ΣΕΛΙΔΕΣ

31.5.12

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ - ΣΑΜΟΣ



Ο μεγάλος μας ποιητής Γιάννης Ρίτσος είναι στενά συνδεδεμένος με τη Σάμο αφού η γυναίκα του ήταν από το Καρλόβασι αλλά και ο ίδιος την εποχή της Δικτατορίας πέρασε κάποιο διάστημα στο νησί εξόριστος, σε κατ' οίκον περιορισμό.

Από την αρχή της χρονιάς έχουμε ασχοληθεί με τα έργα του Ρίτσου με αφορμή τις επετείους της 28ης Οκτωβρίου και του Πολυτεχνείου αλλά και στα πλαίσια των δραστηριοτήτων γνωριμίας των παιδιών με το νησί τους. Επιπλέον χρησιμοποιούμε ως πρωινή προσευχή το απόσπασμα από το "Πρωινό Άστρο":
 "Καλέ θεούλη εμείς είμαστε καλά.
 Κάνε Εσύ καλέ Θεούλη 
να'χουν όλα τα παιδάκια 
ένα ποταμάκι γάλα, 
μπόλικα αστεράκια, 
μπόλικα τραγούδια. 
Κάνε εσύ καλέ Θεούλη 
να΄ναι όλοι καλά".

 Όσον αφορά το σχέδιο εργασίας για την ποίηση ακολουθήσαμε την πεπατημένη οδό:

1. Παίξαμε με τις εικόνες λέξεις από το "Έχω ένα πουκάμισο" από το "Πρωϊνό Άστρο", όπου αναφέρεται στη Σάμο. Παραθέτω τις εικόνες που χρησιμοποίησα.



2. Το ποίημα που φτιάξαμε ήταν το εξής:

 
ΚΑΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΕ

Ένας ευτυχισμένος Απρίλης
έχτισε τη φωλιά του στη Σάμο.
Ήταν ένα λιόγερμα
που μέσα του έκρυβε έναν άγγελο.
Είδε στα φώτα των νερών
πως κάποιος τον περίμενε.
Κι ήταν ο Μάης ο αδερφός του
που φόραγε το πέλαγος για μπλε πουκάμισο
και τον ήλιο για χρυσό σακάκι.
Του ’φερε βιολετί σταφύλια για να φάει.
Τότε χαμόγελα ακούστηκαν σε όλο το νησί μέχρι τον ήλιο, τόσα πολλά που γελάσανε όλα τα παιδιά στον κόσμο.

5-3-12


3. Τους διάβασα πως χρησιμοποίησε τις ίδιες εικόνες-λέξεις ο Γιάννης Ρίτσος.

 
Έχω ένα πουκάμισο
απ’ τα φώτα των νερών
έχω ένα χρυσό σακάκι
απ’ το λιόγερμα της Σάμος
έχω και μια δόξα
απ’ τα πρώτα σου χαμόγελα.

Τέσσερις μήνες
ο Απρίλης, ο Μάης,
ο Ιούνης, ο Ιούλης
χτίζουν τις τέσσερις γωνιές
της ψυχής μου.

Τα σταφύλια ανάβουν
κόκκινα και κίτρινα
βιολετιά, μενεξεδένια φαναράκια
και μου φέγγουν να σου γράφω
τα τραγούδια σου.

Γιάννης Ρίτσος
«Πρωινό Άστρο»





4. Με αφορμή την ποίηση του Ρίτσου ακούσαμε το "Κουβέντα με ένα λουλούδι" από το δίσκο "Τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας" σε μουσική Θεοδωράκη με τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα.


5. Ακούγοντας το τραγούδι παρακολουθήσαμε μια παρουσίαση διαφανειών με εικόνες αλλά και τους στίχους του τραγουδιού.



 «Κουβέντα με ένα λουλούδι»

Κυκλαδινό κυκλάμινο
στου βράχου τη σχισμάδα,
πού βρήκες χρώματα κι ανθείς,
πού μίσχο και σαλεύεις;


Μέσα στο βράχο σύναξα
το γαίμα στάλα - στάλα,
μαντήλι ρόδινο έπλεξα
κι ήλιο μαζεύω τώρα.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
6. Μιλήσαμε για τη σχέση του Ρίτσου με το νησί μας, τους οικογενειακούς δεσμούς που τον δένουν, την εξορία, τις καθημερινές  του συνήθειες στην εξορία του εδώ. Ακόμα αναφερθήκαμε στις μάσκες που κατασκεύαζε στο εργαστήριο αγγειοπλαστικής της οικογένειας Κοντορούδα στο Καρλόβασι (υπάρχει μικρό εκθετήριο των έργων του εκεί) αλλά και για την καρέκλα στην παραλία όπου αγνάντευε το Αιγαίο και εμπνέυστηκε ίσως εκεί την "Κυρά των αμπελιών".

7. Όσο καιρό ασχοληθήκαμε με την ποίηση του Ρίτσου είχα εκτυπώσει, πλαστικοποιήσει και διακοσμήσει τις αφίσες από την κινητή έκθεση αφιέρωμα του ΕΚΕΒΙ στον ποιητή.


ΜΑΓΙΑ - ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

Συνεχίζοντας το σχέδιο εργασίας για την ποίηση ασχοληθήκαμε με τη "Μάγια" του Ελύτη. 


1. Πάλι τα παιδιά "έπαιξαν" με τις εικόνες-λέξεις του ποιήματος μέσα από το κουτί του θησαυρού δημιουργώντας σχέσεις πριν ακούσουν το ήδη υπάρχον ποίημα. Έτσι βγήκε το επόμενο αριστούργημά τους. 




ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΤΕΙΝΟ ΑΣΤΕΡΙ

Είχα πάει στα βουνά.
Πήρανε φωτιά τα χέρια μου εκεί.
Έχτισα στην κορυφή τους ένα φτωχικό σπιτάκι.
Ήρθε ο χειμώνας και παίζαμε μαζί με την Πούλια.
Είδαμε 7  Μάγιες.
Η σοδειά μου πήρε χιόνι απ’ το χειμώνα.
Το χιόνι έπεσε και πάνω στα μαλλιά της Πούλιας.
Σταμάτησε πια να παίζει μαζί μου κι έφυγε.
Κι έμεινα μόνος.

1-3-12

2. Αυτή τη φορά όμως για να μη βαριούνται κινηθήκαμε διαφορετικά. Αφού το φτιάξανε το εικονοποιήσανε και φτιάξαμε ξεχωριστό βιβλιαράκι μόνο με αυτό το ποίημα.





3. Διαβάσαμε το ποίημα του Ελύτη.



Η  ΜΑΓΙΑ
Η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
        μεσ’ απ’ τους ουρανούς περνά
Κάποτε λίγο σταματά
στο φτωχικό μου και κοιτά:

-Γεια σας τι κάνετε; Καλά;

-Καλά. Πώς είναι τα παιδιά;

- Τι να σας πω εκεί ψηλά
        τα τρώει τ’ αγιάζι κι η ερημιά

-Γι’ αυτό πικραίνεσαι Κυρά
        δε μου τα φέρνεις εδωνά;

-Ευχαριστώ μα ’ναι πολλά
        θα σου τη φάνε τη σοδειά

-Δώσε μου καν την πιο μικρή
        τη Μάγια  την αστραφτερή
-Πάρ’ τη λοιπόν κι έχε στο νου
        πως θα ’σαι ο άντρας τ’ ουρανού

Είπε. Και πριν βγάλω μιλιά
        μου την καρφώνει στα μαλλιά
Λάμπουνε γύρω τα βουνά
        τα χέρια μου βγάνουν φωτιά
Κι η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
        φεύγει και μ’ αποχαιρετά.

Οδυσσέας Ελύτης
«Τα ρω του έρωτα»

 4. Το ακούσαμε μελοποιημένο από το Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή της Ντόρας Γιαννακοπούλου ("Μικρές Κυκλαδες"  Εδώ το ανέβασα με τη φωνή της Ζορμπαλά.).



 5. Τα παιδιά παρακολούθησαν μια σύντομη παρουσίαση διαφανειών πάλι με τη συνοδεία του τραγουδιού, διαβάζοντας παράλληλα και τους στίχους.

 6. Δραματοποιήσαμε το συγκεκριμένο τραγούδι. Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν ιδιαίτερα. Φρόντισα ώστε να περάσουν από όλους τους ρόλους.


7. Παρότι είχαμε ασχοληθεί σε άλλο σχέδιο εργασίας με το διάστημα, βρήκαμε ευκαιρία με αφορμή το ποίημα να ξαναθυμηθούμε το "Ηλιακό σύστημα", μιλήσαμε για την Πούλια και τον Αυγερινό και φτιάξαμε ένα επιτραπέζιο για τα μαθηματικά. Ο σκοπος ήταν να φτάσουν τα παιδιά από τη γη στο φεγγάρι  μετρώντας τα άστρα και χρησιμοποιώντας ένα ζάρι. Όλοι έπρεπε να φτάσουν στη σελήνη.


ΚΙΝΗΤΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΥΤΗ ΕΚΕΒΙ

Τις συγκεκριμένες εικόνες τις εκτύπωσα, τις πλαστικοποίησα και στόλισα την τάξη όσο καιρό ασχολούμασταν με τον Ελύτη.

26.5.12

"Το θαλασσινό τριφύλλι" - Οδυσσέας Ελύτης




Στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για την ποίηση παίξαμε με το θαλασσινό τριφύλλι.

1. Πάλι τα παιδιά χωρίς να ξέρουν το ποίημα ή το τραγούδι πήραν εικόνες μέσα από το κουτί του θησαυρού.


ΘΑΛΑΣΣΙΝΟ ΤΡΙΦΥΛΛΙ


2. Να το αποτέλεσμα του παιχνιδιού με τις εικόνες-λέξεις.


Στη Σάμο ήτανε τα πράσινα χαλίκια και ο ήλιος τα έκαψε όταν έβγαινε και ξημέρωνε.
Μετά ήρθε η αγάπη και είδε τα χαλίκια καμένα και τα σκοτεινά τα φύκια.
Η αγάπη βούτηξε βαθιά στο πέλαγος και είδε το θαλασσινό τριφύλλι.
Τα τελώνια αγκάλιασαν την αγάπη και ήρθανε 1000 αηδόνια να τραγουδήσουν.
Ξέφυγε ένα αηδόνι και πήγε σ’ ένα γεωργό και φύτεψε ένα φιλί.

28-2-2012
Αιμίλιος, Αχιλλέας, Έκτορας, Χρήστος

3. Ακούσαμε τι έγραψε ο Ελύτης με τις ίδιες λέξεις. Μάθαμε το τραγούδι και το ακούσαμε.
 
ΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟ ΤΡΙΦΥΛΛΙ

Μια φορά στα χίλια χρόνια
του πελάγου τα τελώνια
Μες στα σκοτεινά τα φύκια
μες στα πράσινα χαλίκια
Το φυτεύουνε και βγαίνει
πριν ο ήλιος ανατείλει
Το μαγεύουνε και βγαίνει
το θαλασσινό τριφύλλι

Κι όποιος το ’βρει δεν πεθαίνει
κι όποιος το ’βρει δεν πεθαίνει

Μια φορά στα χίλια χρόνια
κελαηδούν αλλιώς  τ’ αηδόνια
Δε γελάνε μήτε κλαίνε
μόνο λένε μόνο λένε:
-Μια φορά στα χίλια χρόνια
γίνεται η αγάπη αιώνια
Να ’χεις τύχη να ’χεις τύχη
κι η χρονιά να σου πετύχει

Κι από τ’ ουρανού τα μέρη
την αγάπη να σου φέρει

Το θαλασσινό τριφύλλι
ποιος θα βρει να μου το στείλει
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
το θαλασσινό τριφύλλι.


Οδυσσέας Ελύτης
«Τα ρω του έρωτα»

 
  


 4. Έφτιαξα ένα μικρομάθημα με τη χρήση διαφανειών και υπερσυνδέσεων, όπου ο Νέμο (το γνωστό ψαράκι) ψάχνει να βρει τι είναι το θαλασσινό τριφύλλι. Μετά από διάφορες ερωτήσεις και συναντήσεις γνωρίζει τον ποιητή και συνομιλούν.

5. Βρήκαμε ευκαιρία και μιλήσαμε για το 1000. Τα παιδιά νόμιζαν ότι οι αριθμοί τελειώνουν στο 100 (έχουμε τον εκατοτετραγωνικό πίνακα). Μιλήσαμε και μάθαμε τις εκατοντάδες και μια πρώτη επαφή με την έννοια του απείρου.


24.5.12

"Μαρίνα" - Οδυσσέας Ελύτης

Στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για την ποίηση βασίστηκα στη διδασκαλία του αγαπητού μου δασκάλου στο Διδασκαλείο Ρόδου, του κυρίου Παπαδάτου.(Σημείωσεις στο "Διδασκαλία ποίησης"). Για να μη βαρεθούν τα παιδιά σε κάθε διδασκαλία ποιήματος είχα κάποιες δραστηριότητες διαφορετικές. Στις επόμενες αναρτήσεις θα αναφέρω και πως αλλιώς δουλέψαμε.

1. Στο κουτί του θησαυρού έβαλα τις εικόνες που παραθέτω παρακάτω. Ήταν εικόνες που θεώρησα ότι θα αρέσουν στα παιδιά και είναι κοντά στις λέξεις της "Μαρίνας". Ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών, ο καθένας έπαιρνε μία ή δύο εικόνες και χωρίς να έχουμε διαβάσει το ποίημα προσπαθούσαμε ή να χτίσουμε σχέσεις μεταξύ των εικόνων ή να βάλουμε την εικόνα σε μία πρόταση. Τα παιδιά ήξεραν ότι στόχος μας ήταν να φτιάξουμε ένα ποίημα χωρίς ρίμα. (Ήταν εξοικειωμένα με τη γραφή του Ελύτη από τις γιορτές της 28ης και του Πολυτεχνείου).

2. Κατέγραφα επί τόπου στον πίνακα τις προτάσεις τους. Φτιάξαμε ένα δικό μας ποίημα. 

3. Είπα στα παιδιά, για να δούμε με τις ίδιες λέξεις ο Οδυσσέας Ελύτης τί έγραψε.

4. Διάβασα τη "Μαρίνα". Την ακούσαμε μελοποιημένη από το Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή της Ντόρας Γιαννακοπούλου (Δίσκος: Μικρές Κυκλαδες).



5. Έκανα μια παρουσίαση στον υπολογιστή με τις ίδιες εικόνες, τους στίχους γραμμένους δίπλα και το τραγούδι να παίζει. (Βλέπε ανάρτηση ΜΑΡΙΝΑ).



ΜΑΡΙΝΑ

Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω

λουίζα  και βασιλικό.

Μαζί μ’ αυτά να σε φιλήσω

και τι να πρωτοθυμηθώ.



Τη βρύση με τα περιστέρια

των Αρχαγγέλων το σπαθί.

Το περιβόλι με τ’ αστέρια

και το πηγάδι το βαθύ.



Τις νύχτες που σε σεργιανούσα

στην άλλη άκρη τ’ ουρανού.

Και ν’ ανεβαίνεις σε θωρούσα

σαν αδερφή του Αυγερινού.



Μαρίνα πράσινο μου αστέρι

Μαρίνα φως του Αυγερινού

Μαρίνα μου άγριο περιστέρι

και κρίνο του καλοκαιριού.




6. Έγραψα την ίδια μέρα στον υπολογιστή, εκτύπωσα και ανάρτησα το έργο τους.

 
Η ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ

Η Μαρίνα πέταξε ψηλά και χάθηκε μέσα στη νύχτα.
Είδε το πράσινο αστέρι και το φως του Αυγερινού.
Είδε τα περιβόλια και κατάλαβε ότι είναι το χωριό της.
Ήρθαν περιστέρια και φοβήθηκε.
Χάιδεψε έναν βασιλικό και μοσχοβόλησε ο τόπος.
Τότε ένα άγριο περιστέρι μύρισε το χέρι της.
Της χάρισε δυόσμο και λουΐζα που ανέβαινε ως τον ουρανό. Σκαρφάλωσε η Μαρίνα και συνάντησε τους Αρχαγγέλους που κάθονταν πάνω στ’ αστέρια στην άκρη τ’ ουρανού.
Της χάρισαν ένα κρίνο.
Όταν ξημέρωσε κατέβηκε και ήπιε νερό απ’ το πηγάδι το βαθύ.
Γλίστρησε ο κρίνος απ’ το χέρι της, έπεσε και φύτρωσε δίπλα σε μια βρύση.

29-2-12
Έκτορας, Κική, Αιμίλιος, Χριστίνα, Χρήστος, Αχιλλέας

ΜΑΡΙΝΑ

Δώσε μου ___________ να μυρίσω

__________  και _____________.

Μαζί μ’ αυτά να σε φιλήσω

και τι να πρωτοθυμηθώ.



Τη _________ με τα ______________

των _______________ το_________.

Το _____________ με τ’ __________

και το πηγάδι το βαθύ.



Τις ___________που σε σεργιανούσα

στην άλλη άκρη τ’_____________.

Και ν’ ανεβαίνεις σε θωρούσα

σαν αδερφή του______________.



Μαρίνα πράσινο μου ___________

Μαρίνα φως του ______________

Μαρίνα μου άγριο _____________

και ___________του καλοκαιριού.


ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ


Άσκηση ανάγνωσης: Κόψε και κόλλησε τις σωστές λέξεις στη σωστή σειρά ώστε να συμπληρώσεις το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη.



περιστέρια

βρύση
   
βασιλικό 
 
λουΐζα

δυόσμο

νύχτες

αστέρια

περιβόλι


σπαθί

Αρχαγγέλων

κρίνο

Αυγερινού

αστέρι

Αυγερινού

ουρανού

Σημ.: Ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών είναι και ο αριθμός των λέξεων που ζητάμε στην άσκηση.

13.5.12

ΤΟ ΨΩΜΙ


1. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

          α)Σήμερα μιλήσαμε για τον κύκλο του ψωμιού: πως φτιάχνεται, ποιος το φτιάχνει, από τι υλικά αποτελείται. Βρήκαμε το αλεύρι και ψάξαμε να βρούμε από που προέρχεται το αλεύρι.
          β)Διαβάσαμε το «Σταρένιο και την Ψωμούλα» της Έλλης Πεταλά και φτάσαμε στα στάχυα.
          γ)Είδαμε παλιές εικόνες από το θερισμό, το αλώνισμα, το λίκνισμα, το κοσκίνισμα, το δεμάτιασμα, το ζύμωμα και του ψήσιμο ενός ψωμιού. 

δ) Μιλήσαμε και φτιάξαμε ομαδικά αλλά και ατομικά τον κύκλο του ψωμιού για να έχουμε έναν πίνακα αναφοράς.
          ε) Αποφασίσαμε να πάμε επίσκεψη στο φούρνο της γειτονιάς και να φτιάξουμε μαζί με το φούρναρη ψωμί. Καταγράψαμε κάποιες από τις ερωτήσεις που θέλουμε να του θέσουμε.
          στ) Προπονηθήκαμε στο ζύμωμα φτιάχνοντας πήλινα στολίδια για τα Χριστούγεννα.
  

          ζ) Φτιάξαμε ομαδικές αφίσες με θέμα το στάρι και το αλεύρι για να τις δωρίσουμε στην εταιρία «Αλατίνη», που εδράζεται  στο Καρλόβασι και πρόκειται να μας χαρίσει έναν μεταχειρισμένο ηλεκτρονικό υπολογιστή.

                 2. ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

          α)Η Ειρήνη μας έφερε το βιβλίο «Πώς γίνεται;» της Άννας Χατζημανώλη κι έτσι θυμηθήκαμε πως γίνεται το ψωμί αλλά και το αλεύρι.

          β) Μοιράσαμε αρμοδιότητες για την επίσκεψη στο φούρνο. Τέσσερις δημοσιογράφοι θα ρωτήσουν το φούρναρη: 1. Πώς φτιάχνουμε ψωμί; 2. Τι στολή φοράει και τι ώρα πηγαίνει στη δουλειά; 3. Πώς βάφουμε τα κουλουράκια κι έχουν άλλο χρώμα; 4. Πώς ψήνονται τα κουλουράκια; Στη συνέχεια τρεις ρεπόρτερ θα αναλάβουν να ζωγραφίσουν το πρατήριο, το φούρνο και το ζυμωτήριο. Η αντιπρόσωπος του νηπιαγωγείου θα παραδώσει το δώρο που θα ετοιμάσουμε και δύο παιδιά θα είναι υπεύθυνα για τα υλικά.

          γ) Φτιάξαμε το βιβλίο του ψωμιού όπου το κάθε παιδί ανέλαβε να φτιάξει και μία ζωγραφιά σχετική είτε με το στάρι είτε με το ψωμί και το φούρνο.

              

     δ) Διαβάσαμε το παραμύθι «Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου» των Ασμπγιόρνσεν  και Μόε και διασκεδάσαμε προσπαθώντας να φτιάξουμε κι εμείς ομοιοκατάληκτους επιθετικούς ή μη προσδιορισμούς με τα ονόματά μας για να δούμε από ποιον ακόμα ξέφυγε το τηγανόψωμο, π.χ.  … δε θα ξεφύγω από τον Βαγγέλη - παστέλι; 
 
3. ΤΟ ΨΩΜΙ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ


          α) Είδαμε κάποιες ζωγραφιές του Θεόφιλου από το «Κουτί της Τέχνης» της Γιαλυράκη αλλά και από άλλα βιβλία ζωγραφικής. Μιλήσαμε για το ζωγράφο Θεόφιλο, που γεννήθηκε και με ποιον τρόπο και υλικά ζωγράφιζε και αν το έργο του έβρισκε αποδοχή την εποχή του.

β) Παρατηρώντας το έργο του «Μέγα αρτοποιείο»  τα παιδιά παρατήρησαν στην πάνω δεξιά γωνία τον φούρναρη με τη ζυγαριά. Ευκαιρία για μαθηματικά! Βγάλαμε την παρόμοια ζυγαριά του σχολείου και πειραματιστήκαμε με διάφορα αντικείμενα, κάνοντας υποθέσεις για το που θα κλίνει η ζυγαριά.

          «Μέγα αρτοποιείο», Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, 1873- 1934
 
       Πειράματα με τη ζυγαριά και το βάρος με αφορμή το έργο του Θεόφιλου.

γ) Εκτός από το Θεόφιλο υπήρξε και ο Βαν Γκογκ που ασχολήθηκε με το στάρι. Έτσι μιλήσαμε και για τον Βαν Γκογκ και τη ζωή του, είδαμε έργα του και θυμηθήκαμε τις αυτοπροσωπογραφίες που κι εμείς είχαμε φτιάξει.  Συγκρίναμε τα υλικά καθώς και την τεχνοτροπία που χρησιμοποιούσε με αυτή του Θεόφιλου.
 
δ) Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Βαν Γκογκ και Θεόφιλου έχοντας μπροστά τους το αντίστοιχο όνομα. Τους ρίξαμε στο πάτωμα μπερδεμένες κάρτες με τα ονόματα των ζωγράφων που πίσω τους έκρυβαν κι ένα γνωστό τους έργο καθώς και κάποιες κάρτες «παγίδες», άλλων ζωγράφων. Η κάθε ομάδα έπρεπε να συγκεντρώσει τις δικές της κάρτες αντιστοιχώντας τα ονόματα. Η επαλήθευση έγινε στο τέλος βλέποντας τα έργα.


          ε) Καταγράψαμε τη συνταγή για τη ζύμη του ψωμιού ώστε αν ποτέ θελήσουμε να φτιάξουμε να θυμόμαστε τα υλικά από τη λίστα μας.

 
στ) Αύριο είναι η μεγάλη μέρα της επίσκεψης μας στο φούρνο γι’ αυτό και οι ομάδες έκαναν τις τελευταίες προετοιμασίες:
- η ομάδα των δημοσιογράφων κατέγραψε τις ερωτήσεις  που θα θέσει στο φούρναρη
- η ομάδα των ρεπόρτερ κατέγραψε τους τίτλους των μερών του φούρνου που καλείται να απαθανατίσει
- η ειδική αντιπρόσωπος παρέδωσε το βιβλίο του ψωμιού στους βοηθούς υλικών
- οι βοηθοί υλικών έβαλαν σε μια τσάντα τους μαρκαδόρους και τα πανάκια που θα χρειαστούμε. Μέτρησαν πόσα παιδιά θα χρειαστούν μολύβι και αντιστοίχισαν και τις ανάλογες γόμες. Τέλος τοποθέτησαν σε ξεχωριστή σακούλα το δώρο μας.

 
4. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ

          α) Φτιάξαμε το τρενάκι μας και ξεκινήσαμε για το φούρνο. Έξω από το κτίριο μας περίμενε ο φούρναρης. Παρατηρήσαμε την ταμπέλα και βρήκαμε αν γράφει «Φούρνος ή Αρτοποιείο» συγκρίνοντας τα αρχικά γράμματα που είχαμε σχολιάσει στην τάξη χθες. Καταλήξαμε ότι γράφει «Αρτοποιείο» αφού δεν ξεκινάει από «Φ».
 
β) Ο κύριος Μιχάλης Τζιώτης μας καλωσόρισε και ξεκινήσαμε αμέσως τη δουλειά. Παρατηρήσαμε στο ζυμωτήριο ότι έχει μία ζυγαριά διαφορετική από τη δική μας. Μας την έδειξε ο φούρναρης, μας εξήγησε πως ζυγίζει και πως υπολογίζει τα υλικά του με το αντίβαρο.

 
γ) Μας είπε τα υλικά που χρησιμοποιεί για τη ζύμη και μετρήσαμε μαζί του πόσες κουταλιές αλεύρι έβαλε σε κάθε λεκάνη και πόσες χούφτες αλάτι. 
 
δ) Μας έδειξε τη μαγιά, μας είπε από τι υλικά φτιάχνεται και μας έδωσε να τη μυρίσουμε. Δε μας άρεσε η μυρωδιά της.
ε) Μοιραστήκαμε σε δύο ομάδες ζυμώματος. Φτιάξαμε μία λακκούβα στα υλικά μας και προσθέσαμε το τελευταίο συστατικό της ζύμης, το νερό. Έπειτα αρχίσαμε με δύναμη το ζύμωμα. Μάθαμε πως διπλώνουμε τη ζύμη και μετά ζυμώνουμε και ξανά από την αρχή.


 
στ) Το ζυμαράκι μας έπρεπε να πάρει ένα υπνάκο κι έτσι οι ρεπόρτερ βρήκαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν το φούρνο, το ζυμωτήριο και το πρατήριο που έπρεπε να ζωγραφίσουν.
 
ζ) Οι δημοσιογράφοι έθεσαν τις ερωτήσεις τους στο φούρναρη. Τις απαντήσεις τις καταγράψαμε εμείς και μετά στο σχολείο με τη συζήτηση βοηθήσαμε τα παιδιά να τις καταγράψουν.
 
η) Μέχρι να ξυπνήσει το ζυμάρι και να επιστρέφει στο αρχικό του σχήμα όταν το ζουλάμε, ο φούρναρης μας έδειξε τρία σχήματα για κουλουράκια: το σαλίγκαρο, την πλεξούδα ή λαζαράκι και τον κύκλο.


 
θ) Η ειδική αντιπρόσωπος παρέδωσε στον κύριο Μιχάλη το δώρο που του φτιάξαμε: «Το βιβλίο του ψωμιού» κι εκείνος το κοίταξε και βρήκε ποια ζωγραφιά έκανε το κάθε παιδί μια που τα γνωρίζει σχεδόν όλα.
ι) Το ζυμαράκι ξύπνησε και ήρθε η ώρα για το πλάσιμο. Φτιάξαμε μικρά ψωμάκια και κουλούρια Θεσσαλονίκης. Τα βάλαμε στο νερό και μετά τα βάλαμε στο σουσάμι κι από κει στις λαμαρίνες.
 
κ) Ήρθε η ώρα του φούρνου. Ο κύριος Μιχάλης εξήγησε αναλυτικά στο ρεπόρτερ του φούρνου τη χρήση κάθε κουμπιού.
 
λ) Τώρα έπρεπε πια να περιμένουμε να ψηθούν. Υποσχέθηκε ο φούρναρης να μας τα φέρει έτοιμα στο σχολείο. Φεύγοντας ευχαριστήσαμε τους ανθρώπους που μας δέχθηκαν και μας κέρασαν κι από ένα κουραμπιέ.
          μ) Στο σχολείο αφού φάγαμε και ξεκουραστήκαμε συζητήσαμε τι μας άρεσε, τι μας έκανε εντύπωση, τι μάθαμε και τι παρατηρήσαμε. Οι ομάδες μοιράστηκαν ξανά και είτε ζωγράφισαν είτε κατέγραψαν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.

ν) Τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη.

  Η πόρτα χτύπησε και ήταν ο κύριος Μιχάλης με τα ψωμάκια μας. Χειροκροτήσαμε, τα μυρίσαμε και κάθε παιδί πήρε από ένα κουλούρι κι ένα ψωμάκι στη χάρτινη ειδική σακούλα του αρτοποιείου. Το ψωμί που τα παιδιά θα προσφέρουν σήμερα στο οικογενειακό τραπέζι θα έχει άλλη γλύκα!

10.5.12

Διατροφή - Δραστηριότητες


ΕΓΩ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ


     α. Με αφορμή το βιβλίο της Μαριανίνας Κριεζή, «Αχ, γιατί να είμαι γάτα» συζητήσαμε για τον εαυτό μας:
~        τι άλλο θα ήθελα να είμαι και γιατί
~        το αγαπημένο μέρος του σώματός μου και γιατί
~        ποιο μέρος του σώματος του φίλου μου μου  αρέσει και γιατί (τα παιδιά μοιράστηκαν σε ζευγαράκια με τη βοήθεια κομμένων καρτ - ποστάλ) και αν θέλω να τον αγκαλιάσω
~        ο απέναντι ως καθρέπτης.
          Τα παιδιά συμμετείχαν μουδιασμένα. Ίσως είναι ακόμα νωρίς γι’ αυτή την ομάδα, ίσως χρειάζεται να ωριμάσει και να δεθεί περισσότερο. Τα πιο πολλά παιδιά απάντησαν ότι θα ήθελαν να είναι ένα ζώο, μάλλον επειδή ο πρώτος που μίλησε ανέφερε ζώο. Είναι εντάξει όμως γιατί αυτά τα παιδιά είναι ανώριμα ακόμα και νοητικά αλλά και συναισθηματικά.
          β. Μία άλλη δραστηριότητα ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης του παιδιού είναι το κουτί με τον ξεχωριστό άνθρωπο. Σ’ ένα κουτί έχουμε βάλει έναν καθρέπτη και τα παιδιά ένα - ένα καλούνται να δουν μυστικά τον ξεχωριστό άνθρωπο που έχουμε κρύψει μέσα στο κουτί. Έπειτα χωρίς να μιλήσουν μεταξύ τους καλούνται να ζωγραφίσουν τον άνθρωπο που είδαν, δηλαδή τον εαυτό τους. Δυστυχώς πλην του Βαγγέλη, ο οποίος είναι πιο ώριμος από τους υπόλοιπους, όλοι οι άλλοι είδαν μέσα στον καθρέπτη κάτι φανταστικό, νεράιδες, άλλα παιδιά, ζώα και φανταστικούς ήρωες από την τηλεόραση. Ομολογώ πως νιώσαμε απογοήτευση. Τα παιδιά αυτά χρειάζονται κι άλλες δραστηριότητες αυτογνωσίας.

Η ΠΟΛΥ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΗ ΚΑΜΠΙΑ

      Διαβάσαμε με τα παιδιά το βιβλίο «Η πολύ πεινασμένη κάμπια» του Eric Carle και παρατηρήσαμε τι έπαθε η κάμπια τις μέρες που έτρωγε φρούτα και σαλάτα και το Σάββατο που έφαγε ένα σωρό γλυκά και αλμυρά.
          Φτιάξαμε ένα ημερολόγιο για κάθε ημέρα όπου το επισκέπτεται η κάμπια και τρώει ανάλογα. Έτσι για παράδειγμα τη Δευτέρα κολλάμε την πλαστικοποιημένη κάμπια κάτω από τη λέξη της μέρας και επάνω στο 1 κόκκινο μήλο που καταβρόχθισε εκείνη τη μέρα αλλά πεινούσε ακόμα. Κάθε φορά διαβάζει το παιδί τη πρόταση που αντιγράψαμε από το βιβλίο.


 
ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ - ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ
     Σήμερα  ασχοληθήκαμε με το σώμα. Κάναμε διάφορες μικρές δραστηριότητες όπως:
  •  χορέψαμε το τραγούδι «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια»
  •  βρήκαν τα μέρη του σώματός τους που τους ζητήσαμε
  •  βρήκαν και ονομάτισαν το μέρος του σώματος που τους δείξαμε
  •  χωρισμένα σε ζευγάρια κλήθηκαν να ενώσουν διάφορα μέρη του σώματός τους με τον απέναντι, όπως: μέτωπο με μέτωπο, δάκτυλο με δάκτυλο κι άλλα
  •  σ’ ένα μεγάλο ζωγραφισμένο παιδί βρήκαν και κόλλησαν τις λέξεις που αντιστοιχούσαν στο συγκεκριμένο σημείο του σώματος
  •  ζωγράφισαν το σώμα τους όπως το ένιωσαν και το είδαν στον καθρέπτη
  •  έφτιαξαν με πλαστελίνη ένα ανθρώπινο σώμα πάνω σε χαρτόνι (ατομικά)
  •  έπαιξαν το παιχνίδι «μάντεψε ποιος», αυτή τη φορά βρίσκοντας το καρτελάκι με το όνομα του παιδιού που ήταν κρυμμένο (το είχαμε ξαναπαίξει στην αρχή μ’ ένα παιδί κρυμμένο κάτω από ένα σεντόνι κι έπρεπε πιάνοντάς το και κοιτώντας την παρέα να πουν απλώς ποιος είναι).
  •  έγραψαν σε σημείωμα να θυμηθούν να φέρουν στο νηπιαγωγείο υλικό «για το σώμα» (είναι ένα σημείωμα που δίνουμε και συμπληρώνουν τα παιδιά γράφοντας ή ζωγραφίζοντας, κάθε φορά που χρειαζόμαστε κάτι και λέει : Να θυμηθώ να φέρω στο νηπιαγωγείο (με εικονίδια δίπλα) ...
         
          Τα πήγαν πολύ καλά τα παιδιά σ’ αυτές τις δραστηριότητες. Έβρισκαν τα περισσότερα μέρη του σώματος και απήλαυσαν το παιχνίδι. Σαν επανάληψη στο σπίτι τους δόθηκε το test dimitation des gestes των Berges Lezine, Masson et Cie, Paris, 1972 από το βιβλίο «Ψυχοκινητική Αγωγή και Επανεκπαίδευση» των A. DE MEUR, L. STAES, εκδόσεις Δίπτυχο.



ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΜΟΥ - ΤΟ ΥΨΟΣ ΜΟΥ


          α) Φέραμε μία ηλεκτρονική ζυγαριά στο σχολείο και σ’ ένα πίνακα διπλής εισόδου με μία στήλη τα ονόματα τα ονόματα των παιδιών και τρεις για το βάρος το ύψος και το χρώμα ματιών, ξεκινήσαμε να βρούμε τα ατομικά χαρακτηριστικά μας. Το κάθε παιδί κλήθηκε να βρει τη σειρά  από τη λίστα, χωρίς να λέμε εμείς ποιος πρέπει να έρθει. Έτσι ζυγιστήκαμε, μάθαμε πως μετράμε με το μέτρο και μετρηθήκαμε, τα καταγράψαμε και στο τέλος συμπληρώσαμε και το χρώμα των ματιών του καθενός (προετοιμασία για τις ταυτότητες που θα κάνουμε στις εκλογές) παρατηρώντας με τις τρεις αυτές παραμέτρους ότι κανένας δεν έχει εντελώς ίδια χαρακτηριστικά με κάποιον άλλον αν και βρήκαμε πολλά κοινά σημεία μεταξύ μας.

β) Σκεφτήκαμε και άλλες μονάδες μέτρησης του εαυτού μας κι έτσι κολλήσαμε μία χαρτοταινία στην κόχη ενός τοίχου και μετρήσαμε το ύψος μας τραβώντας μία γραμμή και γράφοντας από πάνω το όνομα του κάθε παιδιού. Έτσι παρατηρήσαμε διαβάζοντας τα ονόματα ποιος είναι ο πιο ψηλός, ποιος είναι ο πιο κοντός, ποιοι έχουν το ίδιο ύψος. Αυτό θα παραμείνει στην τάξη σαν πίνακας αναφοράς αλλά και στο μέλλον θα μας βοηθήσει να συγκρίνουμε πόσο ψηλώσαμε από τότε.
          γ) Μετρήσαμε το μήκος μας με κυβάκια και καταγράψαμε πόσα κυβάκια μακρύς είναι ο καθένας μας. Σε κάποιους χρειάστηκε να προσθέσουμε κυβάκια, σε κάποιους χρειάστηκε να αφαιρέσουμε. Σίγουρα χρειάστηκε να μετρήσουμε πολύ.


ΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΜΟΥ ΟΡΓΑΝΑ

α) Φουσκώσαμε και ξεφουσκώσαμε σαν μπαλόνια για να νιώσουμε τους πνεύμονές μας.
β) Τρέξαμε πολύ κι έπειτα πιάσαμε την καρδιά μας και νιώσαμε τον παλμό της
γ) Διαβάσαμε και συζητήσαμε πάνω στα βιβλία που μας έδειχναν το σώμα μας από μέσα.
δ) Μοιραστήκαμε σε δύο ομάδες. Ψάξαμε στα περιοδικά, κόψαμε διάφορα μέρη του σώματος και φτιάξαμε με κολλάζ δύο ανθρώπους. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά αστείο.
ε) Παίξαμε παιχνίδι θησαυρού ακολουθώντας με το σώμα μας διάφορες διαδρομές χωροχρονικού προσανατολισμού.

Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΟΥ

          α)Σήμερα συνεχίσαμε τη συζήτηση και την έρευνα στα βιβλία για το σώμα και μιλήσαμε για το τι είναι υγιεινό και τι βλαβερό για τον οργανισμό μας.
          β) Ψάξαμε στα περιοδικά και βρήκαμε εικόνες που δείχνουν καλές και κακές συνήθειες για το σώμα μας. Έπειτα τις ταξινομήσαμε σ’ ένα μεγάλο χαρτόνι χωρισμένο στα δύο.
γ) Δώσαμε στα παιδιά μία φωτοτυπία με διάφορα σώματα, όπου το κάθε ένα έδειχνε κι άλλο εσωτερικό σύστημα του οργανισμού κι από κάτω γραμμένη την ονομασία του. Τους δώσαμε και μια δεύτερη φωτοτυπία με κάποια όργανα και τις ονομασίες τους. Ζητήσαμε από τα παιδιά να κόψουν τα όργανα και να τα κολλήσουν κάτω από το σωστό σύστημα. Βοήθεια πήραν από τη σύγκριση και ταύτιση των ονομασιών.


          ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ 
 Κάναμε επανάληψη στα μέρη του σώματος παίζοντας ένα επιτραπέζιο παζλ με ζάρι όπου το κάθε μέρος του σώματος αντιστοιχούσε σε ένα αριθμό από βούλες όπως και στο ζάρι που χρησιμοποιούσαμε. Έπειτα το κάθε παιδί έπρεπε να βάλει το μέρος του σώματος εκεί που του υποδείκνυε η γραμμή που ξεκινούσε από το ανθρωπάκι.  



Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ 
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
          α) Με αφορμή τον «Ωραίο Δαρείο» της Σοφίας Ζαραμπούκα θυμηθήκαμε κάποια πράγματα που ξέρουμε για την υγιεινή διατροφή.
          β) Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία από το βιβλίο «Χτίζω σωστά εμένα» της Ειρήνης Μαραζιώτη αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε τι προσπαθεί να μας δείξει η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
          γ) Φτιάξαμε με τη βοήθεια του υπολογιστή και διαφόρων περιοδικών τη δική μας πυραμίδα. Το κάθε παιδί κλήθηκε να βρει τη λέξη που του χρειαζόταν με ένα πίνακα αναφοράς και κομμένες διάφορες λέξεις-κλειδιά.

 
ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ
          α) Με αφορμή τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν με τους γονείς τους συζητήσαμε για το πρωινό που τρώνε συνήθως, τι πρέπει να περιέχει και τι μας προσφέρει. 
          β) Διαβάσαμε το ποίημα του Γαλατένιου από το βιβλίο της Λένας Τερκεσίδου «Οι θησαυροτροφές» και μιλήσαμε για το γάλα.
          γ) Μιλήσαμε για την αγελάδα και για το πώς φτιάχνουμε τυρί, γιαούρτι και βούτυρο χρησιμοποιώντας το «Πώς γίνεται;» της Άννας Χατζημανώλη.
          δ) Είπαμε την Παρασκευή να επισκεφτούμε το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μας και να ψωνίσουμε ώστε να φτιάξουμε το δικό μας πρωινό στο σχολείο.
         
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ
ε) Ξεκινήσαμε ένα ιστόγραμμα καταγράφοντας το τι ξέρουμε μέχρι στιγμής για το «δικό μας φαγητό», όπως το ονόμασαν.
Τι ξέρουμε;
  • Πήγαμε επίσκεψη στο φούρνο και μάθαμε πως φτιάχνεται το ψωμί.
  • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φαγητό, τα μακαρόνια.
  • Μυρίσαμε διάφορα μπαχαρικά.
  • Δοκιμάσαμε και μάθαμε το γλυκό, το πικρό, το ξινό, το αλμυρό.

Έπειτα καταγράψαμε τις απορίες των παιδιών.
Τι θέλουμε να μάθουμε;
1)    Από πού παίρνουμε τα φαγητά;
2)   Πώς φτιάχνουμε το γάλα και το τυρί;
3)   Πώς φτιάχνεται το ρυζόγαλο;
4)   Πώς γεννιούνται οι κότες;
5)   Από πού βγαίνουν τα ψάρια;
6)   Πώς γίνεται το λάδι;
7)   Ποιες τροφές μας κάνουν καλό και ποιες κακό; Πού μας κάνουν καλό και πού κακό; 
Καταιγισμός αποριών από 7 παιδιά και το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να μοιραστούμε αρμοδιότητες και έρευνες. Έτσι η πρώτη ομάδα  θα βγει στο χωριό και θα φωτογραφήσει τις ταμπέλες των μαγαζιών, θα μάθει τις ονομασίες των και τι πουλάνε ώστε να απαντηθεί η πρώτη ερώτηση.
     Δύο παιδιά θα αναλάβουν το γάλα και το τυρί με έρευνα στη βιβλιοθήκη αλλά και φωτογράφηση και παρουσίαση της οικιακής κατασκευής  τυριού και γιαουρτιού.
     Ο Σταμάτης μα αναλάβει το αγαπημένο του ρυζόγαλο, με μια επίσκεψη στο τυροκομείο του «Βουρλιώτη» για να κάνει έρευνα, συνέντευξη και φωτογράφηση. Η μητέρα του θα μας επισκεφθεί μια μέρα στο σχολείο και θα φτιάξουμε όλοι μαζί ρυζόγαλο.
     Για τα ψάρια μία άλλη ομάδα θα επισκεφθεί τους ψαράδες στο λιμάνι και το ιχθυοπωλείο, θα τους πάρει συνέντευξη, θα φωτογραφήσει τα διάφορα ψάρια και θα μας τα παρουσιάσει. Θα χρησιμοποιήσουν και το διαδίκτυο.
     Η Πηνελόπη θα επισκεφθεί το ελαιοτριβείο όπου στέλνουν τις ελιές τους και παίρνουν λάδι και θα κάνει επιτόπια έρευνα, την οποία και θα μας παρουσιάσει.
     Το θέμα με τις κότες είπαμε να το αναλάβουμε οι κυρίες.
     Για τις βλαβερές και υγιεινές τροφές θα κάνουμε επιτόπια έρευνα όλοι μαζί στο σούπερ μάρκετ που θα επισκεφθούμε, θα τα καταγράψουμε, θα τα φωτογραφήσουμε και θα τα συζητήσουμε. Για πρακτικούς λόγους θα ξεκινήσουμε από αυτό το θέμα.


Τι μάθαμε;
1)    Τις ελιές τις βάζουν σε σακιά, τις τραβάει η κορδέλα, μπαίνουν στο χωνί, μπαίνουν στο πλυντήριο όπου τις πλένουν και τις καθαρίζουν, μετά πηγαίνουν στο σπαστήρα και μετά από μια τρύπα βγαίνει το λάδι.

2)   Στο κρεοπωλείο είδαμε μία μηχανή που έκοβε το κρέας και το έκανε κιμά.
3)   Είδαμε μαζί και φούρνο και ζαχαροπλαστείο στο ίδιο μαγαζί.
4)   Δεν πήγαμε στο σουβλατζίδικο και στην πιτσαρία, ούτε τα φωτογραφήσαμε γιατί δεν κάνουν καλό στην υγεία μας αυτά που πουλάνε.
5)   Τα ψάρια κάνουν καλό στα μάτια.
6)   Ο κτηνοτρόφος αρμέγει πολύ τις αγελάδες για να βγάλουνε  το γάλα.
7)   Πιο υγιεινό είναι το μέλι και η μαύρη ζάχαρη.
8)   Τα κοτοπουλάκια όταν τα πλησιάζουμε κρύβονται κάτω από τα φτερά της μαμάς τους και ζεσταίνονται.



Πώς το μάθαμε;
Α. Πήγαμε επισκέψεις και βγάλαμε φωτογραφίες
Β. Φτιάξαμε ένα βιβλίο για το λάδι
Γ. Φτιάξαμε μια αφίσα για τα μαγαζιά που πουλάνε τα υγιεινά φαγητά
Δ. Διαβάσαμε μέσα στην τάξη πολλά βιβλία.
Ε. Δανειστήκαμε βιβλία στο σπίτι.
Ζ. Φτιάξαμε ένα βίντεο για τα ψάρια.
Η. Πήραμε συνεντεύξεις.
Θ. Βρήκαμε συνταγές.
Ι. Κατασκευάσαμε την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Κ. Φτιάξαμε ένα τραγούδι για τα φαγητά.

Λ. Κάναμε το τραγούδι μας σου-πλα.
 στ) Φτιάξαμε ατομικά κολλάζ όπου πάνω σε ένα απλωμένο τραπεζομάντιλο τα παιδιά κόλλησαν και ζωγράφισαν το πρωινό που τρώνε συνήθως.


  ΦΡΟΥΤΑ

1.Μιλήσαμε για το αγαπημένο μας φρούτο και μάθαμε για τα φρούτα όλων των εποχών, τι χρώματα έχουν και που φυτρώνουν. Χρησιμοποιήσαμε τα βιβλία : «Φρούτα» της Ευγενίας Φακίνου και «Το μήλο και άλλα φρούτα».


2. Μάθαμε αινίγματα, γλωσσοδέτες και παροιμίες σχετικές με τα φρούτα. Ξεχωρίσαμε το κάθε γλωσσολογικό είδος προφορικής επικοινωνίας.

3.Παίξαμε με μαθηματικές κατηγοριοποιήσεις ταξινομώντας τα φρούτα ανάλογα το χρώμα, την εποχή και το που αναπτύσσονται.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΑΝΑΒΙΚΟ
ΛΑΧΑΝΙΚΑ – ΦΡΟΥΤΑ
1.     Το πρωί στο σχολείο ο ταμίας της ομάδας συγκέντρωσε τα πενηντάλεπτα, τα αντιστοίχισε, τα καταμέτρησε και κατέγραψε τον αριθμό που χρειαζόταν, με μικρή βοήθεια από το ημερολόγιο της τάξης.


2.    Ξεκινήσαμε οι δύο ομάδες και φτάσαμε στο μανάβικο της γειτονιάς, όπου μας περίμενε ο μανάβης. Παρατηρήσαμε την ταμπέλα του μανάβικου, την ηλεκτρονική ζυγαριά και βέβαια όλα τα φρούτα και τα λαχανικά!

 

3.    Βγάλαμε τα καρτελάκια μας κι αρχίσαμε τα ψώνια. Το κάθε παιδί ήταν υπεύθυνο και για άλλο φρούτο μια που το πρωινό μας σήμερα θα είχε σαλάτα, φρουτοσαλάτα και φρέσκο χυμό πορτοκαλιού! Το κάθε παιδί μέτρησε τον αριθμό φρούτων που χρειαζόμασταν.

           

4.    Ο μανάβης ζύγισε στην ηλεκτρονική ζυγαριά τα ψώνια μας. Συγκρίναμε τη ζυγαριά αυτή με τη ζυγαριά που είδαμε στο φούρνο και με αυτή που έχουμε στο σχολείο. Πληρώσαμε τα ψώνια μας και γυρίσαμε στο σχολείο.

             

5.    Στο σχολείο παραθέσαμε τα φρούτα και τις ονομασίες στο τραπέζι για να ελέγξουμε ότι ψωνίσαμε ό,τι χρειαζόμασταν για τη φρουτοσαλάτα. Για πρακτικούς και οικονομικούς λόγους τη σαλάτα με τα λαχανικά την είχαμε φέρει από το σπίτι.


6.    Σηκώσαμε τα μανίκια και ξεκινήσαμε να στύβουμε τα πορτοκάλια για να φτιάξουμε το χυμό μας. Έπειτα κόψαμε τα φρούτα μας και τα σερβίραμε μετά από τη σαλάτα. Ξεκινήσαμε να απολαμβάνουμε τους κόπους μας.

7.  Μιλήσαμε για τα λαχανικά με αναφορές στην επίσκεψή μας και στα βιβλία: «Λαχανικά» της Φακίνου και διαβάσαμε το «Ο Καροτής και το αγαπημένο του φαγητό».

8.    Κάναμε κατηγοριοποιήσεις των λαχανικών σε δύο κάρτες: α. ανάλογα με το χρώμα και β. ανάλογα με το αν τρώμε το βολβό, τα φύλλα, το λουλούδι, τον καρπό ή τα σπόρια.


ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΤΟΜΙΝΟ
α) Σήμερα παίξαμε πολύ και γελάσαμε με αινίγματα που αναφέρονται σε τρόφιμα και κατ’ επέκταση κάποιες ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας. Τα αινίγματα ήταν τυπωμένα στον υπολογιστή και τα παιδιά είχαν στη διάθεσή τους όλες τις εικόνες απαντήσεις για να διαλέξουν ποια ταιριάζει στο εκάστοτε αίνιγμα.

    

      β) Με τα αυτοκόλλητα από τα βιβλία της Φακίνου φτιάξαμε ένα ντόμινο με φρούτα και λαχανικά και παίξαμε αρκετή ώρα με αυτό προσπαθώντας να ταιριάξουμε το σωστό φρούτο και το σωστό λαχανικό, προσπαθώντας να συγκρίνουμε και τις λέξεις.



     
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.    «Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης», Μ. Κριεζή, εκδ.ΑΜΜΟΣ.
2.   «Το δέντρο που έδινε», Σ. Σίλβερστάιν, εκδ. ΔΩΡΙΚΟΣ
3.   «Επειδή είμαι άνθρωπος», Λ. Μπουσκάλια, εκδ.ΓΛΑΡΟΣ
4.   «Αχ, γιατί να είμαι γάτα!», Μ.Κριεζή, εκδ. ΑΜΜΟΣ
5.   «Ο ερωτευμένος βάτραχος», Μ. Βέλθουις, ΠΑΤΑΚΗΣ
6.   «Θυμώνω»,  modern times
7.   «Φοβάμαι», modern times
8.   «Στενοχωριέμαι», modern times
9.   «Ζηλεύω», modern times
10.  «Η παλέτα των συναισθημάτων», Ε.Μουλάκη, ΚΕΔΡΟΣ
11. Σειρά 6 βιβλίων: (Νούρια Ρόκα) 1. Το σώμα σου, 2. Η οικογένεια, 3. Τα συναισθήματα, 4. Οι φίλοι σου, 5. Φοβάσαι; 6. Αγόρια και κορίτσια του κόσμου.
12. «Ποντικάκι σ’ αγαπώ πολύ», Dugald Steer, εκδ. Πατάκης
13. «Η Νάνσυ δε φοβάται πια», Eve Tharlet, εκδ. Πατάκης.
14. Ψυχοκινητική αγωγή κι επανεκπαίδευση, A. DE MEUR, L. STAES, εκδ. Δίπτυχο
15.  Όλη η γη ένα χωριό: Τα σώματα των ανθρώπων, εκδ. Σαββάλας
16.  Το σώμα, Μικρή Εγκυκλοπαίδεια, εκδ. άμμος, Larousse
17.  Το πρώτο μου βιβλίο για το ανθρώπινο σώμα, εκδ. Ρέκος
18.  Η Νεράιδα  Πιπιλίνα και η πιπίλα μου, B. Spathelf, S. Szesny, εκδ. Modern times
19.  Ο βασιλιάς που έτρωγε τα νύχια του, Ι. Κυρίτση - Τζιώτη, εκδ. Μικρή Μίλητος
20. Πειράματα με τις αισθήσεις, εκδ. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
21.  Οι αισθήσεις, ΓΕΥΣΗ, εκδ. Σαββάλας
22. Ο Μάκης ο Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι, Άννα  Ράσελμαν, εκδ. ΑΜΜΟΣ
23. «Μουσικά παιχνίδια», Γεώργιος Σακελλαρίδης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
24. Μια φορά ήταν … η Κολοτούμπα, Σοφία Μαντούβαλου, εκδ. Χαρταετός
25. Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου, Ασμπγιόρνσεν και Μόε, Πατάκης
26. «Πώς γίνεται;» Άννα Χατζημανώλη, Κίρκη
27. Οι θησαυροτροφές, Λένα Τερκεσίδου, Άγκυρα
28. Ο Σταρένιος και η Ψωμούλα, Έλλη Πεταλά, Α.Β.Ε
29. Το κουτί της Τέχνης, Σοφία Γιαλoυράκη, Δίπτυχο
30. Βαν Γκογκ, Ingo F. Walther, Taschen
31.  Θεόφιλος, Λεύκωμα Μουσείου Θεόφιλου, Βαρειά Μυτιλήνης
32. Η πολύ πεινασμένη κάμπια, Eric Carle, Leadercom
33. Τρώω σωστά; Εγώ και το σώμα μου, Μοντέρνοι καιροί
34. Ποτέ μα ποτέ στη ζωή μου δε θα φάω ντομάτα, Λόρεν Τσάιλντ, Πατάκης
35. Φρούτα, Ευγενία Φακίνου, Κέδρος
36. Το μήλο και άλλα φρούτα, Δεληθανάσης Οι πρώτες ανακαλύψεις μου
37. Λαχανικά, Ευγενία Φακίνου, Κέδρος
38. Ο Καροτής και το αγαπημένο του φαγητό, Τerry Burton, Διεθνές Κέντρο Βιβλίου
39. Αινίγματα με εικόνες, Ρούλα Παπανικολάου, Μικρός Πρίγκιπας 
40. Τα φυτά. Το πράσινο της γης,  παιδική εγκυκλοπαίδεια, Στρατίκης
41.  Σκάει σκάει το αυγό, Σάμ Γκόντουιν, Πατάκης
42. ΓΕΩ, τεύχος 24, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23-9-2000
43. Η οδοντογλυφίδα που έγινε ογδοντογλυφίδα, Σ. Μαντούβαλου, Πατάκης
44. ΚΑΡΕΤΑ, Άννα Κρεμεζή – Μαργαριτούλη, Ερευνητές
45. Το λαίμαργο γουρουνάκι, Ηλίας Κεφάλας, Μικρή Μίλητος
46.  Από το σπόρο στο ψωμί, Ali Mitgutsch, Ερευνητές
47. Από το χορτάρι στο βούτυρο, Ali Mitgutsch, Ερευνητές
48. Σωστή διατροφή – Καλή Υγεία, Mario Gomboli, Φλούδας
49. Σωματο-ακούσματα Δόντια, Νατάσσα Αναγνωστοπούλου – Μπίτου, Φυτράκης
50. Χαμογελάστε παρακαλώ! Μικρά μυστικά για δόντια πιο γερά., Νίκος Χαραλαμπάκης, Καλειδοσκόπιο
51.  Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια, Σοφία Ζαραμπούκα, Πατάκης
52. Ο πρίγκιπας Λεμονής και η όμορφη Κρεμμύδω, Γιώργος Σακελλαρίδης, Ελληνικά Γράμματα.
53. Focus, Νο 73, Μάρτιος 2006
54. Η μεγάλη φωτιά, Σοφία Ζαραμπούκα, Πατάκης.
55. Διμηνιαία Πυροσβεστική Επιθεώρηση, τεύχη 2003-2007
56. Ένα κουτί γεμάτο νερό, Καλειδοσκόπιο
57. Επιπλέω και βυθίζομαι, Modern Times
58. Πώς μεγαλώνει ένα φυτό; Σαββάλας
59. Φυτρώνει, φυτρώνει ο σπόρος, Πατάκης
60. Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό, Πατάκης