ΣΕΛΙΔΕΣ

10.11.12

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ - Ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΤΟΥ


Αφού επισκεφθήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε τι άλλο έχει να μας δείξει το χωριο μας, το Πυθαγόρειο.
Έφτιαξα στον υπολογιστή ένα σενάριο όπου ένα κοριτσάκι (η Ευριδίκη) επισκέπτεται  ένα αγόρι από το Πυθαγόρειο (τον Ιανό). Βοηθάμε λοιπόν με τις επιλογές μας τον Ιανό να ξεναγήσει την Ευριδίκη πρώτα στο χωριό του κι αργότερα στο νησί του. 
Στο Πυθαγόρειο έπρεπε να διαλέξουν ανάμεσα στα εξής:
  • αρχαιολογικό μουσείο
  • λαογραφικό μουσείο
  • Ευπαλίνειο όρυγμα
  • Παναγία Σπηλιανή
  • Λιμάνι Πυθαγορείου
  • το κάστρο του Λυκούργου Λογοθέτη
  • το άγαλμα του Πυθαγόρα
  • το κλιμάκιο των εθελοντών πυροσβεστών Πυθαγορείου

Ουσιαστικά τα επισκεφθήκαμε όλα ξεκινώντας από το αρχαιολογικό μουσείο που ήδη ξέραμε. (Καποιες παρουσιάσεις είναι μικρές νύξεις για επόμενα μαθήματα ή επισκέψεις).(Φωτογραφίες για όλα θα βρείτε στο τέλος).
  • Καταλήξαμε στον Πυθαγόρα από όπου πήρε και το όνομά του το Πυθαγόρειο το 1955 (παλιά λεγόταν "Τηγάνι").  Η μετονομασία του Πυθαγορείου θεωρείται ιστορική στο χωριό μας. Γι' αυτό και παρακολουθήσαμε μία συνέντευξη-βίντεο που πήρε ο Ιανός Σολούνιας από τον μόνο επιζώντα εκείνης της περιόδου, τον Ιωάννη Σολούνια, πρόεδρο της κοινότητας εκείνη την εποχή και πραγματικό παππού του.
  •  Μιλήσαμε για τον Πυθαγόρα και γιατί θεωρείται τόσο σημαντικός. Θυμηθήκαμε τη δίκαιη κούπα (http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/11/blog-post.html) και αναφερθήκαμε στο πολύ γνωστό πυθαγόρειο θεώρημα.
  • Υπάρχει ένα "παιχνιδάκι" με το οποίο τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να συλλαμβάνουν το πυθαγόρειο θεώρημα και με πολύ περηφάνεια αναφέρω ότι είναι ιδέα, εκτέλεση και προώθηση του αγαπημένου συζύγου Αντώνη Σολούνια (ναι, αυτή η διδασκαλία ήταν οικογενειακή υπόθεση!). Ουσιαστικά προσπαθούμε χειροπιαστά να αποδείξουμε ότι το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο κάθετων πλευρών.
  • Τους έδειξα την ορθή γωνία και την υποτείνουσα. Ύστερα τοποθετήσαμε τα τετράγωνα στις πλευρές.
  • Έπειτα τα παιδιά "γέμισαν" το τετράγωνο της υποτείνουσας με το άθροισμα και των 2 τετραγώνων, διαπίστωσαν δηλαδή ότι όντως αν τα προσθέσεις "χωράνε" μέσα στο τετράγωνο της υποτείνουσας! (Δεν ξέρω αν το εξηγώ καλά πως γίνεται στην πράξη, αλλά χειροπιαστά τα παιδιά το κατάλαβαν γιατί το έκαναν πολλές φορές μόνα τους.) 
  • Τώρα, όταν θα πηγαίνουν τα παιδιά μου στις κούνιες και θα σκαρφαλώνουν στο άγαλμα του Πυθαγόρα, θα ξέρουν ποια είναι η ορθή γωνία που φτιάχνει με το σώμα του και ποια η υποτείνουσα. Και αν θυμούνται και την εικόνα με τα τετράγωνα που τρύπωσαν μαζί μέσα στο μεγάλο, θα είμαι πολύ ευχαριστημένη.

  • Συνεχίσαμε τη διδασκαλία με το χάρτη της Σάμου, όπου τα παιδιά έπρεπε να βρουν το χωριό μας.
  • Έφτιαξαν παζλάκι με το λιμάνι του Πυθαγορείου (τα βρήκα στο μαγαζί "Εν αρχή οινολόγος" και είναι ευγενική προσφορά του ιδιοκτήτη).http://www.oinologos.com.gr/
  •  Τους μοίρασα σε  2 ομάδες: ΣΑΜΟΣ - ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ, και έπρεπε να βρουν και να ξεχωρίσουν το δικό τους ανάλογο  καρτελάκι με τη λέξη.
  • Σε φύλλο εργασίας έπρεπε να κυκλώσουν (σε πολλά μεγέθη και γραμματοσειρές) τις ίδιες λέξεις: ΣΑΜΟΣ - ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ
  • Και μια που κάνουμε και το πρόγραμμα καλών τεχνών δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στον Αριστοτέλη Σολούνια έναν από τους πολύ γνωστούς σάμιους ζωγράφους.



6 σχόλια:

  1. νηπιαγωγάκια και πυθαγόρειο θεώρημα!!!!
    όταν η μάθηση γίνεται παιχνίδι,ακόμα και τα (ανώτερα)μαθηματικά γίνονται κατανοητά!!!!
    μπράβο σας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα! Σε ευχαριστώ. Το διασκεδάσαμε πραγματικά! Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  2. ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!!!!ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ. ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΙΑ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας ευχαριστώ από καρδιάς βρε κορίτσια για την υποστήριξη!
    Είναι πολύ σημαντική η συναδελφική αλληλεγγύη και επικοινωνία έστω και από απόσταση! Αφού δεν υπάρχουν πολλοί θεσμοί να στηρίξουν τη δουλειά μας και αντιμετωπίζεται ως "τραγουδάκια και παραμυθάκια", είναι σημαντικό να αλληλοστηριζόμαστε. Βαρέθηκα να αντιμετωπίζουν τη δουλειά μας ως απλή φύλαξη και τίποτε περισσότερο.
    Είναι καιρός πλέον να γίνει αντιληπτό ότι όλες μας κάνουμε δουλειά πολύ υψηλού επιπέδου, η οποία σπανίως αναγνωρίζεται από τους ανωτέρους μας και από τους γονείς. Ευτυχώς με χαρά παρακολουθώ στο διαδίκτυο ότι σε πανελληνιο επίπεδο εμείς οι νηπιαγωγοί αντιστεκόμαστε σθεναρά. ΜΠΡΑΒΟ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΡΟΥΜΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι καταπληκτική δουλειά είναι αυτή, Μαρία μου! Ολοκληρωμένη και μελετημένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Συγχαρητήρια. Είναι προφανή το μεράκι και ο ενθουσιασμός σου για αυτήν την δουλειά. Εξαιρετικά πρωτότυπες και οι προσεγγίσεις στο πλαίσιο του προγράμματος για τις Τέχνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σε ευχαριστώ Τάνια. Κάποια πράγματα δεν μπορούν να γίνουν αλλιώς! Συνεχίζουμε λοιπόν!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή