Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

10.5.12

Διατροφή - Δραστηριότητες


ΕΓΩ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ


     α. Με αφορμή το βιβλίο της Μαριανίνας Κριεζή, «Αχ, γιατί να είμαι γάτα» συζητήσαμε για τον εαυτό μας:
~        τι άλλο θα ήθελα να είμαι και γιατί
~        το αγαπημένο μέρος του σώματός μου και γιατί
~        ποιο μέρος του σώματος του φίλου μου μου  αρέσει και γιατί (τα παιδιά μοιράστηκαν σε ζευγαράκια με τη βοήθεια κομμένων καρτ - ποστάλ) και αν θέλω να τον αγκαλιάσω
~        ο απέναντι ως καθρέπτης.
          Τα παιδιά συμμετείχαν μουδιασμένα. Ίσως είναι ακόμα νωρίς γι’ αυτή την ομάδα, ίσως χρειάζεται να ωριμάσει και να δεθεί περισσότερο. Τα πιο πολλά παιδιά απάντησαν ότι θα ήθελαν να είναι ένα ζώο, μάλλον επειδή ο πρώτος που μίλησε ανέφερε ζώο. Είναι εντάξει όμως γιατί αυτά τα παιδιά είναι ανώριμα ακόμα και νοητικά αλλά και συναισθηματικά.
          β. Μία άλλη δραστηριότητα ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης του παιδιού είναι το κουτί με τον ξεχωριστό άνθρωπο. Σ’ ένα κουτί έχουμε βάλει έναν καθρέπτη και τα παιδιά ένα - ένα καλούνται να δουν μυστικά τον ξεχωριστό άνθρωπο που έχουμε κρύψει μέσα στο κουτί. Έπειτα χωρίς να μιλήσουν μεταξύ τους καλούνται να ζωγραφίσουν τον άνθρωπο που είδαν, δηλαδή τον εαυτό τους. Δυστυχώς πλην του Βαγγέλη, ο οποίος είναι πιο ώριμος από τους υπόλοιπους, όλοι οι άλλοι είδαν μέσα στον καθρέπτη κάτι φανταστικό, νεράιδες, άλλα παιδιά, ζώα και φανταστικούς ήρωες από την τηλεόραση. Ομολογώ πως νιώσαμε απογοήτευση. Τα παιδιά αυτά χρειάζονται κι άλλες δραστηριότητες αυτογνωσίας.

Η ΠΟΛΥ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΗ ΚΑΜΠΙΑ

      Διαβάσαμε με τα παιδιά το βιβλίο «Η πολύ πεινασμένη κάμπια» του Eric Carle και παρατηρήσαμε τι έπαθε η κάμπια τις μέρες που έτρωγε φρούτα και σαλάτα και το Σάββατο που έφαγε ένα σωρό γλυκά και αλμυρά.
          Φτιάξαμε ένα ημερολόγιο για κάθε ημέρα όπου το επισκέπτεται η κάμπια και τρώει ανάλογα. Έτσι για παράδειγμα τη Δευτέρα κολλάμε την πλαστικοποιημένη κάμπια κάτω από τη λέξη της μέρας και επάνω στο 1 κόκκινο μήλο που καταβρόχθισε εκείνη τη μέρα αλλά πεινούσε ακόμα. Κάθε φορά διαβάζει το παιδί τη πρόταση που αντιγράψαμε από το βιβλίο.


 
ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ - ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ
     Σήμερα  ασχοληθήκαμε με το σώμα. Κάναμε διάφορες μικρές δραστηριότητες όπως:
  •  χορέψαμε το τραγούδι «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια»
  •  βρήκαν τα μέρη του σώματός τους που τους ζητήσαμε
  •  βρήκαν και ονομάτισαν το μέρος του σώματος που τους δείξαμε
  •  χωρισμένα σε ζευγάρια κλήθηκαν να ενώσουν διάφορα μέρη του σώματός τους με τον απέναντι, όπως: μέτωπο με μέτωπο, δάκτυλο με δάκτυλο κι άλλα
  •  σ’ ένα μεγάλο ζωγραφισμένο παιδί βρήκαν και κόλλησαν τις λέξεις που αντιστοιχούσαν στο συγκεκριμένο σημείο του σώματος
  •  ζωγράφισαν το σώμα τους όπως το ένιωσαν και το είδαν στον καθρέπτη
  •  έφτιαξαν με πλαστελίνη ένα ανθρώπινο σώμα πάνω σε χαρτόνι (ατομικά)
  •  έπαιξαν το παιχνίδι «μάντεψε ποιος», αυτή τη φορά βρίσκοντας το καρτελάκι με το όνομα του παιδιού που ήταν κρυμμένο (το είχαμε ξαναπαίξει στην αρχή μ’ ένα παιδί κρυμμένο κάτω από ένα σεντόνι κι έπρεπε πιάνοντάς το και κοιτώντας την παρέα να πουν απλώς ποιος είναι).
  •  έγραψαν σε σημείωμα να θυμηθούν να φέρουν στο νηπιαγωγείο υλικό «για το σώμα» (είναι ένα σημείωμα που δίνουμε και συμπληρώνουν τα παιδιά γράφοντας ή ζωγραφίζοντας, κάθε φορά που χρειαζόμαστε κάτι και λέει : Να θυμηθώ να φέρω στο νηπιαγωγείο (με εικονίδια δίπλα) ...
         
          Τα πήγαν πολύ καλά τα παιδιά σ’ αυτές τις δραστηριότητες. Έβρισκαν τα περισσότερα μέρη του σώματος και απήλαυσαν το παιχνίδι. Σαν επανάληψη στο σπίτι τους δόθηκε το test dimitation des gestes των Berges Lezine, Masson et Cie, Paris, 1972 από το βιβλίο «Ψυχοκινητική Αγωγή και Επανεκπαίδευση» των A. DE MEUR, L. STAES, εκδόσεις Δίπτυχο.



ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΜΟΥ - ΤΟ ΥΨΟΣ ΜΟΥ


          α) Φέραμε μία ηλεκτρονική ζυγαριά στο σχολείο και σ’ ένα πίνακα διπλής εισόδου με μία στήλη τα ονόματα τα ονόματα των παιδιών και τρεις για το βάρος το ύψος και το χρώμα ματιών, ξεκινήσαμε να βρούμε τα ατομικά χαρακτηριστικά μας. Το κάθε παιδί κλήθηκε να βρει τη σειρά  από τη λίστα, χωρίς να λέμε εμείς ποιος πρέπει να έρθει. Έτσι ζυγιστήκαμε, μάθαμε πως μετράμε με το μέτρο και μετρηθήκαμε, τα καταγράψαμε και στο τέλος συμπληρώσαμε και το χρώμα των ματιών του καθενός (προετοιμασία για τις ταυτότητες που θα κάνουμε στις εκλογές) παρατηρώντας με τις τρεις αυτές παραμέτρους ότι κανένας δεν έχει εντελώς ίδια χαρακτηριστικά με κάποιον άλλον αν και βρήκαμε πολλά κοινά σημεία μεταξύ μας.

β) Σκεφτήκαμε και άλλες μονάδες μέτρησης του εαυτού μας κι έτσι κολλήσαμε μία χαρτοταινία στην κόχη ενός τοίχου και μετρήσαμε το ύψος μας τραβώντας μία γραμμή και γράφοντας από πάνω το όνομα του κάθε παιδιού. Έτσι παρατηρήσαμε διαβάζοντας τα ονόματα ποιος είναι ο πιο ψηλός, ποιος είναι ο πιο κοντός, ποιοι έχουν το ίδιο ύψος. Αυτό θα παραμείνει στην τάξη σαν πίνακας αναφοράς αλλά και στο μέλλον θα μας βοηθήσει να συγκρίνουμε πόσο ψηλώσαμε από τότε.
          γ) Μετρήσαμε το μήκος μας με κυβάκια και καταγράψαμε πόσα κυβάκια μακρύς είναι ο καθένας μας. Σε κάποιους χρειάστηκε να προσθέσουμε κυβάκια, σε κάποιους χρειάστηκε να αφαιρέσουμε. Σίγουρα χρειάστηκε να μετρήσουμε πολύ.


ΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΜΟΥ ΟΡΓΑΝΑ

α) Φουσκώσαμε και ξεφουσκώσαμε σαν μπαλόνια για να νιώσουμε τους πνεύμονές μας.
β) Τρέξαμε πολύ κι έπειτα πιάσαμε την καρδιά μας και νιώσαμε τον παλμό της
γ) Διαβάσαμε και συζητήσαμε πάνω στα βιβλία που μας έδειχναν το σώμα μας από μέσα.
δ) Μοιραστήκαμε σε δύο ομάδες. Ψάξαμε στα περιοδικά, κόψαμε διάφορα μέρη του σώματος και φτιάξαμε με κολλάζ δύο ανθρώπους. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά αστείο.
ε) Παίξαμε παιχνίδι θησαυρού ακολουθώντας με το σώμα μας διάφορες διαδρομές χωροχρονικού προσανατολισμού.

Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΟΥ

          α)Σήμερα συνεχίσαμε τη συζήτηση και την έρευνα στα βιβλία για το σώμα και μιλήσαμε για το τι είναι υγιεινό και τι βλαβερό για τον οργανισμό μας.
          β) Ψάξαμε στα περιοδικά και βρήκαμε εικόνες που δείχνουν καλές και κακές συνήθειες για το σώμα μας. Έπειτα τις ταξινομήσαμε σ’ ένα μεγάλο χαρτόνι χωρισμένο στα δύο.
γ) Δώσαμε στα παιδιά μία φωτοτυπία με διάφορα σώματα, όπου το κάθε ένα έδειχνε κι άλλο εσωτερικό σύστημα του οργανισμού κι από κάτω γραμμένη την ονομασία του. Τους δώσαμε και μια δεύτερη φωτοτυπία με κάποια όργανα και τις ονομασίες τους. Ζητήσαμε από τα παιδιά να κόψουν τα όργανα και να τα κολλήσουν κάτω από το σωστό σύστημα. Βοήθεια πήραν από τη σύγκριση και ταύτιση των ονομασιών.


          ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ 
 Κάναμε επανάληψη στα μέρη του σώματος παίζοντας ένα επιτραπέζιο παζλ με ζάρι όπου το κάθε μέρος του σώματος αντιστοιχούσε σε ένα αριθμό από βούλες όπως και στο ζάρι που χρησιμοποιούσαμε. Έπειτα το κάθε παιδί έπρεπε να βάλει το μέρος του σώματος εκεί που του υποδείκνυε η γραμμή που ξεκινούσε από το ανθρωπάκι.  



Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ 
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
          α) Με αφορμή τον «Ωραίο Δαρείο» της Σοφίας Ζαραμπούκα θυμηθήκαμε κάποια πράγματα που ξέρουμε για την υγιεινή διατροφή.
          β) Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία από το βιβλίο «Χτίζω σωστά εμένα» της Ειρήνης Μαραζιώτη αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε τι προσπαθεί να μας δείξει η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
          γ) Φτιάξαμε με τη βοήθεια του υπολογιστή και διαφόρων περιοδικών τη δική μας πυραμίδα. Το κάθε παιδί κλήθηκε να βρει τη λέξη που του χρειαζόταν με ένα πίνακα αναφοράς και κομμένες διάφορες λέξεις-κλειδιά.

 
ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ
          α) Με αφορμή τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν με τους γονείς τους συζητήσαμε για το πρωινό που τρώνε συνήθως, τι πρέπει να περιέχει και τι μας προσφέρει. 
          β) Διαβάσαμε το ποίημα του Γαλατένιου από το βιβλίο της Λένας Τερκεσίδου «Οι θησαυροτροφές» και μιλήσαμε για το γάλα.
          γ) Μιλήσαμε για την αγελάδα και για το πώς φτιάχνουμε τυρί, γιαούρτι και βούτυρο χρησιμοποιώντας το «Πώς γίνεται;» της Άννας Χατζημανώλη.
          δ) Είπαμε την Παρασκευή να επισκεφτούμε το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μας και να ψωνίσουμε ώστε να φτιάξουμε το δικό μας πρωινό στο σχολείο.
         
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ
ε) Ξεκινήσαμε ένα ιστόγραμμα καταγράφοντας το τι ξέρουμε μέχρι στιγμής για το «δικό μας φαγητό», όπως το ονόμασαν.
Τι ξέρουμε;
  • Πήγαμε επίσκεψη στο φούρνο και μάθαμε πως φτιάχνεται το ψωμί.
  • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φαγητό, τα μακαρόνια.
  • Μυρίσαμε διάφορα μπαχαρικά.
  • Δοκιμάσαμε και μάθαμε το γλυκό, το πικρό, το ξινό, το αλμυρό.

Έπειτα καταγράψαμε τις απορίες των παιδιών.
Τι θέλουμε να μάθουμε;
1)    Από πού παίρνουμε τα φαγητά;
2)   Πώς φτιάχνουμε το γάλα και το τυρί;
3)   Πώς φτιάχνεται το ρυζόγαλο;
4)   Πώς γεννιούνται οι κότες;
5)   Από πού βγαίνουν τα ψάρια;
6)   Πώς γίνεται το λάδι;
7)   Ποιες τροφές μας κάνουν καλό και ποιες κακό; Πού μας κάνουν καλό και πού κακό; 
Καταιγισμός αποριών από 7 παιδιά και το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να μοιραστούμε αρμοδιότητες και έρευνες. Έτσι η πρώτη ομάδα  θα βγει στο χωριό και θα φωτογραφήσει τις ταμπέλες των μαγαζιών, θα μάθει τις ονομασίες των και τι πουλάνε ώστε να απαντηθεί η πρώτη ερώτηση.
     Δύο παιδιά θα αναλάβουν το γάλα και το τυρί με έρευνα στη βιβλιοθήκη αλλά και φωτογράφηση και παρουσίαση της οικιακής κατασκευής  τυριού και γιαουρτιού.
     Ο Σταμάτης μα αναλάβει το αγαπημένο του ρυζόγαλο, με μια επίσκεψη στο τυροκομείο του «Βουρλιώτη» για να κάνει έρευνα, συνέντευξη και φωτογράφηση. Η μητέρα του θα μας επισκεφθεί μια μέρα στο σχολείο και θα φτιάξουμε όλοι μαζί ρυζόγαλο.
     Για τα ψάρια μία άλλη ομάδα θα επισκεφθεί τους ψαράδες στο λιμάνι και το ιχθυοπωλείο, θα τους πάρει συνέντευξη, θα φωτογραφήσει τα διάφορα ψάρια και θα μας τα παρουσιάσει. Θα χρησιμοποιήσουν και το διαδίκτυο.
     Η Πηνελόπη θα επισκεφθεί το ελαιοτριβείο όπου στέλνουν τις ελιές τους και παίρνουν λάδι και θα κάνει επιτόπια έρευνα, την οποία και θα μας παρουσιάσει.
     Το θέμα με τις κότες είπαμε να το αναλάβουμε οι κυρίες.
     Για τις βλαβερές και υγιεινές τροφές θα κάνουμε επιτόπια έρευνα όλοι μαζί στο σούπερ μάρκετ που θα επισκεφθούμε, θα τα καταγράψουμε, θα τα φωτογραφήσουμε και θα τα συζητήσουμε. Για πρακτικούς λόγους θα ξεκινήσουμε από αυτό το θέμα.


Τι μάθαμε;
1)    Τις ελιές τις βάζουν σε σακιά, τις τραβάει η κορδέλα, μπαίνουν στο χωνί, μπαίνουν στο πλυντήριο όπου τις πλένουν και τις καθαρίζουν, μετά πηγαίνουν στο σπαστήρα και μετά από μια τρύπα βγαίνει το λάδι.

2)   Στο κρεοπωλείο είδαμε μία μηχανή που έκοβε το κρέας και το έκανε κιμά.
3)   Είδαμε μαζί και φούρνο και ζαχαροπλαστείο στο ίδιο μαγαζί.
4)   Δεν πήγαμε στο σουβλατζίδικο και στην πιτσαρία, ούτε τα φωτογραφήσαμε γιατί δεν κάνουν καλό στην υγεία μας αυτά που πουλάνε.
5)   Τα ψάρια κάνουν καλό στα μάτια.
6)   Ο κτηνοτρόφος αρμέγει πολύ τις αγελάδες για να βγάλουνε  το γάλα.
7)   Πιο υγιεινό είναι το μέλι και η μαύρη ζάχαρη.
8)   Τα κοτοπουλάκια όταν τα πλησιάζουμε κρύβονται κάτω από τα φτερά της μαμάς τους και ζεσταίνονται.



Πώς το μάθαμε;
Α. Πήγαμε επισκέψεις και βγάλαμε φωτογραφίες
Β. Φτιάξαμε ένα βιβλίο για το λάδι
Γ. Φτιάξαμε μια αφίσα για τα μαγαζιά που πουλάνε τα υγιεινά φαγητά
Δ. Διαβάσαμε μέσα στην τάξη πολλά βιβλία.
Ε. Δανειστήκαμε βιβλία στο σπίτι.
Ζ. Φτιάξαμε ένα βίντεο για τα ψάρια.
Η. Πήραμε συνεντεύξεις.
Θ. Βρήκαμε συνταγές.
Ι. Κατασκευάσαμε την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Κ. Φτιάξαμε ένα τραγούδι για τα φαγητά.

Λ. Κάναμε το τραγούδι μας σου-πλα.
 στ) Φτιάξαμε ατομικά κολλάζ όπου πάνω σε ένα απλωμένο τραπεζομάντιλο τα παιδιά κόλλησαν και ζωγράφισαν το πρωινό που τρώνε συνήθως.


  ΦΡΟΥΤΑ

1.Μιλήσαμε για το αγαπημένο μας φρούτο και μάθαμε για τα φρούτα όλων των εποχών, τι χρώματα έχουν και που φυτρώνουν. Χρησιμοποιήσαμε τα βιβλία : «Φρούτα» της Ευγενίας Φακίνου και «Το μήλο και άλλα φρούτα».


2. Μάθαμε αινίγματα, γλωσσοδέτες και παροιμίες σχετικές με τα φρούτα. Ξεχωρίσαμε το κάθε γλωσσολογικό είδος προφορικής επικοινωνίας.

3.Παίξαμε με μαθηματικές κατηγοριοποιήσεις ταξινομώντας τα φρούτα ανάλογα το χρώμα, την εποχή και το που αναπτύσσονται.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΑΝΑΒΙΚΟ
ΛΑΧΑΝΙΚΑ – ΦΡΟΥΤΑ
1.     Το πρωί στο σχολείο ο ταμίας της ομάδας συγκέντρωσε τα πενηντάλεπτα, τα αντιστοίχισε, τα καταμέτρησε και κατέγραψε τον αριθμό που χρειαζόταν, με μικρή βοήθεια από το ημερολόγιο της τάξης.


2.    Ξεκινήσαμε οι δύο ομάδες και φτάσαμε στο μανάβικο της γειτονιάς, όπου μας περίμενε ο μανάβης. Παρατηρήσαμε την ταμπέλα του μανάβικου, την ηλεκτρονική ζυγαριά και βέβαια όλα τα φρούτα και τα λαχανικά!

 

3.    Βγάλαμε τα καρτελάκια μας κι αρχίσαμε τα ψώνια. Το κάθε παιδί ήταν υπεύθυνο και για άλλο φρούτο μια που το πρωινό μας σήμερα θα είχε σαλάτα, φρουτοσαλάτα και φρέσκο χυμό πορτοκαλιού! Το κάθε παιδί μέτρησε τον αριθμό φρούτων που χρειαζόμασταν.

           

4.    Ο μανάβης ζύγισε στην ηλεκτρονική ζυγαριά τα ψώνια μας. Συγκρίναμε τη ζυγαριά αυτή με τη ζυγαριά που είδαμε στο φούρνο και με αυτή που έχουμε στο σχολείο. Πληρώσαμε τα ψώνια μας και γυρίσαμε στο σχολείο.

             

5.    Στο σχολείο παραθέσαμε τα φρούτα και τις ονομασίες στο τραπέζι για να ελέγξουμε ότι ψωνίσαμε ό,τι χρειαζόμασταν για τη φρουτοσαλάτα. Για πρακτικούς και οικονομικούς λόγους τη σαλάτα με τα λαχανικά την είχαμε φέρει από το σπίτι.


6.    Σηκώσαμε τα μανίκια και ξεκινήσαμε να στύβουμε τα πορτοκάλια για να φτιάξουμε το χυμό μας. Έπειτα κόψαμε τα φρούτα μας και τα σερβίραμε μετά από τη σαλάτα. Ξεκινήσαμε να απολαμβάνουμε τους κόπους μας.

7.  Μιλήσαμε για τα λαχανικά με αναφορές στην επίσκεψή μας και στα βιβλία: «Λαχανικά» της Φακίνου και διαβάσαμε το «Ο Καροτής και το αγαπημένο του φαγητό».

8.    Κάναμε κατηγοριοποιήσεις των λαχανικών σε δύο κάρτες: α. ανάλογα με το χρώμα και β. ανάλογα με το αν τρώμε το βολβό, τα φύλλα, το λουλούδι, τον καρπό ή τα σπόρια.


ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΤΟΜΙΝΟ
α) Σήμερα παίξαμε πολύ και γελάσαμε με αινίγματα που αναφέρονται σε τρόφιμα και κατ’ επέκταση κάποιες ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας. Τα αινίγματα ήταν τυπωμένα στον υπολογιστή και τα παιδιά είχαν στη διάθεσή τους όλες τις εικόνες απαντήσεις για να διαλέξουν ποια ταιριάζει στο εκάστοτε αίνιγμα.

    

      β) Με τα αυτοκόλλητα από τα βιβλία της Φακίνου φτιάξαμε ένα ντόμινο με φρούτα και λαχανικά και παίξαμε αρκετή ώρα με αυτό προσπαθώντας να ταιριάξουμε το σωστό φρούτο και το σωστό λαχανικό, προσπαθώντας να συγκρίνουμε και τις λέξεις.



     
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.    «Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης», Μ. Κριεζή, εκδ.ΑΜΜΟΣ.
2.   «Το δέντρο που έδινε», Σ. Σίλβερστάιν, εκδ. ΔΩΡΙΚΟΣ
3.   «Επειδή είμαι άνθρωπος», Λ. Μπουσκάλια, εκδ.ΓΛΑΡΟΣ
4.   «Αχ, γιατί να είμαι γάτα!», Μ.Κριεζή, εκδ. ΑΜΜΟΣ
5.   «Ο ερωτευμένος βάτραχος», Μ. Βέλθουις, ΠΑΤΑΚΗΣ
6.   «Θυμώνω»,  modern times
7.   «Φοβάμαι», modern times
8.   «Στενοχωριέμαι», modern times
9.   «Ζηλεύω», modern times
10.  «Η παλέτα των συναισθημάτων», Ε.Μουλάκη, ΚΕΔΡΟΣ
11. Σειρά 6 βιβλίων: (Νούρια Ρόκα) 1. Το σώμα σου, 2. Η οικογένεια, 3. Τα συναισθήματα, 4. Οι φίλοι σου, 5. Φοβάσαι; 6. Αγόρια και κορίτσια του κόσμου.
12. «Ποντικάκι σ’ αγαπώ πολύ», Dugald Steer, εκδ. Πατάκης
13. «Η Νάνσυ δε φοβάται πια», Eve Tharlet, εκδ. Πατάκης.
14. Ψυχοκινητική αγωγή κι επανεκπαίδευση, A. DE MEUR, L. STAES, εκδ. Δίπτυχο
15.  Όλη η γη ένα χωριό: Τα σώματα των ανθρώπων, εκδ. Σαββάλας
16.  Το σώμα, Μικρή Εγκυκλοπαίδεια, εκδ. άμμος, Larousse
17.  Το πρώτο μου βιβλίο για το ανθρώπινο σώμα, εκδ. Ρέκος
18.  Η Νεράιδα  Πιπιλίνα και η πιπίλα μου, B. Spathelf, S. Szesny, εκδ. Modern times
19.  Ο βασιλιάς που έτρωγε τα νύχια του, Ι. Κυρίτση - Τζιώτη, εκδ. Μικρή Μίλητος
20. Πειράματα με τις αισθήσεις, εκδ. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
21.  Οι αισθήσεις, ΓΕΥΣΗ, εκδ. Σαββάλας
22. Ο Μάκης ο Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι, Άννα  Ράσελμαν, εκδ. ΑΜΜΟΣ
23. «Μουσικά παιχνίδια», Γεώργιος Σακελλαρίδης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
24. Μια φορά ήταν … η Κολοτούμπα, Σοφία Μαντούβαλου, εκδ. Χαρταετός
25. Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου, Ασμπγιόρνσεν και Μόε, Πατάκης
26. «Πώς γίνεται;» Άννα Χατζημανώλη, Κίρκη
27. Οι θησαυροτροφές, Λένα Τερκεσίδου, Άγκυρα
28. Ο Σταρένιος και η Ψωμούλα, Έλλη Πεταλά, Α.Β.Ε
29. Το κουτί της Τέχνης, Σοφία Γιαλoυράκη, Δίπτυχο
30. Βαν Γκογκ, Ingo F. Walther, Taschen
31.  Θεόφιλος, Λεύκωμα Μουσείου Θεόφιλου, Βαρειά Μυτιλήνης
32. Η πολύ πεινασμένη κάμπια, Eric Carle, Leadercom
33. Τρώω σωστά; Εγώ και το σώμα μου, Μοντέρνοι καιροί
34. Ποτέ μα ποτέ στη ζωή μου δε θα φάω ντομάτα, Λόρεν Τσάιλντ, Πατάκης
35. Φρούτα, Ευγενία Φακίνου, Κέδρος
36. Το μήλο και άλλα φρούτα, Δεληθανάσης Οι πρώτες ανακαλύψεις μου
37. Λαχανικά, Ευγενία Φακίνου, Κέδρος
38. Ο Καροτής και το αγαπημένο του φαγητό, Τerry Burton, Διεθνές Κέντρο Βιβλίου
39. Αινίγματα με εικόνες, Ρούλα Παπανικολάου, Μικρός Πρίγκιπας 
40. Τα φυτά. Το πράσινο της γης,  παιδική εγκυκλοπαίδεια, Στρατίκης
41.  Σκάει σκάει το αυγό, Σάμ Γκόντουιν, Πατάκης
42. ΓΕΩ, τεύχος 24, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23-9-2000
43. Η οδοντογλυφίδα που έγινε ογδοντογλυφίδα, Σ. Μαντούβαλου, Πατάκης
44. ΚΑΡΕΤΑ, Άννα Κρεμεζή – Μαργαριτούλη, Ερευνητές
45. Το λαίμαργο γουρουνάκι, Ηλίας Κεφάλας, Μικρή Μίλητος
46.  Από το σπόρο στο ψωμί, Ali Mitgutsch, Ερευνητές
47. Από το χορτάρι στο βούτυρο, Ali Mitgutsch, Ερευνητές
48. Σωστή διατροφή – Καλή Υγεία, Mario Gomboli, Φλούδας
49. Σωματο-ακούσματα Δόντια, Νατάσσα Αναγνωστοπούλου – Μπίτου, Φυτράκης
50. Χαμογελάστε παρακαλώ! Μικρά μυστικά για δόντια πιο γερά., Νίκος Χαραλαμπάκης, Καλειδοσκόπιο
51.  Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια, Σοφία Ζαραμπούκα, Πατάκης
52. Ο πρίγκιπας Λεμονής και η όμορφη Κρεμμύδω, Γιώργος Σακελλαρίδης, Ελληνικά Γράμματα.
53. Focus, Νο 73, Μάρτιος 2006
54. Η μεγάλη φωτιά, Σοφία Ζαραμπούκα, Πατάκης.
55. Διμηνιαία Πυροσβεστική Επιθεώρηση, τεύχη 2003-2007
56. Ένα κουτί γεμάτο νερό, Καλειδοσκόπιο
57. Επιπλέω και βυθίζομαι, Modern Times
58. Πώς μεγαλώνει ένα φυτό; Σαββάλας
59. Φυτρώνει, φυτρώνει ο σπόρος, Πατάκης
60. Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό, Πατάκης

7.5.12

Οι 5 αισθήσεις


ΟΡΑΣΗ
          Με τη βοήθεια του βιβλίου «Πειράματα με τις αισθήσεις», εκδόσεις ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ, θυμηθήκαμε τις πέντε αισθήσεις και μιλήσαμε για τον εγκέφαλο και τα μηνύματα που του στέλνουν τα διάφορα όργανα. Παρατηρήσαμε τα διάφορα μέρη του ματιού μας και βρήκαμε τι μας χρειάζεται το κάθε ένα από αυτά. Μιλήσαμε για τους τυφλούς (μας είχε επισκεφθεί νωρίτερα ένα τυφλό ξωτικό από τον Πλούτωνα, το οποίο χρησιμοποιούσε πολύ τα χέρια του και τα αυτιά του) και κάναμε πειράματα

α) Στο πρώτο πείραμα πήραμε ένα παλιό ζευγάρι γυαλιά και κολλήσαμε μαύρο γλασέ στους φακούς ώστε να μην μπορεί να δει αυτός που τα φορά. Έπειτα ζητήθηκε από το «τυφλό» παιδί να χρησιμοποιήσει την αφή και να βρει ποιος είναι μπροστά του. Έπειτα το ίδιο παιδί χρησιμοποιούσε την ακοή για να βρει ποιος του μιλούσε.
 
β) Στο δεύτερο πείραμα δέσαμε τα μάτια ενός παιδιού κι έπρεπε να προσφέρει ένα λουλούδι στο παιδί που το κατηύθυνε με προφορικές οδηγίες.

γ) Δείξαμε πέντε συγκεκριμένα αντικείμενα στα παιδιά, τα σκεπάσαμε κι έπρεπε το κάθε παιδί να βρει ποιο αντικείμενο έλειπε κάθε φορά.


δ) Τα ίδια αντικείμενα σε σταθερή θέση. Έπειτα τα μπερδεύαμε. Καλούνταν το κάθε παιδί που έκλεινε τα μάτια του να βρει και να τα ανατοποθετήσει στη σωστή τους θέση.


ΟΣΦΡΗΣΗ
          α) Συζητήσαμε με τα παιδιά για τη μύτη μας, πως είναι μέσα, τι έχει, τι μηνύματα στέλνει στον εγκέφαλο. Πειραματιστήκαμε με τον αέρα και είδαμε ότι μυρίζουμε μόνο από τη μύτη αν και εισπνέουμε και από το στόμα. Θυμηθήκαμε το ταξίδι του αέρα στην εισπνοή και στην εκπνοή. Βρήκαμε ότι ο σκύλος μυρίζει πάρα πολύ καλά. Μιλήσαμε για τις ευχάριστες και τις δυσάρεστες μυρωδιές, λέγοντας ο καθένας τη γνώμη του. Είπαμε πόσο χρήσιμη μας είναι η μύτη μας και για να ανακαλύπτουμε αν κάποιο φαγητό είναι χαλασμένο κι έτσι να προφυλαχτούμε και να μην το φάμε. Επίσης πως μπορούμε να μυρίσουμε τη φωτιά και άλλα.
          β) Κάναμε πείραμα. Μυρίσαμε όλοι μας διάφορα μπαχαρικά και μυρωδικά. Έπειτα το κάθε παιδί με κλειστά τα μάτια προσπαθούσε να βρει από τη μυρωδιά τι ήταν αυτό που μύρισε.

γ) Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας μυρωδικό σ’ ένα πίνακα διπλής εισόδου. Τα αληθινά μπαχαρικά με τις ετικέτες τους ήταν στην ίδια σειρά με τον πίνακα. Το κάθε παιδί έπρεπε να βρει το μυρωδικό που ήθελε και να συγκρίνει την ετικέτα και τη λέξη στον πίνακα, πριν ψηφίσει. Με μεγάλη διαφορά νικήτρια ήταν η βανίλια κι ακολούθησε το γαρύφαλλο.



 
   ΑΦΗ
          α) Σήμερα μιλήσαμε για την αφή, την οποία είχαμε ήδη χρησιμοποιήσει όταν παίζαμε τους τυφλούς. Είχαμε ήδη ανακαλύψει τους φίλους μας πιάνοντάς τους οπότε σήμερα παίξαμε με το «τρομακτικό» κουτί της αφής, όπου το κάθε παιδί έβαζε το χέρι του μέσα στο «στόμα» και προσπαθούσε να ανακαλύψει τι είναι αυτό που πιάνει.

 
β)Έπειτα βάλαμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα σε χαρτόνι, γράψαμε το όνομά μας και ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας.

 
ΑΚΟΗ
 α) Μιλήσαμε για το αυτί μας, το παρατηρήσαμε, είδαμε από ένα βιβλίο πως είναι μέσα, τι πρέπει να προσέχουμε και τι μας χρειάζεται. 
  β) Νιώσαμε τη μετάδοση των ηχητικών κυμάτων μέσω των δονήσεων.
γ) Πειραματιστήκαμε με τη μετάδοση του ήχου μέσα από τα στερεά αντικείμενα.
 
δ) Μιλήσαμε για τους κωφούς και τους άλαλους και πως επικοινωνούν μεταξύ τους. Φτιάξαμε τη δική μας νοηματική γλώσσα και ο καθένας βρήκε την κίνηση για το δικό του όνομα!
 
ε) Παίξαμε με τα μουσικά όργανα, χτυπήσαμε τις συλλαβές των ονομάτων αλλά και των επιθέτων μας.
 
στ) Κάθε παιδί με κλειστά μάτια προσπάθησε να εντοπίσει την πηγή του ήχου και να ονοματίσει το μουσικό όργανο που άκουγε.


 
ζ) Τα παιδιά χωρισμένα σε δύο ομάδες κρατώντας τα ίδια όργανα με την πλάτη γυρισμένη. Όταν έπαιζε ένα όργανο από τη μία ομάδα έπρεπε να απαντήσει το ίδιο όργανο από την άλλη κι αργότερα να κάνει τόσα χτυπήματα όσα και ο πρώτος.
 
η) Παίξαμε με το κουτί των ήχων με κύριο στόχο να χτυπάμε τα περίεργα μουσικά όργανα σιγανά και δυνατά.

 
θ) Κατασκευάσαμε τα δικά μας μουσικά όργανα: μαράκες με ρεβίθια ή με φασόλια, πολλά ή λίγα, και προσέξαμε τις ακουστικές διαφορές.
 
ι) Χρησιμοποιώντας τα «Μουσικά παιχνίδια» του Γιώργου Σακελλαρίδη μιλήσαμε για τα πνευστά, έγχορδα, κρουστά και με πλήκτρα όργανα. Με την ανάλογη μουσική τα ταξινομήσαμε και τα παρουσιάσαμε.

 κ) Μας επισκέφθηκε το κωφό ξωτικό το οποίο μπέρδευε τα ονόματα των παιδιών κι έδινε ομοιοκατάληκτες λέξεις για ονόματα, π. χ. Πηνελόπη - αντιλόπη, και με τη βοήθεια της νοηματικής που είχαμε εφεύρει την προηγούμενη ημέρα μπορέσαμε να συνεννοηθούμε.
 
ΓΕΥΣΗ
          α) Μιλήσαμε για τη γλώσσα μας και την αίσθηση της γεύσης χρησιμοποιώντας το βιβλίο «Γεύση» των εκδόσεων Σαββάλας.
          β) Μιλήσαμε για το γλυκό, το ξινό, το πικρό και το αλμυρό και δοκιμάσαμε διάφορες γεύσεις προσπαθώντας να τις ανακαλύψουμε με κλειστά τα μάτια.

γ) Μιλήσαμε για γεύσεις και φαγητά που μας αρέσουν. Καταλήξαμε στις φακές, στα μακαρόνια, στο ρύζι και στο κοτόπουλο. Φτιάξαμε ένα πίνακα διπλής εισόδου, ψηφίσαμε για όλα αν μας αρέσουν ή όχι και κάναμε στατιστική ανάλυση των δεδομένων μας.
 
δ) Ψάξαμε σε περιοδικά εικόνες και φωτογραφίες τροφών και τις ταξινομήσαμε ανάλογα με τη γεύση τους: γλυκό, πικρό, ξινό και αλμυρό.

6.5.12

Πρόγραμμα υγιεινής διατροφής - Βασικοί άξονες


1/Θ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2006 – 2007
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ:
«ΤΡΩΩ ΥΓΙΕΙΝΟ ΦΑΓΑΚΙ ΕΧΩ ΚΑΙ ΓΕΡΟ ΚΟΡΜΑΚΙ»
ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ:
ΤΣΙΤΣΙΛΑ ΑΝΤΙΓΟΝΗ
ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ



ΓΙΑΤΙ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ;

          Επιλέξαμε το πρόγραμμα για την υγιεινή διατροφή γιατί είναι ένα θέμα πολύ ανοιχτό που δεν αφορά αποκλειστικά τα τρόφιμα ή τον τρόπο διατροφής του παιδιού. Με το πρόγραμμα για τη σωστή διατροφή μας δόθηκε η δυνατότητα να δούμε τον εαυτό  μας, τη θέση μας μέσα στη μικροκοινωνία της τάξης, το χωριό μας, ποιοι είμαστε και πως φερόμαστε με αφορμή κάτι που διέπει σε καθημερινή βάση τη ζωή και την προσωπικότητά μας, το φαγητό. Έτσι με αφορμή την υγιεινή διατροφή ήρθαμε σ’ επαφή με τα συναισθήματά μας, κάναμε εκλογές και μιλήσαμε για την Καρέττα – Καρέττα, θέματα που ίσως να μη μας έρχονται αμέσως στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε τη λέξη διατροφή. Και ας μην ξεχνάμε πως οι περισσότερες σημαντικές στιγμές στη ζωή του ανθρώπου είναι συνδεδεμένες με κάποιο φαγητό ή γλυκό!
 
 ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
1. Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ – ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
Α) Πώς μπορεί ένα παιδί να μάθει να επιλέγει την υγιεινή τροφή όταν δεν έχει προσδιορίσει το ποιος είναι, τι θέλει, τι του αρέσει, τι δεν του αρέσει; Έτσι πρώτο μας μέλημα ήταν να φωτίσει το παιδί τα στοιχεία του εαυτού του που επιλέγει να αποκαλύπτει μέσα στη σχολική τάξη.
Β) Ποια είναι τα συναισθήματα που μπορεί να νιώσει ένα παιδί, να αναγνωρίσει στον εαυτό του και στους γύρω του, ποια μπορεί να ονοματίσει, ποια βιώματα του τα αφυπνούν, πώς μπορεί να μάθει να τα μοιράζεται και να τα εκτονώνει δημιουργικά; Πιστεύοντας πολύ στην ανάγκη έκφρασης των συναισθημάτων μέσα στην τάξη αφιερώσαμε ένα μεγάλο κομμάτι της σχολικής ζωής σε κάθε βασικό συναίσθημα ξεχωριστά. Ασχοληθήκαμε με την αγάπη, τη λύπη, το θυμό, το φόβο και την πολύ κοινωνικά ενοχοποιημένη ζήλια. Το σύνθημά μας είναι ένα: ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ! Νιώθω ζήλια, είναι εντάξει! Δεν είμαι κάποιο φοβερό τέρας! Όλοι ζηλεύουν ή νιώθουν κάποιο από τα συναισθήματα κάποιες φορές. Το θέμα είναι, αφού αποδεχτώ τον εαυτό μου με την ανθρωπότητά του, πως μπορώ να χειριστώ όποιο συναίσθημα και να νιώθω. Μάθαμε λοιπόν διάφορους τρόπους έκφρασης, εκτόνωσης και ανακούφισης των συναισθημάτων μας. Ένα συναίσθημα μπορούμε:
- να το πούμε σ’ ένα φίλο, στη δασκάλα, σε κάποιο μεγάλο που μας     αγαπά
- να το ζωγραφίσουμε
- να το παίξουμε στο θέατρο
- να το γράψουμε σ’ ένα μήνυμα ή σε γράμμα
- να ασχοληθούμε με κάτι άλλο αν θέλουμε να το ξεχάσουμε.



2. ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ – Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΟΥ
          Πρέπει να γνωρίζει το παιδί το σώμα του και τον οργανισμό του, πως είναι, πως λειτουργεί, από τι απαρτίζεται, τι χρειάζεται ώστε να μπορεί να κάνει τις υγιεινότερες επιλογές γι’ αυτό.


3. ΕΓΩ ΚΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ – ΕΓΩ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ
          Η ανάπτυξη ενός νηπίου επηρεάζεται και από τις γύρω σχέσεις του. Αν ο φίλος του νηπίου ή η ομάδα του επιλέγει να ζει και να διατρέφεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο είναι βέβαιο πως θα επηρεαστεί κι αυτό το ίδιο. Συνεπώς ασχοληθήκαμε με τον / τη φίλη μας αλλά και τη θέση και στάση αλλά και την υπεύθυνη συμπεριφορά και φροντίδα  μας μέσα στην τάξη ψηφίζοντας το δήμαρχο της τάξης. Ένα μικρό κοινωνιόγραμμα  αλλά και υψηλό αίσθημα ευθύνης για το σύνολο, συγκρότηση ισχυρής ομάδας αλλά και υποομάδων.


4. ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
          Η διατροφή αφορά όχι μόνο τη γεύση και την όσφρηση αλλά και όλες τις υπόλοιπες αισθήσεις μας. Ένα παιδί προτιμά να φάει μια πολύχρωμη σαλάτα, να πιει το χυμό που με τα ίδια του τα χέρια έστυψε και να ακούσει τον ήχο των ενζύμων στο στομάχι του. Μεγάλη έμφαση δώσαμε σε κάθε αίσθηση ξεχωριστά με πολλών ειδών πειράματα και αισθητικές ανακαλύψεις.



5. ΤΟ ΣΤΟΜΑΧΙ ΜΟΥ – ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΦΑΓΗΤΟ
          Τι γίνεται στο στομάχι του παιδιού όταν τρώει; Όταν τρώει βιαστικά και πολύ; Η μάχη των ενζύμων μας ενθουσίασε. Παρολαυτά ξέρουμε πως όλοι έχουμε κάποιες προτιμήσεις. Ποιο είναι το αγαπημένο του φαγητό; Ποιο είναι το φαγητό που δε μπορεί με τίποτα να φάει;




6. Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
          Για να μάθουμε τις ομάδες τροφών που μας κάνουν καλό μιλήσαμε για τη μεσογειακή διατροφή, φτιάξαμε την πυραμίδα της, την κάναμε ραπ τραγούδι, το εικονοποιήσαμε και το φτιάξαμε σου-πλα για να τρώμε. Μας επισκέφθηκε ένας διαιτολόγος – διατροφολόγος και μας μίλησε για τη μεσογειακή διατροφή και μας παρουσίασε σε παιχνίδι την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.



7. ΤΟ ΨΩΜΙ
Εφορμώμενοι από την πυραμίδα ασχοληθήκαμε με το στάρι, τον κύκλο του ψωμιού, το ψωμί στη ζωγραφική και ζυμώσαμε το δικό μας ψωμί στο φούρνο της γειτονιάς.



8. ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ
          Μάθαμε για το γάλα και τα προϊόντα του, επισκεφθήκαμε το κοντινότερο σούπερ μάρκετ, ψωνίσαμε και φτιάξαμε το δικό μας υγιεινό πρωινό μέσα στην τάξη.


9. ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ
          Είχε έρθει η ώρα να κάνουμε μια ανασκόπηση του τι έχουμε ανακαλύψει μέχρι εκείνη τη στιγμή και του τι θέλουμε ακόμα να μάθουμε και πως. Έτσι φτιάξαμε το ιστόγραμμά μας όπου τα παιδιά έθεσαν τις απορίες και τις γνωστικές επιθυμίες του, μοιράστηκαν σε ομάδες ανέλαβαν να ερευνήσουν και να προσκομίσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους στην τάξη. Είχαμε πολύ ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις με αποκορύφωμα το ντοκιμαντέρ που έφτιαξαν δυο παιδιά για τα ψάρια.


10. ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ
          Μιλήσαμε και παίξαμε με τα φρούτα και τα λαχανικά. Μας άρεσε πολύ η επίσκεψη στο μανάβικο. Ψωνίσαμε φρούτα και λαχανικά, φτιάξαμε και φάγαμε στο σχολείο τη δική μας σαλάτα αλλά και φρουτοσαλάτα.


11. ΤΡΩΩ ΣΩΣΤΑ;
          Πια μπορούσαμε να θέσουμε αυτό το ερώτημα στους εαυτούς μας μια που είχαμε τον αντίποδα από τις διάφορες εμπειρίες μας. Κάναμε την αυτοκριτική μας. Μιλήσαμε και ταξινομήσαμε υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, παίξαμε με  σχετικά με τα τρόφιμα αινίγματα, μάθαμε παροιμίες, φτιάξαμε ντόμινο και σταυρόλεξο. Φτιάξαμε με τις φωτογραφίες μας τις δικές μας συμβουλές υγιεινής. Ασχοληθήκαμε με τα μικρόβια και με τους λόγους που πρέπει να πλενόμαστε.


12. ΨΑΡΙΑ
          Παρακολουθήσαμε το καταπληκτικό βίντεο δύο νηπίων που έκαναν έρευνα για τα ψάρια και μας την παρουσίασαν με εκπαιδευτικό τρόπο καθώς και τις συνεντεύξεις και παρουσιάσεις στο ιχθυοπωλείο του χωριού.



13. ΜΑΓΑΖΙΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
          Έρευνα μίας ομάδας νηπίων για το ποια μαγαζιά στο χωριό πουλάνε υγιεινά τρόφιμα (παράδειγμα μόνα τους σκέφτηκαν να μην παρουσιάσουν το σουβλατζίδικο και την πιτσαρία) και παρουσίαση των αποτελεσμάτων με αφίσα και φωτογραφίες.


14. ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ
          Συζήτηση για τη ζάχαρη, τη συγκέντρωση και την κατεργασία της, πόσο επηρεάζει την υγιεινή των δοντιών μας. Τα παιδιά έφεραν οδοντόβουρτσες και οδοντόκρεμες κι άρχισαν, όποιο ήθελε, να πλένουν τα δόντια τους στο σχολείο μετά το δεκατιανό. Οκτώ στα δώδεκα παιδιά είναι σημαντική αναλογία. Παρακολουθήσαμε βίντεο για το σωστό βούρτσισμα και το εφαρμόσαμε επί τόπου. Διάφορα παραμύθια μας βοήθησαν να συζητήσουμε και να προβληματιστούμε πολλές φορές για τα δόντια μας.


15. ΤΟ ΝΕΡΟ
          Το νερό αποτελεί σημαντικό στοιχείο της υγιεινής διατροφής. Ασχοληθήκαμε με το νερό σε όλες του τις διαστάσεις: στον οργανισμό μας, στη φύση στις τέχνες. Κάναμε πειράματα και μάθαμε για την άνωση. Μιλήσαμε για τη λειψυδρία και την ανάγκη να φροντίζουμε σα θησαυρό το νερό που διαθέτει ο πλανήτης μας. Μάθαμε και για την καταστροφική δύναμη του νερού αλλά και για τη σωτήρια. Σ’ αυτό μας βοήθησε και η επίσκεψη των Εθελοντών Πυροσβεστών Πυθαγορείου στην τάξη μας.

.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ