Οι δραστηριότητες που θα παρουσιάσω είναι εφαρμογή προτάσεων που βρήκα στα βιβλία:
- "Η γραπτή γλώσσα στο νηπιαγωγείο", Α. Γιαννικοπούλου, Καστανιώτης
- "Προαναγνωστικές δεξιότητες. Μαθήματα με φωνήματα", Α. Γιαννικοπούλου και ομάδα εργασίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
- Ένα απλό παιχνίδι είναι η μία παλάμη με την κατάληξη -όνος και να προσθέτουν τα παιδιά μία παλάμη με ένα φώνημα και προσπαθούν να βρουν το αποτέλεσμα.
- Μπορούμε να φτιάξουμε καρτέλες με τις φωνές ζώων, την εικόνα και το όνομά τους. Τα παιδιά έχουν σταθερή την πλήρη καρτέλα και καλούνται να βρουν την εικόνα και τον ήχο.
- Αυτό το παιχνίδι λέγεται "διαγωνισμός ζωγραφικής". Τραβάει μια μικρή ομάδα μία οδηγία, π.χ. " Ζωγράφισε ένα παλάτι χωρίς το π". Αν δεν το βρουν δείχνουμε την κάρτα με τη λέξη και κρύβουμε το γράμμα. Αν δυσκολεύονται ακόμα χρησιμοποιούμε τις εικόνες παλάτι-αλάτι.
- Παίρνουμε το φώνημα κου- και ψάχνουμε να βρούμε προφορικά τι αρχίζει από κου. Κάθε φορά που βρίσκουμε μία λέξη, προσθέτουμε την κατάληξη, π.χ. κου-νια. Εγώ έχω φτιάξει ένα μεγάλο πίνακα με βέλκρο.
- Σε αυτό το παιχνίδι κολλάμε εικόνες σχετικές με τις οδηγίες, π.χ. "Βρες μία λέξη που να αρχίζει από κα-". "Βρες μία λέξη που να τελειώνει σε -ρο". Κάθε λέξη που βρίσκουν την καλύπτουν με ένα πούλι σαν την τόμπολα.
- Το ρολόϊ του -άκης. Γυρνάμε τον τροχό και σε όποιο γράμμα τύχει προσθέτουμε την κατάληξη -άκης. Ύστερα ψάχνουμε να βρούμε και μία λέξη που να αρχίζει από το αρχικό γράμμα που μας έτυχε.
- Τα ζάρια των καταλήξεων. Τα παιδιά σε ομάδες ρίχνουν το ζάρι τους και αναλόγως τι θα φέρουν καλούνται να βρουν τη λέξη με τη συγκεκριμένη κατάληξη. κερδίζει η ομάδα που θα βρει τις περισσότερες λέξεις.
- Το τρένο των συλλαβών. Φτιάχνουμε όσες ατμομηχανές και αρχικές συλλαβές θέλουμε, αρκεί να έχουμε αρκετά βαγόνια. Ζητάμε από τα παιδιά (μόνα ή σε ομαδούλες) να βρουν λέξεις που να αρχίζουν από τη συγκεκριμένη συλλαβή και τους ζητάμε να γράψουν τη λέξη σε ένα βαγόνι. Ψάχνουμε να βρούμε ποιο τρένο θα έχει τα περισσότερα βαγόνια.
- Το μουσικό κουτί. Με αντίπαλο τον χρόνο τα παιδιά ψάχνουν να βρουν τα ζευγάρια μέσα από το κουτί π.χ. πεταλούδα-αρκούδα, κινέζα-πινέζα. Κερδίζουν αυτοί με τα περισσότερα ζευγάρια (καλό είναι να έχουμε φτιάξει αρκετά και να εμπλουτίζουμε ή να ανανεώνουμε το κουτί).
- Πάλι με αντίπαλο την κλεψύδρα τα παιδιά καλούνται να βρουν τις περισσότερες εικόνες-λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα που θα έχουν τραβήξει.
- Το επόμενο παιχνίδι βασίζεται στο τραγούδι με τον ψύλλο, όπου σε κάθε στροφή αφαιρούμε κι ένα γράμμα καθώς τραγουδάμε:
- "Στο πάτωμα της λέσχης μαε είναι ένας ΨΥΛΛΟΣ. Μας αρέσει ο ΨΥΛΛΟΣ κι ας μην είναι ΦΙΛΟΣ.
- Στο πάτωμα της λέσχης μας είναι ένας ΨΥΛΛΟ. Μας αρέσει ο ΨΥΛΛΟ κι ας μην είναι ΦΙΛΟ.
- Στο πάτωμα της λέσχης μας είναι ένας ΨΥΛΛ. Μας αρέσει ο ΨΥΛΛ κι ας μην είναι ΦΙΛ.
- Στο πάτωμα της λέσχης μας είναι ένας ΨΥ. Μας αρέσει ο ΨΥ κι ας μην είναι ΦΙ.
- Στο πάτωμα της λέσχης μας είναι ένας Ψ. Μας αρέσει ο Ψ κι ας μην είναι Φ.
- Στο πάτωμα της λέσχης μας είναι ένας ____ . Μας αρέσει ο ____ κι ας μην είναι ____ ."
Προσπαθούμε λοιπόν να βρούμε το όνομα της μικρότερης κάθε φορά μπάμπουσκας, αφότου της έφαγε το γράμμα ο ψύλλος.
- Στο συγκεκριμένο τραγουδάκι μπορούμε να έχουμε τα γράμματα με κινητές καρτέλες Ψ-Υ-ΛΛ-Ο-Σ, Φ-Ι-Λ-Ο-Σ και κάθε φορά που το τραγουδάμε να αφαιρούν τα παιδιά και από ένα γράμμα.
- Ψάχνουμε να βρούμε το ζευγάρι της κάλτσας με τη συλλαβή που έχουμε και ψάχνουμε να βρούμε τι λέξη βγαίνει αν τις επαναλάβουμε.
- Αυτό το παιχνίδι παίζεται σαν την κλασική τόμπολα. Το κάθε παιδί ή ομάδα προσπαθεί να γεμίσει με πούλια την καρτέλα του. Τραβάμε στην τύχη καταλήξεις και τα παιδιά πρέπει να βρουν τη λέξη που αντιστοιχεί. Εγώ για τέτοια παιχνίδια έχω 1-2 σακουλάκια με πούλια από τάβλι και τα χρησιμοποιώ. Θα μπορούσαν να βάλουν και τουβλάκια ή οτιδήποτε άλλο επάνω.
- Όσον αφορά φύλλα εργασίας, χρησιμοποιώ το βιβλίο "Λέξη λέξη είσαι εδώ;", που μου άρεσε πάρα πολύ και δεν είναι ακριβό.