητα και κάναμε τα δικά μας αγάλματα με το σώμα μας. (Εικόνες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ώς ερέθισμα για συζήτηση)




Φτιάξαμε ατομικά κεφάλια ειδωλίων (άσπρα Α4 και άνοιγμα για μύτη) και μιλήσαμε για τον εαυτό μας ως ειδώλια στο μουσείο.


 

Συμπληρώσαμε σε φύλλο εργασίας το σώμα του ειδωλίου όπως εμείς θέλαμε. (Εδώ ένα νήπιο προσπάθησε να φτιάξει τον "κυνηγό" από το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης).







 Όμως το σώμα μας δεν έχει μόνο την υλική του διάσταση αλλά και την ψυχική με έμφαση τα συναισθήματα. 
Τα ανέκφραστα κυκλαδικά ειδώλια με ενέπνευσαν να "παίξω" λίγο με τις εκφράσεις τους. Έτσι έφτιαξα κάρτες με προτάσεις δικές μου και δύο φύλλα εργασίας.
 



 (προνήπιο)
(νήπιο)
Συμπληρωματικές κάρτες με αριθμημένα ειδώλια για διάφορες χρήσεις όπως: αριθμητική σειραθέτηση ή αριθμοί - λαχνοί αντί για ζάρι ή απλές κάρτες αναφοράς.





Με αφορμή τα παραπάνω χάρηκα πολύ όταν ανακάλυψα το βιβλίο: "Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα, με οδηγό τα κυκλαδικά ειδώλια" της Γερουλάνου κι εννοείται πως το διαβάσαμε μέσα στην τάξη.
Τέλος, φτιάξανε τα παιδιά πάνω σε αγγείο ένα σώμα, όπως ήθελαν αυτά. Κάποια επέλεξαν τα κυκλαδικά ειδώλια.






16.9.13

Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ - ΤΟ ΦΥΛΟ ΜΟΥ - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Πρώτη εβδομάδα πρωί και είπα να ξεκινήσουμε με το αγαπημένο θέμα τον παιδιών: τον εαυτό τους. Σκέφτηκα να κάνουμε  μικρά παιχνίδια μαθηματικών με βάση το φύλο.
  • Για αρχή το κάθε παιδί καλείται να απαντήσει αν  είναι αγόρι ή κορίτσι. Ανάλογα με την απάντηση παίρνει ένα πλαστικοποιημένο κορίτσι/αγόρι (χρησιμοποίησα παιδάκια από εδώ) και το κολλάει στη σωστή στήλη του κανσόν. 

  • Έπειτα καλείται να τραβήξει μια γραμμή στο  φύλλο που είναι αναρτημένο (εγώ το εκτύπωσα σε κίτρινο και το πλαστικοποίησα για να το χρησιμοποιώ με το μαρακδόρο που σβήνει και να το έχω μόνιμα).


  • Στο τέλος μετράμε τα αγόρια και τα κορίτσια στο κανσόν και γράφουμε τον αριθμό. Τσεκάρουμε και στη στήλη με τις γραμμές, γράφουμε κι εκεί το αριθμό του κάθε φύλου. Με αφορμή αυτή τη δραστηριότητα μπορώ να εισαγάγω πιο εύκολα την καθημερινή ρουτίνα μαθηματικών όπου προσθέτουμε αγόρια και κορίτσια ( για περισσότερα δες εδώ).
  • Το κάθε παιδί παίρνει το ατομικό φύλλο εργασίας, ζωγραφίζει το φύλλο του και συμπληρώνει τους αριθμούς στα κουτάκια.


  • Δεύτερο παιχνίδι με τους αγαπημένους Πατάτες των παιδιών (και του γιου μου εξ ου και η μεγάλη ποικιλία κομματιών). Χωριζόμαστε σε 2 ομάδες: αγόρια με τον κύριο πατάτα, κορίτσια με την κυρία πατάτα. Η κάθε ομάδα ρίχνει το ζάρι κι ανάλογα με τον αριθμό προσθέτουν τόσα μέρη σώματος κι αξεσουάρ. Στόχος είναι να συμμετέχουν όλοι, να ονοματίσουν μέρη σώματος, να μετρήσουν ζάρι και κομμάτια, να κάνουν αστείους συνδυασμούς και να το διασκεδάσουν! Εμείς ήδη το κάναμε!

 

  • Ένα άλλο παιχνίδι σχετικό με τον εαυτό που θα κάνω την επομένη είναι ο μυστικός καθρέπτης. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που μας είχαν μάθει χρόνια πριν οι ειδικοί του "Φάρου". Έχω ένα κουτί καρδιά και μέσα έχω κρύψει έναν καθρέπτη. Λέω στα παιδιά πως εκεί μέσα είναι κρυμμένο ένα μοναδικό, σπάνιο και ξεχωριστό ανθρωπάκι. Κάθε παιδί καλείται να δει το μοναδικό ανθρωπάκι, χωρίς να πει στους άλλους τι είδε. Αφού περάσουν όλα τα παιδιά, χωρίς να μιλάμε καθόλου τους ζητώ να ζωγραφίσουν αυτό το μοναδικό και υπέροχο ανθρωπάκι που είδαν (κοινώς τον εαυτό τους). Το κάνω κάθε χρόνο και τους αρέσει πολύ, ειδικά αν το παρουσιάσουμε με ένα λίγο μαγικό και θεατρικό τρόπο.

13.9.13

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ - ΑΡΙΘΜΗΤΑΡΙ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Πάντα μέσα στην τάξη έχουμε κάρτες αναφοράς με τους αριθμούς. Φέτος επέλεξα να φτιάξω ένα απλό αριθμητάρι, του οποίου όμως τις κάρτες θα έχω από την αρχή της σχολικής χρονιάς αναρτημένες, με "κρυφό" στόχο να εξοικειωθούν οπτικά και λεκτικά με κάποια αντικείμενα-εκθέματα με τα οποία θα ασχοληθούμε μέσα στη χρονιά.
















Αριθμητάρι καλών τεχνών εδώ.















.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ