ΣΕΛΙΔΕΣ

13.11.12

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ - ΕΛΥΤΗΣ "ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ"

Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου  ασχοληθήκαμε φέτος με δύο αγαπημένα μελοποιημένα (από τον Θεοδωράκη) ποιήματα: α) "Ένα το χελιδόνι" του Ελύτη, β) "Κουβέντα με ένα λουλούδι" του Ρίτσου.
ΕΛΥΤΗΣ - ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ


  • Έτσι λοιπόν τα παιδιά δεν άκουσαν ούτε το ποίημα, ούτε το τραγούδι στην αρχή. 
  • Αντίθετα τράβηξαν από ένα κουτί εικόνες-λέξεις παρμένες από το ποίημα "Ένα το χελιδόνι" και έκαναν τις δικές τους προτάσεις - σχέσεις ώστε να βγει ένα δικό τους ποίημα.  
 
  • Το κατέγραψα μπροστά τους και τα παιδιά το εικονοποίησαν. (Φωτογραφίες και φύλλα εργασίας στο τέλος).
  • Μου άρεσε τόσο πολύ το αποτέλεσμα που το έκανα κολάζ σε μεγάλο χαρτόνι. Τα παιδιά το διακόσμησαν.
  •  Επειδή είδα ότι το αναπαρήγαγαν προφορικά, βρήκα την ευκαιρία κι έφτιαξα κινητές καρτέλες ώστε να μπορούν να τις βρίσκουν και να τις ταυτολογούν στις ελεύθερες δραστηριότητες, στη γωνιά της ανάγνωσης.
  • Έπειτα τους πρότεινα να ακούσουν τι έγραψε ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης με τις ίδιες λέξεις. 
  • Ακούνε το ποίημα και μετά το τραγούδι. Μαθαίνουμε το τραγούδι για τη γιορτή και παρακολουθούμε απόσπασμα από συναυλία του Θεοδωράκη με αυτό το τραγούδι στη διεύθυνση: http://www.youtube.com/watch?v=_QVbC0ZeKu4
  • Το συγκρίνουμε με το δικό τους: τι λέει εκείνο, σε τι αναφέρεται του Ελύτη. Συζητάμε  για το δεύτερο και κάνουμε αναγωγές στον πόλεμο του 1940 και στο Πολυτεχνείο (το "Άξιον Εστί" δε γράφτηκε για το Πολυτεχνείο αλλά έχει συνδεθεί έντονα με αυτό).
  •  Ο στόχος ήταν και να τα δραματοποιήσουμε αλλά δεν προλάβαμε.

Όσον αφορά γενικότερα το Πολυτεχνείο, χρησιμοποίησα το βιβλίο με φωτογραφικό υλικό του Γιάννη Φάτση, εκδόσεις Καστανιώτης.
  • Με αφορμή τη φωτογραφία των φοιτητών στην ταράτσα με τη λέξη "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" κάναμε τα εξής:
  • γράψαμε το δικό μας σύνθημα. (π.χ. "Τρέχουμε για να μη μας σκοτώσουν!"
  •  Τους μοίρασα σε 2 ομάδες και η καθεμιά έπρεπε να συνθέσει τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.


  • Διαβάσαμε την υπέροχη "Κυρά Δημοκρατία" και κάναμε τα  φύλλα εργασίας.

 ΑΛΛΕΣ  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν κι άλλες αναρτήσεις που αυτή τη στιγμή δε βρήκα ή δε θυμάμαι. Γίνονται υπέροχα πράγματα στον πλανήτη του Νηπιαγωγείου!


6 σχόλια:

  1. ΤΙ ΠΡΟΤΩΤΥΠΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΨΑΤΕ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ!!!. ΘΑ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΩ ΣΙΓΟΥΡΑ. ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ. ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ.

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΟΥ. ΣΙΓΟΥΡΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΥΠΕΡΟΧΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ..... ΑΠΟ ΥΠΕΡΟΧΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΣΤΑΖΟΥΝ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΓΧΑΡΟΥΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ.ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΕΙΣΑΙ ΚΙ ΕΣΥ ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΤΙ ΚΑΝΕΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΦΟΒΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΟ ΟΜΟΡΦΟ ΝΗΣΑΚΙ ΣΟΥ. ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συμφωνώ με την Κική......πρωτότυπη δουλειά αλλά και ενδιαφέρον το αποτέλεσμα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο Μαρία. Πολύ πρωτότυπος και δημιουργικός για τα παιδιά τρόπος προσέγγισης. Οι φωτογραφίες των παιδιών τα λένε ΟΛΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σας ευχαριστώ όλες σας!
    Τα εύσημα όμως για αυτόν τον τρόπο εργασίας ανήκουν στον αγαπημένο μου "δάσκαλο" στο Διδασκαλείο Ρόδου, τον κύριο Γιάννη Παπαδάτο που όχι μόνο μας δίδαξε αυτό τον τρόπο προσέγγισης αλλά και μας ενέπνευσε με την αγάπη του για το αντικείμενο. Θα του είμαι πάντοτε ευγνώμων!
    Όσο για τη στήριξη των νηπιαγωγών, σας θυμίζω το σύνθημα της κυρά Δημοκρατίας: ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ!
    Καλημέρα κορίτσια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Υπέροχος ο τρόπος που δουλεύεις τα ποιήματα θα στο ξαναπω πολλές φορές! Έχω ξετρελαθεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και στα παιδιά αρέσει πολύ και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό! Πέρσι φτιάξαμε ολόκληρη ποιητική συλλογή στο σχολείο!
    Ήμουν πολύ τυχερή που διδάχθηκα από τον κύριο Παπαδάτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή