Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.
Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους. Το "Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο" είναι μία ιδέα. Αυτή η ιδέα μπορεί να ανθίσει σε όποιο σχολείο και να βρεθεί!
Εμπνευσμένη από το βιβλίο τα "Ελληνάκια", πήρα ένα τσολιαδάκι κεντητό και έφτιαξα ένα παιχνίδι όπου τα παιδιά, με τη βοήθεια του πίνακα αναφοράς, καλούνται να συνθέσουν την έκφραση "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ", είτε γράμμα - γράμμα, είτε συλλαβίζοντας. Επίσης, μπορούν σε φύλλο εργασίας, σε συνεργασία μεταξύ τους να μπορέσουν τα γράμματα, να τα γράψουν, να ζωγραφίσουν τα τσολιαδάκια, να τα κόψουν και να φτιάξουν τη δική τους αφίσα.
Συνεχίζοντας τη ενασχόλησή μας με τον εθνικό μας ποιητή, ολοκληρώνουμε την προσέγγιση του ύμνου εις την ελευθερία (εδώ προηγούμενη ανάρτηση) με τα εξής:
τα παιδιά βρίσκουν τις σωστές λέξεις καρτέλες και τις τοποθετούν στον μεγάλο πίνακα αναφοράς, Α3.
Συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας που έφτιαξα πέρσι σχετικό πάλι με τον εθνικό ύμνο. (Παλαιότερα φύλλα εργασίας για το 1821 εδώ).
Όμως ο Σολωμός έχει γράψει κι άλλα ποιήματα. Έτσι αυτή τη φορά ακούμε μελοποιημένο απόσπασμα από τους "Ελεύθερους πολιορκημένους" σε μουσική του Μαρκόπουλου με τη φωνή του Ξυλούρη. Μιλάμε για την έξοδο του Μεσολογγίου και βλέπουμε μια εξαιρετική παρουσίαση ενός δασκάλου που βρήκα εδώ (αξίζει να τη δείτε!)
Το συγκεκριμένο μελοποιημένο απόσπασμα το θεωρώ ιδανικό για δραματοποίηση!
Ο Σολωμός έχει γράψει κι ένα πολύ γλυκό ποίημα (το πρώτο του στα ελληνικά), τη γνωστή σε όλους μας "Ξανθούλα", πάλι μελοποιημένη από τον καλό του φίλο Νικόλαο Μάντζαρο. Την ακούμε, τη συζητάμε και τη ζωγραφίζουμε.
Αν θέλουμε να την προσεγγίσουμε πάλι ανάποδα, έτοιμες κάρτες-εικόνες θα βρείτε στο ιστολόγιο της Τάνιας εδώ. Επίσης έχει και φύλλα εργασίας για το βιογραφικό του Σολωμού εδώ.
Στο τέλος μαθαίνουμε να συνθέτουμε το όνομα του ποιητή μας.
Φέτος θέλω να ασχοληθώ λίγο περισσότερο με τον εθνικό μας ποιητή, τον Σολωμό και την ποίησή του, με αφορμή τον εθνικό μας ύμνο.
Ερέθισμα υπήρξε ένα εξαιρετικό βιβλίο που ανακάλυψα και θα με βοηθήσει μέσα στο μάθημα. Πρόκειται για το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελά για το Διονύσιο Σολωμό, των εκδόσεων ΠΑΤΑΚΗΣ.
Θα ξεκινήσω λοιπόν με το γνωστό πλέον τρόπο διδασκαλίας ενός ποιήματος: δεν δίνω το ποίημα. Δίνω στα παιδιά τις παρακάτω εικόνες και φτιάχνουμε το δικό μας ποίημα.
Αν το βρουν καλώς, αλλιώς τους απαγγέλλω τις δύο πρώτες στροφές. Μιλάμε για τον ποιητή με αφορμή το προαναφερθέν βιβλίο.
Διαβάζουμε το ποίημα από τον πίνακα αναφοράς με τις ίδιες εικόνες. Πρώτα μόνο με τις εικόνες. Μετά εισάγω και τις λέξεις.
Έχω σε Α3 εκτυπωμένο και πλαστικοποιημένο τον εθνικό ύμνο με μεγαλύτερη γραμματοσειρά και εικόνες, για την επόμενη δραστηριότητα.
Τα παιδιά παίρνουν τις κινητές καρτέλες και καλούνται να συνθέσουν "διαβάζοντας", τον εθνικό ύμνο.
Στο τέλος συμπληρώνουν τα εξής:
Το ταξίδι μας με βαρκούλα την ποίηση του Σολωμού συνεχίζεται...
Φέτος ανακάλυψα ένα φοβερό βιβλίο (αν είσαι λάτρης των lapbooks και της μυθολογίας) το "Φάκελοι μυθολογίας" (Πατάκης) και πήρα αρκετές ιδέες από αυτό (είναι για παιδιά δημοτικού). Σας τις ανεβάζω συγκεντρωτικά.
Καταρχάς φτιάξαμε το γοργόνειο της θεάς Αθηνάς. Είχε μεγάλη επιτυχία και οι φωτογραφίες το αποδεικνύουν! Εννοείται ότι μιλήσαμε για τον Περσέα και τα κατορθώματά του.
Μια άλλη ιδέα από το ίδιο βιβλίο είναι το κουτί της Πανδώρας. Με αφορμή τους πυροσβέστες είχαμε ασχοληθεί με τον Προμηθέα, τον Επιμηθέα και το κουτί της Πανδώρας.
Φτιάξαμε λοιπόν ένα κουτί για την τάξη όπου θα καταγράψουμε μέσα όλα τα "κακά" που αφέθηκαν ελεύθερα από την Πανδώρα και θα "κρύψουμε" κάτω κάτω την ελπίδα που σώθηκε. (Το καπάκι είναι κινητό μέλος).
Άλλη ιδέα που εφαρμόσαμε μέσα στην τάξη είναι το ταξίδι του Απόλλωνα, του θεού του φωτός. Μια πολλή απλή κατασκευή αφού στο βιβλίο υπάρχουν τα πατρόν. Χρησιμοποιώντας έγχρωμο Α4 το αποτέλεσμα είναι πιο εντυπωσιακό.
Μια άλλη ιδέα που πήρα το πατρόν από το μύθο της Αταλάντης και το άλλαξα τελείως, ήταν που έφτιαξα τον Πάρη (γιατί θα ασχοληθούμε με τα ομηρικά έπη) που κρύβει στο "τσεπάκι" ... το μήλο για την ομορφότερη! Πάλι "βοήθησαν" τα έγχρωμα Α4.
Τέλος, μια που ανεβάζω κατασκευές με άρωμα lapbook ανεβάζω και το επόμενο. Πρόκειται για μια κατασκευή ημερολογίου, όταν κάναμε τους μήνες και τις εποχές (ξεχασμένη εδώ και καιρό). Η σύνθεση είναι δική μου. Τον τριπλό τροχό τον βρήκα εδώ και τα υπόλοιπα εδώ. Έτσι τα παιδιά πήραν στο σπίτι ένα πρωτότυπο ημερολόγιο τοίχου. Στο μικρό φακελάκι τα παιδιά έκοψαν και ζωγράφισαν τις καρτούλες όλων των μηνών του χρόνου για να κάνουν σειραθετήσεις και στο σπίτι, ενώ στο φυλλάδιο με τις εποχές κλήθηκαν να ζωγραφίσουν ένα σύμβολο για την κάθε εποχή. Στον τροχό τους ζήτησα να ξεχωρίσουν με διαφορετικό χρώμα τους μήνες κάθε εποχής.
Τους μήνες και τις εποχές τις προσέγγισα και φέτος όπως και πέρσι. Έτσι υλικό θα βρείτε εδώ το οποίο εμπεριέχει το μύθο της Περσεφόνης, την δουλειά με τον Τσαρούχη, το τρένο των εποχών και τα ανθρωπάκια με τις εικόνες ανάλογα με την εποχή.