Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους. Το "Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο" είναι μία ιδέα. Αυτή η ιδέα μπορεί να ανθίσει σε όποιο σχολείο και να βρεθεί!

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

22.10.12

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ - "Η κραυγή" του Μουνκ

Μέσα στα πλαίσια της διδασκαλίας για την 28η Οκτωβρίου βρήκα την ευκαιρία να αναφερθώ εν συντομία στον Έντβαρτ Μουνκ. Χρησιμοποίησα την "Κραυγή" του.








  •  Είδαμε κι άλλους πίνακες στον υπολογιστή.





  • Μελετήσαμε τα θλιμμένα έργα του.
  • Τους διάβασα το πως αντιμετώπισαν οι Ναζί τα έργα του, από το βιβλίο για το Μουνκ των πολύ γνωστών εκδόσεων (για τους λάτρεις της τέχνης) TASCHEN
  •  Φτιάξαμε το παζλ με την "Κραυγή"
 
  • Προσπαθήσαμε να ακολουθήσουμε τις γραμμές του Μουνκ αφότου τους διάβασα το απόσπασμα του πως ο ίδιος ο ζωγράφος οραματίστηκε και εμπνεύστηκε την "Κραυγή".



  • Εμπνευστήκαμε από το έργο και φτιάξαμε τα δικά μας ανθρωπάκια που κραυγάζουν "όχι στα κακά του πολέμου"
 






   

21.10.12

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ - ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Μια ιδέα που μου ήρθε ψάχνοντας υλικό για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου (εκτός από τις πολύ όμορφες και συγκινητικές προτάσεις των περισσότερων συναδέλφων) είναι η ταινία "Το ξυπόλητο τάγμα", του 1954 του Γκρεγκ Τάλλας. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία 160 παιδιών.
Φυσικά δε μιλάω για ολόκληρη την ταινία αλλά για ένα μικρό απόσπασμα που ανακάλυψα στο διαδίκτυο και σκοπεύω να το δείξω σαν ερέθισμα προς συζήτηση με τα παιδιά. Αυτό που μου άρεσε είναι ότι τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν περισσότερο  με ένα άλλο παιδί παρά με έναν ενήλικα. Γι' αυτό και θα τους το δείξω. Μπορείτε να το βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΤΑΓΜΑ - YouTube

 

 

20.10.12

ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Σας παρουσιάζω τα αγαπημένα μου βιβλία για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Τα βάζω με σειρά προτίμησης. Ειδικά το πρώτο είναι ιδιαίτερα εύχρηστο  και έχω δει πολλή θετική αντίδραση από τα παιδιά γιατί είναι απλό και κατανοητό.

1. "Οι μεγάλοι παίζουν τον πόλεμο. Γιατί;" του Νικολάι Πόποφ σε μετάφραση των Κριεζή-Γαϊτάνου, εκδόσεις ΑΜΜΟΣ.

2. "Όταν οι καμπάνες σταμάτησαν τον πόλεμο" των Ροντάρι - Πεφ, εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ.

3. "Ο εχθρός" των Καλί - Μπλοκ, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗΣ. Το συγκεκριμένο είναι λίγο δύσκολο αλλά μπορούμε να το επεξεργαστούμε μέσα στην τάξη.


4. "Φαντάσου την ειρήνη" του Βλαντιμίρ Ραντούνσκι για τη UNICEF, εκδόσεις ΝΙΚΑΣ



 5. "Η βόμβα και ο στρατηγός" των Έκο - Καρμί, εκδόσεις ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Αυτό δεν το έχω δουλέψει ακόμα στο σχολείο αλλά σκοπεύω να το δοκιμάσω φέτος να δω πως θα πάει.




13.10.12

ΘΕΟΦΙΛΟΣ - Α' (ΕΛΙΑ - ΨΩΜΙ)


  • Με αφορμή τη συζήτηση για την ελιά παρατηρήσαμε τον πίνακα του Θεόφιλου με το Λιομάζωμα στη Μυτιλήνη. Έτσι (αφού αργότερα θα μιλήσουμε και για το ψωμί) είδαμε διάφορους πίνακες του Θεόφιλου από τον κατάλογο παλαιότερης έκθεσής του στην Αθήνα αλλά και από το Μουσείο του Θεόφιλου στη Μυτιλήνη. Παρατηρήσαμε τα ρούχα που φορούσαν οι άνθρωποι, τις συνήθειες και τις εργασίες τους, τη διασκέδασή τους αλλά και εργαλεία που χρησιμοποιούσαν.



  •   Στολίσαμε την τάξη μας με αφίσες του Θεόφιλου από την Εθνική Πινακοθήκη και την έκθεσή του.

    Επίσης  χρησιμοποίησα κι αρκετές εικόνες από το "Κουτί της Τέχνης", της Σοφίας Γιαλουράκη.


                                  
 Διαβάσαμε απόσπασμα από το βιβλίο της Μαρίας Κυνηγού «Μαλαματένιος αργαλειός και ελεφαντένιο χτένι» (Εξάντας). Είναι ένα βιβλίο που μιλάει για την παραδοσιακή ζωή στη Μυτιλήνη και χρησιμοποιεί πίνακες του Θεόφιλου. 
  •  Μελετήσαμε την «Ωραία Ανδριάνα των Αθηνών», ακούσαμε το τραγούδι της  από το δίσκο του Νότη Μαυρουδή «Ζωγραφιές απ’ τον Θεόφιλο» και το παρακολουθήσαμε εικονοποιημένο στον υπολογιστή.



 
 
  •  Εμπνευστήκαμε και φτιάξαμε κι εμείς το πορτραίτο της ωραίας Ανδριάνας.
 
  • Μιλήσαμε για την ιστορία του Θεόφιλου. Ποιος ήταν, τι πέρασε στη ζωή του, το πάθος του για τη ζωγραφική, τα πενιχρά του εισοδήματα, τον τρόπο που επέλεγε να ζωγραφίσει, τα μέρη όπου ζωγράφιζε (π.χ. τοιχογραφίες, παλιά σεντόνια), τους φυσικούς τρόπους που κατασκεύαζε τα χρώματά του (στη Μυτιλήνη είχαν μεγάλη παράδοση στη φυσική βαφή του μαλλιού) αλλά και τον χλευασμό που δέχτηκε.  
    • Διαβάσαμε το βιβλίο της Κατερίνας Τζαβάρα για το Θεόφιλο Χατζημιχαήλ.
    •   Είδαμε σε μικρό βίντεο στον υπολογιστή  τη βιογραφία του. (Υπάρχει η καταπληκτική ταινία του Λάκη Παπαστάθη στο διαδίκτυο και μπορείτε να την κατεβάσετε, όμως είναι πολύ μεγάλη για τα νηπιάκια.
     
    •     Φτιάξαμε πάζλ με κάποια από τα έργα του. Μαζί με το φύλλο εργασίας θα τα βρείτε παρακάτω. (Τα εκτυπώνετε, πλαστικοποιείτε και αν θέλετε βάζετε βέλκρο για να μη χάνετε τα κομμάτια).
    •    Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο του Θεόφιλου
    •  Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά κύκλωσαν το σωστό όνομα του δημιουργού του πίνακα για το λιομάζωμα.
    • Αντιστοιχίσαμε κομμάτια από πίνακες του Θεόφιλου με ολόκληρους τους πίνακές του (κατάφερα να ανεβάσω αυτό το φύλλο εργασίας με την ηλεκτρονική βοήθεια της Σουλτάνας Μάνεση και την ευχαριστώ για τη βοήθεια και την επικοινωνία)
    •  Διαλέξαμε τον αγαπημένο μας πίνακα και προσπαθήσαμε να τον αντιγράψουμε
    • Κάναμε μια μικρή εισαγωγή για το επόμενο μάθημα (το ψωμί) με το «Μέγα αρτοποιείο», το «Εισόδημα στο Μόλυβο» και τη «θεά Δήμητρα».
    • Είδαμε το ζυγό που χρησιμοποιούσαν οι ψαράδες αλλά και ο αρτοποιός. Πειραματιστήκαμε με παρόμοιο ζυγό στην τάξη και βγάλαμε συμπεράσματα για τα βαρύτερα και τα ελαφρύτερα αντικείμενα.
    • Πήραμε κομμάτια από το έργο του με το ηλιοβασίλεμα και με τις εικόνες (που τράβηξαν τα παιδιά στην τύχη) φτιάξαμε ιστορίες ξεχωριστές για το κάθε κομμάτι. Έπειτα συνθέσαμε σαν πάζλ την ιστορία και βγήκε το ακόλουθο αποτέλεσμα.
    Μια φορά κι έναν καιρό ένα απόγευμα που ο ήλιος κρυβόταν κάτω από τη θάλασσα σε μια πόλη μακριά...
      
    ... ήταν μια οικογένεια. Ένας μπαμπάς και δύο παιδιά που ταΐζανε τα πρόβατα και τα σκυλιά. Τα ζώα ανήκαν σε ένα βοσκό που καθότανε παρέα τους. Τα είχε πάει βόλτα γιατί τα αγαπούσε πολύ.
        
    Ο βοσκός κοίταζε τη θάλασσα και τα δύο βαρκάκια. Πέρασε κι ένας κύριος και τους χαιρέτησε.
    • Ύστερα βάλαμε τις εικόνες στη χρονική ακολουθία της ιστορίας μας.
     
    •  Συνθέσαμε το παζλ του πίνακα
     
    •  Τέλος φτιάξαμε σε φύλλο εργασίας το κολάζ του έργου
    • Όταν συνεχίσαμε για το ψωμί και μελετήσαμε το "Μέγα αρτοποιείο", τα παιδιά έβαλαν σε κύκλο το προϊόν που φτιάχνει το αρτοποιείο.
     
     
    •  Φτιάξαμε το παζλ του αρτοποιείου και της θεάς Δήμητρας

    • Να και μερικά ενδιαφέροντα και χρήσιμα βίντεο για το Θεόφιλο.

    .

    .

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ