Την Τρίτη που μας πέρασε, έκανα μια εισαγωγή στα παιδιά για τα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος). Συζητήσαμε για βιώματά μας, οριοθετώντας υποτυπωδώς τα 4 συναισθήματα βάση των βιωμάτων μας. Όπως εμείς είμαστε διαφορετικοί έτσι και τα συναισθήματά μας είναι διαφορετικά. Το κάθε ερέθισμα μπορεί να μας προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα. Έτσι, με αφορμή πίνακες ζωγραφικής, είδαμε πως ο καθένας έχει διαφορετική αντίληψη για τα συναισθήματα. (Περισσότερο υλικό για τη συναισθηματική αγωγή εδώ)
- Το πρώτο που μας βοήθησε σε αυτή την κατεύθυνση είναι το παιχνίδι με τις μάρκες και τους πίνακες. Το κάθε παιδί διάλεγε μία μάρκα στην τύχη και την τοποθετούσε στον πίνακα που του προκαλούσε το συγκεκριμένο συναίσθημα. (Περισσότερα παιχνίδια με συναισθήματα εδώ)
- Στο δεύτερο παιχνίδι κλήθηκε το κάθε παιδί να πάρει έναν πίνακα και να τον βάλει κάτω από το συναίσθημα το οποίο θεωρούσε ότι έδειχνε.
- Στο τέλος χρησιμοποίησα το ρολόι των συναισθημάτων (δες εδώ) και το κάθε παιδί κλήθηκε να διαλέξει ένα συναίσθημα της ημέρας και να το κολλήσει στον πίνακα. Έτοιμο το μαθηματικό γράφημα!
Ξεκινώντας να ασχολούμαστε με το σώμα μας βασίστηκα στις ιδέες που διάβασα στο βιβλίο της Ανωγιαννάκη "Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την τέχνη" στα δύο πρώτα θέματα, τα σχετικά με τα κυκλαδικά ειδώλια.
Έτσι παρατηρήσαμε με τα παιδιά διάφορα αγάλματα σε εικόνες, τη στάση τους, από τι απαρτίζονται κ.λ.π. Σκεφτήκαμε πως μπορεί να νιώθουν αυτά τα αγάλματα που είναι αναγκασμένα να είναι ακίνητα και κάναμε τα δικά μας αγάλματα με το σώμα μας. (Εικόνες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ώς ερέθισμα για συζήτηση)
Φτιάξαμε ατομικά κεφάλια ειδωλίων (άσπρα Α4 και άνοιγμα για μύτη) και μιλήσαμε για τον εαυτό μας ως ειδώλια στο μουσείο.
Συμπληρώσαμε σε φύλλο εργασίας το σώμα του ειδωλίου όπως εμείς θέλαμε. (Εδώ ένα νήπιο προσπάθησε να φτιάξει τον "κυνηγό" από το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης).
Όμως το σώμα μας δεν έχει μόνο την υλική του διάσταση αλλά και την ψυχική με έμφαση τα συναισθήματα.
Τα ανέκφραστα κυκλαδικά ειδώλια με ενέπνευσαν να "παίξω"
λίγο με τις εκφράσεις τους. Έτσι έφτιαξα κάρτες με προτάσεις δικές μου
και δύο φύλλα εργασίας.
(προνήπιο)
(νήπιο)
(νήπιο)
Συμπληρωματικές κάρτες με αριθμημένα ειδώλια για διάφορες
χρήσεις όπως: αριθμητική σειραθέτηση ή αριθμοί - λαχνοί αντί για ζάρι ή
απλές κάρτες αναφοράς.
Με αφορμή τα παραπάνω χάρηκα πολύ όταν ανακάλυψα το βιβλίο: "Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα, με οδηγό τα κυκλαδικά ειδώλια" της Γερουλάνου κι εννοείται πως το διαβάσαμε μέσα στην τάξη.
Τέλος, φτιάξανε τα παιδιά πάνω σε αγγείο ένα σώμα, όπως ήθελαν αυτά. Κάποια επέλεξαν τα κυκλαδικά ειδώλια.
Τέλος, φτιάξανε τα παιδιά πάνω σε αγγείο ένα σώμα, όπως ήθελαν αυτά. Κάποια επέλεξαν τα κυκλαδικά ειδώλια.