ΣΕΛΙΔΕΣ

31.10.13

ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ - ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ: ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥ

Μιλάμε για το χωριό μας αυτή την εβδομάδα. Δε θα μπορούσαμε λοιπόν να μην αναφερθούμε στον Πυθαγόρα. 



Μάθαμε το πυθαγόρειο θεώρημα παίζοντας. Χρησιμοποίησα το παιχνίδι που κατασκεύασε και μας χάρισε ο κύριος Σολούνιας. Τον ευχαριστούμε πολύ.



 

Για να το θυμηθούμε λίγο: το τετράγωνο της υποτείνουσας ενός ορθογώνιου τριγώνου ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο κάθετων πλευρών.
Για να το παίξουμε τώρα:



Διαπιστώνουμε ότι τα 4 τρίγωνα μας φτιάχνουν το μπλε τετράγωνο


Στο κίτρινο τετράγωνο της υποτείνουσας χωράνε και το μπλε τετράγωνο λοιπόν και το άσπρο (και τα δύο μαζί).




Τόσο απλά!
Ως εφεύρευση του Πυθαγόρα θεωρείται και η περίφημη δίκαιη κούπα. Εμείς δε χρειαστήκαμε το παρακάτω βίντεο για να πειραματιστούμε. Παίξαμε με τη δική μας δίκαιη κούπα και το απολαύσαμε μαθαίνοντας την ουσία του "ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ".






30.10.13

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ - ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΟΥ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΦΥΛΛΑ

Έχω κολλήσει φέτος με τα μικρά βιβλιαράκια και τα φυλλάδια που διπλώνουν. Έτσι, αυτή την εβδομάδα (πρωί) που ασχολούμαστε με το χωριό και το νησί μας, τα παιδιά θα πάρουν ως πίνακες αναφοράς τα παρακάτω φυλλάδια με τα κυριότερα μουσεία και αξιοθέατα. (Εκτός από τα εξάγωνα, τα υπόλοιπα είναι εύκολα να τα κόψουν και να  ζωγραφίσουν διαφορετικό χρώμα το κάθε φύλλο που κλείνει).









 Ένα παιχνίδι που μου αρέσει να παίζω με τα παιδιά στην τάξη σχετικό με το χωριό μας είναι το εξής:
  • έχω φωτογραφίες του χωριού με ταμπέλες ή καταστήματα ή χώρους (π.χ. δημοτικό σχολείο, αστυνομία) και γράφω με κεφαλαία την ονομασία επάνω
  • αφού πούμε πρώτα τι υπάρχει στο Πυθαγόρειο και δούμε αναλυτικά τις φωτογραφίες έχω μια σειρά ερωτήσεων όπου καλείται το κάθε παιδί να απαντήσει βρίσκοντας τον κατάλληλο χώρο/φωτογραφία (π.χ. "Είμαι άρρωστος και θέλω φάρμακα. Πού πρέπει να πάω στο Πυθαγόρειο για να τα αγοράσω;" ή "Η θεία μου γιορτάζει και θέλω να της προσφέρω μια γλάστρα με λουλούδια, που θα τα αγοράσω στο Πυθαγόρειο;"
  • Σας διαβεβαιώ ότι τα μικρά ξετρελαίνονται, γελάνε με κάποια λαθάκια (του τύπου πάω στην τράπεζα για να αγοράσω βιβλία) και γελάμε πολύ.






  • Επιπλέον τους μοιράζω σε ομάδες "Σάμος-Πυθαγόρειο" και καλείται η κάθε ομάδα να βρει τη δική της ονομασία, η οποία όμως είναι γραμμένη με πεζά ή κεφαλαία και με διάφορες γραμματοσειρές.




  • Μια εργασία που τους δίνω για το σπίτι και την κάνουν με τη βοήθεια ενός μεγάλου είναι η εξής:
  • τους δίνω μια φωτοτυπία με το χάρτη του Πυθαγορείου και ζητώ από το κάθε παιδί να βρει ποια είναι η οδός που μένει και να μας παρουσιάσει την επομένη την ιστορία της οδού του π.χ. οδός Πολυκράτους: να μας πει ποιος ήταν ο Πολυκράτης και τι προσέφερε στη Σάμο.




28.10.13

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΟΝ ΨΥΛΛΟ - ΚΑΡΤΕΣ

Είχα αναφερθεί παλαιότερα στο προαναγνωστικό παιχνιδάκι με τον ψύλλο (εδώ).
Έφτιαξα τις κάρτες για να μπορώ να παίζω με τα παιδιά καλύτερα το συγκεκριμένο παιχνίδι - τραγούδι και το ανεβάζω.






24.10.13

1. Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ 2. ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ

Με αφορμή την 28η Οκτωβρίου είπαμε να αναφερθούμε εν συντομία και στον στρατό, τα όπλα και τις πολεμικές μηχανές (εφευρέσεις) της αρχαιότητας.
Αφού μιλήσαμε λίγο για τις στολές και τα όπλα που χρησιμοποιούσαν οι στρατιώτες, θέλησα να δώσω έμφαση στις πολεμικές μηχανές. Αυτό διότι είχαμε την τύχη, φέτος το καλοκαίρι, να φιλοξενήσουμε στο Μαραθόκαμπο της Σάμου την κινητή έκθεση του Μουσείου Αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας, του κυρίου Κοτσανά, με έδρα το Κατάκολο του Πύργου Ηλείας.
Κάποια παιδιά είχαν επισκεφθεί την έκθεση, ώστε μου ήταν πολύ πιο εύκολο να αναφερθούμε στις πολιορκητικές μηχανές  που είχαν δει.



                                       




Μιλήσαμε και για τους βομβαρδισμούς που έγιναν στη Σάμο και στο Πυθαγόρειο πιο συγκεκριμένα. Σύμφωνα με μαρτυρία του Ευρυβιάδη Δημητριάδη (πηγή: Σάμος πατρίδα μου, τεύχος 2, σελ 55) στις 17-11-1943 γερμανικά αεροπλάνα βομβάρδισαν το Βαθύ και το Τηγάνι (Πυθαγόρειο). Σύμφωνα με συνέντευξη που πήρε νήπιο από τον 90χρονο παππού του, μάθαμε ότι οι περισσότεροι τηγανιώτες σώθηκαν επειδή κρύφτηκαν στην Παναγία τη Σπηλιανή.








Από την ίδια συνέντευξη τους έκανε εντύπωση πως ξέθαβαν τους ψόφιους γαϊδάρους για να τους φάνε, επειδή πεινούσαν.










21.10.13

28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΜΠΙΝΓΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Επειδή η επέτειος του 1940 πέφτει στην αρχή της σχολικής χρονιάς, κι ακόμα δεν έχουμε στρώσει εντελώς τους ρυθμούς μας, σκέφτηκα ένα πολύ εύκολο μπίνγκο παρατηρητικότας με αφίσες και πίνακες σχετικούς με τη συγκεκριμένη εποχή. Ο κύριος στόχος είναι παίζοντας να μπορούν και να ονοματίσουν ή να περιγράψουν τι βλέπουν.










Παλαιότερο υλικό για το 1940 εδώ.


20.10.13

ΜΙΚΡΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ 1940

Το συγκεκριμένο βιβλιαράκι θα το κάνουμε προς το τέλος της εβδομάδας, σαν τεστάκι επαναληπτικό. 









18.10.13

ΑΜΕΑ - ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΤΑ ΝΗΠΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΟΥΝ...

Η συζήτηση ξεκίνησε σήμερα με το βιβλίο του Ανδρικόπουλου: "Δυο παπούτσια με καρότσι". Δυστυχώς το χωριό μας αλλά και το νησί μας γενικότερα δε φημίζεται για την προσβασιμότητά του. Είχαμε πολλά να πούμε και να σκεφτούμε.



Με ενοχλεί τρομερά όταν παρκάρουν όπου βρουν, μπλοκάροντας τα πεζοδρόμια, την προσβασιμότητά τους αλλά και τις αναπηρικές θέσεις. Εμπνεύστηκα από τα γνωστά αυτοκόλλητα των streetpanthers (είμαι γάιδαρος, παρκάρω όπου θέλω) κι είπα να αντιδράσουμε κι εμείς στο νηπιαγωγείο σε αυτό το απαράδεκτο φαινόμενο, με το δικό μας τρόπο. 

Έτσι κι εγώ έφτιαξα τα παρακάτω φύλλα που θα πάρουν τα παιδιά στο σπίτι κι αν θέλουν και το κρίνουν σωστό θα μπορούν να τα κόψουν και να τα αφήσουν (όχι κολλήσουν) σε παρόμοια κατάσταση.



Έφτιαξα κι ένα αφισσάκι και 2 φύλλα εργασίας, ένα πιο εύκολο κι ένα λίγο πιο δύσκολο, αναλόγως την ηλικία και την εποχή που  κάνουμε το θέμα.





Ένα πετυχημένο φύλλο εργασίας όσον αφορά την προσβασιμότητα έχει και η Μυρτώ στα προσχολικά. Επίσης στο Περί νηπιαγωγών  η Μαρίνα έχει μια εξαιρετική ανάρτηση με το "Η Αργυρώ γελάει", πάνω στο οποίο η Τάνια έφτιαξε φύλλα εργασίας.



17.10.13

5 ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ - ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΛΛΑΔΙΟ

Ένα  απλό φύλλο με τον αγαπημένο μας κύριο πατάτα.



Ακολουθεί ένα φύλλο κατασκευή ως εποπτικό υλικό για να θυμούνται τι έμαθαν  (την ιδέα τη βρήκα εδώ). Τα 2 φύλλα τα τυπώνουμε σε 1 Α4 μπρος-πίσω. Για να βγει σωστά το δεύτερο φύλλο πρέπει να το βάλετε να τυπωθεί από την αντίθετη πλευρά. Κι εγώ μέχρι να το πετύχω έκανα μερικά πειράματα.




Θα βγει έτσι και μπορεί να σταθεί κιόλας.


 

Παλαιότερες προτάσεις για τις 5 αισθήσεις εδώ.


16.10.13

ΑΦΗ - ΟΡΑΣΗ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΦΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ

Πρωινή βάρδια και θα ασχοληθούμε με τις 5 αισθήσεις (παλαιότερη προσέγγιση εδώ), όμως φέτος αποφάσισα να δώσω μεγαλύτερη έμφαση στην έλλειψή τους και με αφορμή αυτό να έλθουμε σε επαφή και ενσυναίσθηση με τα ΑΜΕΑ.
Στον τομέα της όρασης βρήκα μια πολύ καλή ευκαιρία να συνδυάσω το πρόγραμμα μουσειακής με την έλλειψη της αίσθησης της οράσεως. Η ιδέα μου ήρθε το καλοκαίρι που με το γιοκαρίνι μου επισκεφθήκαμε το Μουσείο Αφής του Φάρου Τυφλών στην Αθήνα. Πρόκειται για ένα από τα λίγα μουσεία όπου επιβάλλεται να αγγίξεις τα εκθέματα!!!! Εκεί λοιπόν εκπαιδευτήκαμε μάνα και γιος στο πως να οδηγούμε κάποιον τυφλό. Έπειτα περιηγηθήκαμε στα διάφορα εκθέματα με κλειστά εντελώς τα μάτια. Ήταν μοναδική εμπειρία και ευκαιρία για ένα παιδάκι να αγγίξει εκθέματα. Και μάλιστα παρατήρησα πως όταν επισκεφθήκαμε τα άλλα μουσεία, θυμόταν τα εκθέματα που είχε αγγίξει και τα έβρισκε ανάμεσα στα αυθεντικά.


Εμπνεόμενη λοιπόν από αυτή τη μοναδική εμπειρία αποφάσισα να παίξουμε το μουσείο αφής και στο νηπιαγωγείο. Πήρα μερικές μάσκες ύπνου και όσα αγαλματίδια μπόρεσα και μάζεψα από διάφορες εποχές της αρχαίας Ελλάδας για να στήσουμε το δικό μας μουσειάκι.

Μια σημαντική πληροφορία: το συγκεκριμένο πρόγραμμα μουσειακής αγωγής φέτος, πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία αρκετών  αγαλμάτων  και αντικειμένων από το μαγαζί  "Εν αρχή οινολόγος" στο Πυθαγόρειο, καθώς και με τη δική μου ευγενική χορηγία, που διέθεσα ένα σεβαστό ποσό για να πραγματοποιήσω τις δραστηριότητες που έχω ετοιμάσει. Να μην υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι εμείς οι νηπιαγωγοί με το μειωμένο μισθό μας δε βάζουμε κι από την τσέπη μας για να κάνουμε το καλύτερο για τα παιδιά. 

Ευχαριστούμε πολύ κύριε Σολούνια!
Μάθαμε για την Μπράιγ και γράψαμε το όνομά μας στο φύλλο εργασίας που με πολλή χαρά μου είχαν δώσει στο Μουσείο Αφής καθώς και την ανάγλυφη ΑΒ. (Μπορείτε να το βρείτε εδώ. Πληροφορίες κι ένα βίντεο εδώ.)



 Μιλήσαμε για το συγκεκριμένο μουσείο και είδαμε φωτογραφίες των εκθεμάτων και προσωπικά βίντεο εκπαίδευσης οδηγού τυφλών. Ωραίο τους φάνηκε. Θέλετε να το κάνουμε κι εμείς; 
Μοιραστήκαμε σε ζευγαράκια, ο ένας τυφλός ο άλλος οδηγός.  Έπειτα ήρθε η μεγάλη ώρα να στήσουμε το δικό μας επίσημο μουσείο αφής του νηπιαγωγείου.
  • Το κάθε παιδί εκπαιδεύτηκε βιωματικά ως οδηγός τυφλού.

  • Έπειτα με κλειστά μάτια και δίχως να έχει δει πρώτα το έκθεμα/ αντικείμενο, προσπαθούσε να καταλάβει δια της αφής τι ήταν. Ήθελα να έχουν την αληθινή "άγνοια" της εικόνας.



  • Στη συνέχεια τοποθετήσαμε καρτελάκια στα εκθέματα.




  •  Τα παιδιά σε ομάδες κλήθηκαν να επισκεφθούν το μουσείο μας, να αγγίξουν και να επεξεργαστούν πλέον όλα τα εκθέματα, ενώ οι συμμαθητές τους έφτιαχναν τα καρτελάκια και την πινακίδα του μουσείου μας. 




                        

  • Όταν επισκεπτόμαστε ένα μουσείο συνήθως γράφουμε σχόλια στο βιβλίο των επισκεπτών. Εμείς ζωγραφίσαμε και γράψαμε τι μας άρεσε περισσότερο από την "επίσκεψη"!