1. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ
α)Σήμερα μιλήσαμε για τον κύκλο
του ψωμιού: πως φτιάχνεται, ποιος το φτιάχνει, από τι υλικά
αποτελείται. Βρήκαμε το αλεύρι και ψάξαμε να βρούμε από που προέρχεται το
αλεύρι.
β)Διαβάσαμε το «Σταρένιο και την
Ψωμούλα» της Έλλης Πεταλά και φτάσαμε στα στάχυα.
γ)Είδαμε παλιές εικόνες
από το θερισμό, το αλώνισμα, το λίκνισμα, το κοσκίνισμα, το δεμάτιασμα, το
ζύμωμα και του ψήσιμο ενός ψωμιού.
δ)
Μιλήσαμε και φτιάξαμε ομαδικά αλλά και ατομικά τον κύκλο του ψωμιού για να
έχουμε έναν πίνακα αναφοράς.
ε) Αποφασίσαμε να πάμε επίσκεψη
στο φούρνο της γειτονιάς και να φτιάξουμε μαζί με το φούρναρη ψωμί.
Καταγράψαμε κάποιες από τις ερωτήσεις που θέλουμε να του θέσουμε.
στ) Προπονηθήκαμε στο ζύμωμα
φτιάχνοντας πήλινα στολίδια για τα Χριστούγεννα.
ζ) Φτιάξαμε ομαδικές αφίσες
με θέμα το στάρι και το αλεύρι για να τις δωρίσουμε στην εταιρία «Αλατίνη», που
εδράζεται στο Καρλόβασι και πρόκειται να
μας χαρίσει έναν μεταχειρισμένο ηλεκτρονικό υπολογιστή.
2. ΤΟ
ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ
α)Η Ειρήνη μας έφερε το βιβλίο «Πώς
γίνεται;» της Άννας Χατζημανώλη κι έτσι θυμηθήκαμε πως γίνεται το ψωμί
αλλά και το αλεύρι.
β) Μοιράσαμε αρμοδιότητες για την
επίσκεψη στο φούρνο. Τέσσερις δημοσιογράφοι θα ρωτήσουν το
φούρναρη: 1. Πώς φτιάχνουμε ψωμί; 2. Τι στολή φοράει και τι ώρα πηγαίνει στη
δουλειά; 3. Πώς βάφουμε τα κουλουράκια κι έχουν άλλο χρώμα; 4. Πώς ψήνονται τα
κουλουράκια; Στη συνέχεια τρεις ρεπόρτερ θα αναλάβουν να
ζωγραφίσουν το πρατήριο, το φούρνο και το ζυμωτήριο. Η αντιπρόσωπος
του νηπιαγωγείου θα παραδώσει το δώρο που θα ετοιμάσουμε και δύο παιδιά θα
είναι υπεύθυνα για τα υλικά.
γ) Φτιάξαμε το βιβλίο του ψωμιού
όπου το κάθε παιδί ανέλαβε να φτιάξει και μία ζωγραφιά σχετική είτε με το στάρι
είτε με το ψωμί και το φούρνο.
δ) Διαβάσαμε το παραμύθι «Η ιστορία
ενός καλοψημένου τηγανόψωμου» των Ασμπγιόρνσεν και Μόε και διασκεδάσαμε προσπαθώντας να
φτιάξουμε κι εμείς ομοιοκατάληκτους επιθετικούς ή μη
προσδιορισμούς με τα ονόματά μας για να δούμε από ποιον ακόμα ξέφυγε το
τηγανόψωμο, π.χ. … δε θα ξεφύγω από τον
Βαγγέλη - παστέλι;
3. ΤΟ ΨΩΜΙ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
α) Είδαμε κάποιες ζωγραφιές του Θεόφιλου
από το «Κουτί της Τέχνης» της Γιαλυράκη αλλά και από άλλα βιβλία ζωγραφικής.
Μιλήσαμε για το ζωγράφο Θεόφιλο, που γεννήθηκε και με ποιον τρόπο και υλικά
ζωγράφιζε και αν το έργο του έβρισκε αποδοχή την εποχή του.
β)
Παρατηρώντας το έργο του «Μέγα αρτοποιείο» τα παιδιά παρατήρησαν στην πάνω δεξιά γωνία
τον φούρναρη με τη ζυγαριά. Ευκαιρία για μαθηματικά! Βγάλαμε την
παρόμοια ζυγαριά του σχολείου και πειραματιστήκαμε με διάφορα αντικείμενα,
κάνοντας υποθέσεις για το που θα κλίνει η ζυγαριά.
«Μέγα
αρτοποιείο», Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, 1873- 1934
|
Πειράματα με τη ζυγαριά και το βάρος με αφορμή το έργο του Θεόφιλου.
γ)
Εκτός από το Θεόφιλο υπήρξε και ο Βαν Γκογκ που ασχολήθηκε με το
στάρι. Έτσι μιλήσαμε και για τον Βαν Γκογκ και τη ζωή του, είδαμε έργα του και
θυμηθήκαμε τις αυτοπροσωπογραφίες που κι εμείς είχαμε φτιάξει. Συγκρίναμε τα υλικά καθώς και την τεχνοτροπία
που χρησιμοποιούσε με αυτή του Θεόφιλου.
δ)
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Βαν Γκογκ και Θεόφιλου έχοντας μπροστά τους
το αντίστοιχο όνομα. Τους ρίξαμε στο πάτωμα μπερδεμένες κάρτες με τα ονόματα
των ζωγράφων που πίσω τους έκρυβαν κι ένα γνωστό τους έργο καθώς και κάποιες
κάρτες «παγίδες», άλλων ζωγράφων. Η κάθε ομάδα έπρεπε να συγκεντρώσει τις δικές
της κάρτες αντιστοιχώντας τα ονόματα. Η επαλήθευση έγινε στο
τέλος βλέποντας τα έργα.
ε) Καταγράψαμε τη συνταγή για τη
ζύμη του ψωμιού ώστε αν ποτέ θελήσουμε να φτιάξουμε να θυμόμαστε τα
υλικά από τη λίστα μας.
στ)
Αύριο είναι η μεγάλη μέρα της επίσκεψης μας στο φούρνο γι’ αυτό και οι ομάδες
έκαναν τις τελευταίες προετοιμασίες:
-
η ομάδα των δημοσιογράφων κατέγραψε τις ερωτήσεις που θα θέσει στο φούρναρη
-
η ομάδα των ρεπόρτερ κατέγραψε τους τίτλους των μερών του φούρνου
που καλείται να απαθανατίσει
-
η ειδική αντιπρόσωπος παρέδωσε το βιβλίο του ψωμιού στους βοηθούς υλικών
-
οι βοηθοί υλικών έβαλαν σε μια τσάντα τους μαρκαδόρους και τα πανάκια που θα
χρειαστούμε. Μέτρησαν πόσα παιδιά θα χρειαστούν μολύβι και αντιστοίχισαν
και τις ανάλογες γόμες. Τέλος τοποθέτησαν σε ξεχωριστή σακούλα το δώρο μας.
4. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ
α) Φτιάξαμε το τρενάκι μας και
ξεκινήσαμε για το φούρνο. Έξω από το κτίριο μας περίμενε ο φούρναρης.
Παρατηρήσαμε την ταμπέλα και βρήκαμε αν γράφει «Φούρνος ή
Αρτοποιείο» συγκρίνοντας τα αρχικά γράμματα που είχαμε σχολιάσει στην τάξη
χθες. Καταλήξαμε ότι γράφει «Αρτοποιείο» αφού δεν ξεκινάει από «Φ».
β)
Ο κύριος Μιχάλης Τζιώτης μας καλωσόρισε και ξεκινήσαμε αμέσως τη δουλειά.
Παρατηρήσαμε στο ζυμωτήριο ότι έχει μία ζυγαριά διαφορετική από
τη δική μας. Μας την έδειξε ο φούρναρης, μας εξήγησε πως ζυγίζει και πως
υπολογίζει τα υλικά του με το αντίβαρο.
γ)
Μας είπε τα υλικά που χρησιμοποιεί για τη ζύμη και μετρήσαμε
μαζί του πόσες κουταλιές αλεύρι έβαλε σε κάθε λεκάνη και πόσες χούφτες αλάτι.
δ)
Μας έδειξε τη μαγιά, μας είπε από τι υλικά φτιάχνεται και μας
έδωσε να τη μυρίσουμε. Δε μας άρεσε η μυρωδιά της.
ε)
Μοιραστήκαμε σε δύο ομάδες ζυμώματος. Φτιάξαμε μία λακκούβα στα
υλικά μας και προσθέσαμε το τελευταίο συστατικό της ζύμης, το νερό. Έπειτα
αρχίσαμε με δύναμη το ζύμωμα. Μάθαμε πως διπλώνουμε τη ζύμη και μετά ζυμώνουμε
και ξανά από την αρχή.
στ)
Το ζυμαράκι μας έπρεπε να πάρει ένα υπνάκο κι έτσι οι ρεπόρτερ βρήκαν
την ευκαιρία να παρατηρήσουν το φούρνο, το ζυμωτήριο και το
πρατήριο που έπρεπε να ζωγραφίσουν.
ζ)
Οι δημοσιογράφοι έθεσαν τις ερωτήσεις τους στο φούρναρη.
Τις απαντήσεις τις καταγράψαμε εμείς και μετά στο σχολείο με τη συζήτηση
βοηθήσαμε τα παιδιά να τις καταγράψουν.
η)
Μέχρι να ξυπνήσει το ζυμάρι και να επιστρέφει στο αρχικό του σχήμα όταν το
ζουλάμε, ο φούρναρης μας έδειξε τρία σχήματα για κουλουράκια: το
σαλίγκαρο, την πλεξούδα ή λαζαράκι και τον κύκλο.
θ)
Η ειδική αντιπρόσωπος παρέδωσε στον κύριο Μιχάλη το δώρο που του
φτιάξαμε: «Το βιβλίο του ψωμιού» κι εκείνος το κοίταξε και βρήκε ποια ζωγραφιά
έκανε το κάθε παιδί μια που τα γνωρίζει σχεδόν όλα.
ι)
Το ζυμαράκι ξύπνησε και ήρθε η ώρα για το πλάσιμο. Φτιάξαμε μικρά
ψωμάκια και κουλούρια Θεσσαλονίκης. Τα βάλαμε στο νερό και μετά τα βάλαμε στο
σουσάμι κι από κει στις λαμαρίνες.
κ)
Ήρθε η ώρα του φούρνου. Ο κύριος Μιχάλης εξήγησε αναλυτικά στο
ρεπόρτερ του φούρνου τη χρήση κάθε κουμπιού.
λ)
Τώρα έπρεπε πια να περιμένουμε να ψηθούν. Υποσχέθηκε ο φούρναρης να μας τα
φέρει έτοιμα στο σχολείο. Φεύγοντας ευχαριστήσαμε τους ανθρώπους που μας
δέχθηκαν και μας κέρασαν κι από ένα κουραμπιέ.
μ) Στο σχολείο αφού φάγαμε και
ξεκουραστήκαμε συζητήσαμε τι μας άρεσε, τι μας έκανε εντύπωση, τι
μάθαμε και τι παρατηρήσαμε. Οι ομάδες μοιράστηκαν ξανά και είτε ζωγράφισαν
είτε κατέγραψαν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.
ν) Τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη.
Η πόρτα χτύπησε και ήταν ο κύριος Μιχάλης με τα ψωμάκια μας. Χειροκροτήσαμε, τα
μυρίσαμε και κάθε παιδί πήρε από ένα κουλούρι κι ένα ψωμάκι στη
χάρτινη ειδική σακούλα του αρτοποιείου. Το ψωμί που τα παιδιά θα
προσφέρουν σήμερα στο οικογενειακό τραπέζι θα έχει άλλη γλύκα!