Με αφορμή την έναρξη της δανειστικής βιβλιοθήκης οργανώσαμε εβδομάδα φιλαναγνωσίας και βιβλιοδρομίες. Ο στόχος είναι να αγαπήσουμε τα βιβλία και να διαβάσουμε όσα περισσότερα μπορούμε.
Μας επισκέφθηκε η νεράιδα φιλαναγνωσία και μας έμαθε πολλά πράγματα. Μας έφερε και δώρο την καρέκλα των ιστοριών. Σε αυτήν συζητάμε τις ιστορίες από την δανειστική βιβλιοθήκη αλλά διαβάζουμε και στους άλλους παραμύθια από τη βιβλιοθήκη ή διηγούμαστε δικές μας φανταστικές ιστορίες.
Βρήκαμε τα μέρη του αναγνώστη και συνθέσαμε την εικόνα συζητώντας.
Συζητήσαμε τα δικαιώματα ενός αναγνώστη, για το πως πρέπει να προσέχουμε τα βιβλία.
Μάθαμε πως να προσέχουμε τα βιβλία που θα δανειστούμε. Μιλήσαμε και για τα δικαιώματα των βιβλίων.


Ζωγραφίζουμε τα αγαπημένα μας βιβλία.

Παίξαμε με τις κάρτες της παραμυθοσαλάτας
Ξεκινήσαμε τις βιβλιοδρομίες με στόχο να δούμε πόσα βιβλία θα καταφέρουμε να διαβάσουμε στην τάξη. Τα καταμετρούμε μέρα με τη μέρα.
Συζητάμε για τα στοιχεία μιας ιστορίας: ήρωες, τόπος, πλοκή, πρόβλημα, λύση.
Βάση αυτών φτιάξαμε μια ιστορία, την εικονοποιήσαμε και τη βιβλιοδέσαμε ώστε να μπορούμε να τη διαβάζουμε στη βιβλιοθήκη του σχολείου. Τη φτιάξαμε όμως και στην πλατφόρμα storyjumper για να μπορούμε και να την διαμοιράσουμε. Γίναμε και εκδότες.
Μαθαίνουμε αρκετές λέξεις σχετικές με το βιβλίο και την διαδρομή του μέχρι τα χέρια μας. Με την ευκαιρία συζητάμε για την ιστορία της γραφής. Μία ενδιαφέρουσα και απλή παρουσίαση
εδώ.
Με τη βοήθεια του κουτιού της γραφής μάθαμε πως και σε τι γράφανε από την προϊστορία μέχρι σήμερα, πειραματιστήκαμε με την αρχαία γραφίδα, της χήνας το φτερό, την πλάκα και το κοντύλι, πιάσαμε πάπυρο και κερωμένη πλάκα, παίξαμε με την αλφαβήτα και τη φτιάξαμε με τα σώματά μας.
Παίξαμε με τις αντιπαραθέσεις και τα στερεότυπα: πραγματικότητες και απόψεις
Τα 3 μικρά γουρουνάκια vs Ο λύκος
Βρήκαμε το μαγικό σεντούκι του θησαυρού. Κάναμε εικασίες του τι κρύβει μέσα. Τελικά ανακαλύψαμε ότι κρύβει πολλά βιβλία και εκπλήξεις/παιχνίδια καθώς και το λύκο με το γουρουνάκι παρέα με 2 επιστολές. Η μία είχε απέξω ένα γουρούνι και η άλλη έναν λύκο (απλό, όχι γλυκός, όχι κακός). Τα γουρούνια στο γράμμα τους ισχυρίζονταν πως συνέχεια ο λύκος τα κυνηγά και πως αυτά έχουν δίκιο. Μας έστειλαν και υλικό/παιχνίδια για να μας πείσουν, όπως τα βιβλία "Τα 3 γουρουνάκια" "Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια" και "Η Κοκκινοσκουφίτσα".
Από την άλλη λάβαμε μία παραπονεμένη επιστολή από τον λύκο που έλεγε πως τα γουρούνια τον συκοφαντούν και για να το αποδείξει μας στέλνει τα εξής βιβλία:
- Τα 3 μικρά λυκάκια
- Ο λύκος και τα 3 γουρουνάκια (De Pennart)
- Τα τρία απαίσια γουρουνάκια
- Ο καλόκαρδος λύκος
Είπαμε λοιπόν να βγάλουμε μια άκρη και να δούμε ποιος έχει δίκιο τελικά. Και μια που ανοίξαμε πρώτα το γράμμα από τα γουρουνάκια, ξεκινήσαμε με τη δική τους εκδοχή των πραγμάτων.
Διαβάσαμε την ιστορία και παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή το παλιό ταινιάκι του Disney.
Κάναμε σειραθέτηση των ηρώων με ποτηράκια που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο.
Παίξαμε μπίνγκο και το επιτραπέζιο της Κοκκινοσκουφίτσας αλλά φωτογραφηθήκαμε και σαν γουρουνάκια.
Ύστερα ήρθε η σειρά του λύκου. Ξαναδιαβάσαμε την επιστολή του και είπαμε να του δώσουμε μια ευκαιρία.


Διαβάσαμε τα “3 Μικρά λυκάκια” και αναπόφευκτα κάναμε τη σύγκριση με τα 3 γουρουνάκια. Κάναμε το διάγραμμα Venn.
Συζητήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές. Έτσι καταλήξαμε και σε άλλες περιπτώσεις του πως θα μπορούσε να εξελιχθεί μία ιστορία. Τότε διαβάσαμε και την ιστορία του Ιγκόρ που κυνήγαγε τα γουρουνάκια μουσικούς για… αυτόγραφο!!! (
Ο λύκος και τα 3 γουρουνάκια – Πενάρτ).
Κάναμε και τις δραστηριότητες που μας έστειλε ο λύκος: παζλ με αριθμούς, σειραθετήσεις και μάσκες για τη δραματοποίηση της ιστορίας με τα τρία γουρουνάκια.
Συζητήσαμε και απαντήσαμε στο εξής φύλλο, προσπαθώντας να εξηγηθεί η διαφορά του πραγματικού γεγονότος από την άποψή μας:

Αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε πως κάθε ιστορία είναι μοναδική, πως όλοι έχουν και δίκιο και άδικο. Δίκιο έχουν τα γουρούνια που παραπονιούνται, δίκιο είχε και ο λύκος που τα κυνηγούσε γιατί πεινούσε. Δίκιο είχαν και τα λυκάκια που τα τρομοκρατούσε ο Ρούνι, άδικο είχαν και τα λυκάκια γιατί δεν του έδωσαν μια ευκαιρία και μόνο τον φοβόντουσαν. Δίκιο είχαν οι ήρωες του Πενάρτ αλλά και άδικο, να μη δίνουν ένα αυτόγραφο σε ένα λύκο. Κι άλλα χίλια πολλά. Μάλλον θα πρέπει να διαβάσουμε πολλά περισσότερα βιβλία με το λύκο για να αποκτήσουμε πληρέστερη γνώμη, όπως την Κοκκινοσκουφίτσα, τον Πέτρο και το λύκο, Τα 7 κατσικάκια αλλά και την Κατσίκα με τα 7 κατσικάκια (πάλι Πενάρτ). Εμείς χρησιμοποιήσαμε και το υλικό που βρήκαμε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης στο πρόγραμμα “Ο Λύκος των παραμυθιών και της φύσης”.
Μήπως τελικά ο λύκος είναι ελαφρώς παρεξηγημένος γιατί εμείς μένουμε στα στερεότυπα, γιατί εμείς πάντα χρειαζόμαστε έναν κακό να υπάρχει κάπου εκεί στο βάθος;
Μετά από τόσα βιβλία που διαβάσαμε ψηφίσαμε το αγαπημένο βιβλίο της τάξης και το αποτέλεσμα το κάναμε αφίσα.

Πολύ υλικό για τη φιλαναγνωσία
εδώ. Για την ημέρα βιβλίου
εδώ. Για τον λύκο
εδώ. Για τον Pennart
εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου