Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

5.11.13

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ: ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ - ΜΙΚΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ


Πλησιάζει η μέρα που θα πάμε στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου.  Για να δούμε τι ξέρουμε μέχρι στιγμής για τα μουσεία γενικά. Κάναμε ένα πρώτο ιστόγραμμα.


Πως φερόμαστε μέσα στο μουσείο; (εξαιρούμε το μουσείο αφής). Τις εικόνες τις βρήκα  από τη Μυρτώ που τις βρήκε εδώ.

                                      

Είδαμε μπροσούρες από διάφορα μουσεία.

                   

Διαβάσαμε τα αγαπημένα βιβλιαράκια της Ντεκάστρο από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.



Κάναμε το εξής φύλλο εργασίας




Σε κουτί με άμμο έκρυψα τα θραύσματα. Αφού είχαμε συζητήσει για τα εργαλεία του αρχαιολόγου και τι κάνουν τα ευρήματα οι αρχαιολόγοι (βασιστήκαμε στο βιβλίο της Ντεκάστρο), βάλαμε κάποια εργαλεία δικά μας (παρεμφερή) και έτοιμη η γωνιά της ανασκαφής!
Να τα εργαλεία μας και το κουτί ανασκαφής.



  •  Πρώτα σκάβαμε προσεκτικά.


  •  Νάτος ο θησαυρός!

  • Με απαλό πινέλο το καθαρίζαμε.



  • Το σχεδιάζαμε στο ημερολόγιο ανασκαφής.

  • Το φωτογραφίζαμε.



  • Το καταγράψαμε στο ημερολόγιο ανασκαφής.






  •  Με τη βοήθεια πάλι του βιβλίου "θησαυροί μέσα στο χώμα" κάναμε χρονική σειραθέτηση των ενεργειών μετά την ανεύρεση ενός αντικειμένου αλλά και αριθμητική, ώστε να δημιουργηθεί πίνακας αναφοράς μέσα στην τάξη.





Ανυπομονούμε να πάμε στο μουσείο!!!!


4.11.13

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ - ΣΑΜΟΣ- ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΝ ΚΟΥΡΟ

Κάναμε πολλές δραστηριότητες σχετικές με το νησί μας την προηγούμενη εβδομάδα, με κύριο στόχο να το γνωρίσουν μέσα από τα μουσεία του αλλά και να προετοιμαστούμε για την επικείμενη επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου. Με αφορμή όμως τον σαμιακό Κούρο βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και για τους κούρους, κάνοντας προετοιμασία για τη μελλοντική ενασχόληση με το μουσείο της Ακροπόλεως και το αρχαιολογικό των Αθηνών. 

                                                    

Ας τα βάλουμε όμως σε μια σειρά.

  • Τα παιδιά μέσα στην τάξη έψαξαν και βρήκαν τα κρυμμένα στοιχεία/κομμάτια του παζλ, το συνέθεσαν και ανακάλυψαν που θα πάμε σε λίγες μέρες.
                                     

  • Στην προετοιμασία για την επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου μας μίλησαν τα αγάλματα που θα συναντήσουμε: ο Τραϊανός, η Άρτεμη και ο Διόνυσος.

                                       

  • Έφτιαξα ένα σπασμένο βιβλίο με όλα τα μουσειακά αξιοθέατα του νησιού κι από κάτω κομμένες τις ονομασίες. Το παιδί καλούνταν να ενώσει σωστά τις σελίδες.

                              
                               

  •  Παρακολουθήσαμε προβολή φωτογραφιών από το μουσείο. Και φέτος στα παιδιά έκανε εντύπωση αυτό που είναι πιο κοντά στην ηλικία τους και πιο γνώριμο: το κεραμεικό θήλαστρο.
  • Με αφορμή αυτό θα διοργανώσουμε μέσα στο μουσείο τη μέρα της επίσκεψης κυνήγι θησαυρού, όπου τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν όσα περισσότερα θήλαστρα μπορούν και να τα καταγράψουν.
                             
  • Τα παιδιά σε ομαδούλες μελέτησαν τα φυλλάδια του μουσείου αλλά και διάφορο εποπτικό υλικό στη "γωνιά της Σάμου".
                               

                                

  • Ένα νήπιο μας ζωγράφισε την επικείμενη επίσκεψη στο μουσείο.
                                                        

  • Στην ίδια γωνιά φτιάξαμε παζλ με μέρη του νησιού και εκθέματα.
                                       
                                         
  • Με αφορμή τον κούρο της Σάμου, μιλήσαμε γενικά για τους Κούρους. Πολύτιμο υλικό "Το χαμόγελο του Κούρου". Συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά τους, για το αρχαϊκό μειδίαμα και το ηράκλειον άμμα. Διαχωρίσαμε τους επιτύμβιους από τους αναθηματικούς κούρους.
  • Πήραμε τη σωματική στάση των κούρων.
  • Ψηφίσαμε τον αγαπημένο μας κούρο (εννοείται πως κέρδισε ο σαμιακός!)


  • Τον σειραθετήσαμε.
                                                          

  • Συνθέσαμε το όνομά του.
                             

  • Διακοσμήσαμε ναό με διάφορους κούρους.

  • Ζωγραφίσαμε τον δικό μας αναθηματικό κούρο και σκεφτήκαμε που θα θέλαμε να τον προσφέρουμε (οι περισσότεροι είπαν Ήρα, Αθηνά και Άρη).
            
                           

  • Θα ξανασχοληθούμε αργότερα με τους κούρους αλλά και τις κόρες.
  • Το πως προσεγγίσαμε (επιφανειακά) πέρσι τον κούρο εδώ.

  • Παρακολουθήσαμε κι ένα υπέροχο βίντεο για το Ευπαλίνειο όρυγμα, "Τα μαθηματικά υδρεύουν τη Σάμο".
                                     



1.11.13

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΥ

Αν δεν παινέσεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει, λένε. Ξέρω ότι αυτά που ανεβάζω είναι τοπικής εμβέλειας, όμως αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε διότι το νησί μας δε λέγεται τυχαία "η χαρά του αρχαιολόγου". Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει σε μικρό χώρο πλήθος από αξιοθέατα. Ο επισκέπτης του Πυθαγορείου, με τα πόδια, μπορεί να δει: το αρχαιολογικό μουσείο, το κάστρο του Λυκούργου, το ναό της Αφροδίτης, το Ευπαλίνειο όρυγμα, το αρχαίο θέατρο, τη Σπηλιανή, τα ιερά της Κυβέλης, τα πολυκράτεια τείχη και λίγο μακρύτερα τον ναό της Ήρας. Ο τόπος βρίθει από αρχαία, κι αυτό γιατί εδώ που σήμερα βρίσκεται το Πυθαγόρειο, ήταν κάποτε η αρχαία Πόλη της Σάμου.
Για περισσότερες πληροφορίες έχει ενδιαφέρον το ψηφιοποιημένο βιβλίο από το ίδρυμα Λάτση, με τα αρχαιολογικά μουσεία της Σάμου (εδώ). Εξαιρετική δουλειά και πλούσιο σε εικόνες.

  • Αυτός είναι πίνακας αναφοράς για το επόμενο φύλλο εργασίας.

  • Πίνακας διπλής εισόδου με εκθέματα από τα αρχαιολογικά μουσεία Πυθαγορείου και Βαθέος.


  • Φύλλο εργασίας με ταξινόμηση εκθεμάτων.


  • Ο γιγάντιος κούρος σε διάφορα μεγέθη για σειραθετήσεις.



  • Ένα φύλλο εργασίας με κρυπτόλεξο.


  • Παλαιότερες προτάσεις και υλικό εδώ και εδώ.
  • Πληροφορίες για το νησί της Σάμου (πολιτιστικά, γεωγραφικά, εκπαιδευτικά κ.ά.) μπορείτε να βρείτε στο:

My Samos: Ένα blog για τη Σάμο

 

 

31.10.13

ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ - ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ: ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥ

Μιλάμε για το χωριό μας αυτή την εβδομάδα. Δε θα μπορούσαμε λοιπόν να μην αναφερθούμε στον Πυθαγόρα. 



Μάθαμε το πυθαγόρειο θεώρημα παίζοντας. Χρησιμοποίησα το παιχνίδι που κατασκεύασε και μας χάρισε ο κύριος Σολούνιας. Τον ευχαριστούμε πολύ.



 

Για να το θυμηθούμε λίγο: το τετράγωνο της υποτείνουσας ενός ορθογώνιου τριγώνου ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο κάθετων πλευρών.
Για να το παίξουμε τώρα:



Διαπιστώνουμε ότι τα 4 τρίγωνα μας φτιάχνουν το μπλε τετράγωνο


Στο κίτρινο τετράγωνο της υποτείνουσας χωράνε και το μπλε τετράγωνο λοιπόν και το άσπρο (και τα δύο μαζί).




Τόσο απλά!
Ως εφεύρευση του Πυθαγόρα θεωρείται και η περίφημη δίκαιη κούπα. Εμείς δε χρειαστήκαμε το παρακάτω βίντεο για να πειραματιστούμε. Παίξαμε με τη δική μας δίκαιη κούπα και το απολαύσαμε μαθαίνοντας την ουσία του "ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ".






30.10.13

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ - ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΟΥ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΦΥΛΛΑ

Έχω κολλήσει φέτος με τα μικρά βιβλιαράκια και τα φυλλάδια που διπλώνουν. Έτσι, αυτή την εβδομάδα (πρωί) που ασχολούμαστε με το χωριό και το νησί μας, τα παιδιά θα πάρουν ως πίνακες αναφοράς τα παρακάτω φυλλάδια με τα κυριότερα μουσεία και αξιοθέατα. (Εκτός από τα εξάγωνα, τα υπόλοιπα είναι εύκολα να τα κόψουν και να  ζωγραφίσουν διαφορετικό χρώμα το κάθε φύλλο που κλείνει).









 Ένα παιχνίδι που μου αρέσει να παίζω με τα παιδιά στην τάξη σχετικό με το χωριό μας είναι το εξής:
  • έχω φωτογραφίες του χωριού με ταμπέλες ή καταστήματα ή χώρους (π.χ. δημοτικό σχολείο, αστυνομία) και γράφω με κεφαλαία την ονομασία επάνω
  • αφού πούμε πρώτα τι υπάρχει στο Πυθαγόρειο και δούμε αναλυτικά τις φωτογραφίες έχω μια σειρά ερωτήσεων όπου καλείται το κάθε παιδί να απαντήσει βρίσκοντας τον κατάλληλο χώρο/φωτογραφία (π.χ. "Είμαι άρρωστος και θέλω φάρμακα. Πού πρέπει να πάω στο Πυθαγόρειο για να τα αγοράσω;" ή "Η θεία μου γιορτάζει και θέλω να της προσφέρω μια γλάστρα με λουλούδια, που θα τα αγοράσω στο Πυθαγόρειο;"
  • Σας διαβεβαιώ ότι τα μικρά ξετρελαίνονται, γελάνε με κάποια λαθάκια (του τύπου πάω στην τράπεζα για να αγοράσω βιβλία) και γελάμε πολύ.






  • Επιπλέον τους μοιράζω σε ομάδες "Σάμος-Πυθαγόρειο" και καλείται η κάθε ομάδα να βρει τη δική της ονομασία, η οποία όμως είναι γραμμένη με πεζά ή κεφαλαία και με διάφορες γραμματοσειρές.




  • Μια εργασία που τους δίνω για το σπίτι και την κάνουν με τη βοήθεια ενός μεγάλου είναι η εξής:
  • τους δίνω μια φωτοτυπία με το χάρτη του Πυθαγορείου και ζητώ από το κάθε παιδί να βρει ποια είναι η οδός που μένει και να μας παρουσιάσει την επομένη την ιστορία της οδού του π.χ. οδός Πολυκράτους: να μας πει ποιος ήταν ο Πολυκράτης και τι προσέφερε στη Σάμο.




.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ