Δεκέμβριος 2014: Η διαδικασία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με όποιο προσωπείο και αν εμφανίστηκε, είτε της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας η οποία είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με την αξιολόγηση, είτε της προσωπικής αξιολόγησης στελεχών εκπαίδευσης καταρρακώθηκε. Σ` αυτό το θέατρο του παραλόγου, ενώ οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να σώσουν ό,τι απέμεινε από την εκπαίδευση και την αξιοπρέπειά τους, τα στελέχη της εκπαίδευσης, το ΙΕΠ, η ΑΔΙΠΠΔΕ και το Υπουργείο Παιδείας προσπαθούν να διαλύσουν τα πάντα επιβάλλοντας μέσα σε κλίμα εκφοβισμού και τρομοκρατίας την αξιολόγηση.
Με ψευδείς συνεχείς ανακοινώσεις στον τύπο για την «επιτυχή» ολοκλήρωση των διαδικασιών της επιμόρφωσης για την αξιολόγηση και την «επιτυχή» ολοκλήρωση της αξιολόγησης των στελεχών προσπαθούν να την αναστήσουν από τα συντρίμμια της.
Οι πρωτεργάτες της αξιολόγησης περιφέρονται αλλάζοντας θέση στα Διοικητικά Συμβούλια του ΙΕΠ και της ΑΔΙΠΠΔΕ και ενδιαφέρονται μόνο για «επιλέξιμες δαπάνες», «πράξεις» και «τεχνικά δελτία», προκειμένου να εκταμιευθούν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από το ΕΣΠΑ. Τα χρήματα αυτά τα οποία συνεχίζουν να εισρέουν, αν και δεν τηρήθηκαν ούτε τα προσχήματα για τη διαδικασία, δεν γνωρίζουμε που δαπανήθηκαν. Ούτε επιμορφώσεις έγιναν όπως γνωρίζει όλη η Ελλάδα, ούτε χρονοδιαγράμματα τηρήθηκαν, ούτε νομότυπες ενέργειες έγιναν.
Οι ίδιοι πρωτεργάτες της αξιολόγησης, άλλοτε συμμετέχουν σε ομάδα εργασίας για την αξιολόγηση, άλλοτε στη σύνταξη του ΠΔ 152/13 και άλλοτε ετοιμάζουν νέα μοντέλα επιμόρφωσης –με έμφαση στα εξ αποστάσεως, έτσι ώστε να γίνονται σε ατομικό επίπεδο προκειμένου να μην δημιουργείται συλλογικό κλίμα αντιδράσεων. Όλες τους όμως οι ενέργειες καταλήγουν σε αποτυχία!
Α .ΤΟ ΦΙΑΣΚΟ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)
Το καλοκαίρι του 2014, αιφνιδιαστικά, εν μέσω σύγχισης και πανικού από την ολοκληρωτική κατάρρευση όλου του συστήματος της αξιολόγησης, η οποία ουσιαστικά ήταν μια εξαιρετικά κακοφτιαγμένη κατασκευή –προϊόν αντιγραφών
[1] και συνονθύλευμα αποσπασματικών στοιχείων, αποφάσισαν να παίξουν το ισχυρό χαρτί τους, την αξιολόγηση των στελεχών, σχολικών συμβούλων και διευθυντών εκπαίδευσης.
Σ’αυτό το κομβικό σημείο που η αξιολόγηση χρειαζόταν ενδυνάμωση, αποφάσισαν να προχωρήσουν εσπευσμένα με την αξιολόγηση των στελεχών, πιστεύοντας ότι θα έχουν μια σημαντική νίκη . Η νίκη που προσδοκούσαν θα αποτελούσε το έναυσμα για την αποθέωσή τους και θα έδινε ένα δυνατό λάκτισμα γαι την μετέπειτα εξέλιξη της διαδικασίας, η οποία ήταν σίγουρο ότι θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη, αφού θα έπρεπε να γίνει η γενίκευση της αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς.
Μέσα στον Αύγουστο του 2014 με την Α-71/115305/Δ2/22-07-2014 εγκύκλιο ξεκίνησε ένα απίστευτο σαφάρι για τον εντοπισμό των συμβούλων και διευθυντών εκπαίδευσης, οι οποίοι στην πλειονότητά τους ήταν σε διακοπές! Με επιστολή της με απ 18-1/8/2014 προς τον Υπουργό Παιδείας η ΠΕΣΣ (Πανελλήνια ένωση σχολικών συμβούλων) αναφέρει σχετικά:
«Η συγκεκριμένη εγκύκλιος, που κοινοποιήθηκε στα στελέχη εκπαίδευσης τον κατ’ εξοχήν μήνα διακοπών τους, τον Αύγουστο, και αφορά στη διαδικασία έναρξης και ολοκλήρωσης της αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, ενέχει τα στοιχεία του «αιφνιδιασμού» και της βιασύνης. Θεωρούμε ότι το μικρό χρονικό διάστημα των 20 εργάσιμων ημερών, που ορίζεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της αξιολόγησης των 820 Σχολικών Συμβούλων, λαμβανομένης υπόψη και της περιόδου που θα επιχειρηθεί να πραγματοποιηθεί, αναπόδραστα θα αποβεί εις βάρος της ποιότητας της αξιολόγησης. Τα χρονικά περιθώρια, δηλαδή, που τίθενται, όντας ασφυκτικά και μη ρεαλιστικά, θα λειτουργήσουν εις βάρος της ποιότητας της αξιολογικής διαδικασίας».
Με fast track διαδικασία και με όποιο τρόπο ήταν διαθέσιμος –σε ομάδες, κατ' οίκον στον τόπο διακοπών, μέσω skype, «έγινε», αν έγινε, η υποτυπώδης «αξιολόγηση». Λίγα στελέχη παραιτήθηκαν ή συνταξιοδοτήθηκαν για να μη συνδεθούν με την αξιολόγηση. Τα υπόλοιπα στελέχη σύρθηκαν σε μια γελοία διαδικασία και δεν παρουσίασαν αντιδράσεις μέχρι που βγήκαν οι βαθμολογίες!
Αν και στην πλειοψηφία τους κρίθηκαν όλοι ως «εξαιρετικοί», μόλις βγήκαν οι βαθμολογίες, σα να ξύπνησαν από λήθαργο, άρχισαν να αντιδρούν και μάλιστα έντονα και να ετοιμάζονται οι περισσότεροι –με εξαίρεση αυτούς που είχαν την υψηλότερη βαθμολογία –για ενστάσεις! Άρχισαν μάλιστα να κάνουν συγκρίσεις και με βαθμολογίες στελεχών από άλλες περιφέρειες που οι αξιολογητές ήταν εξαιρετικά επιεικείς με αποτέλεσμα να νιώθουν ακόμα και με βαθμολογία 90 ανεπαρκείς!
Η κατάσταση ήταν έκρυθμη και αυτό αποτυπώνεται και σε δημοσιεύματα σε εκπαιδευτικά site. Αναφέρουν για απερίγραπτες καταστάσεις όπου επικράτησε το πλήρες «μπάχαλο»
[2] χωρίς να τηρείται καμιά διαδικασία. Ο καθένας έκανε ότι ήθελε, ενεργούσε κατά περίπτωση, μιλούσαν για στελέχη εκπαίδευσης που είναι ή ήταν κοντά στην εξουσία και τα οποία βαθμολογήθηκαν με άριστα και για «προαποφασισμένα» αποτελέσματα.
Ξεκίνησε διαμάχη ανάμεσα στην ΠΕΣΣ –το συνδικαλιστικό όργανο των σχολικών συμβούλων, το ΙΕΠ και την ΑΔΙΠΠΔΕ για την αιφνιδιαστική αλλαγή της προθεσμίας υποβολής των ενστάσεων και για την καταληκτική ημερομηνία τους. Η ΑΔΙΠΠΔΕ από το Σεπτέμβριο ασχολείται μόνο με τις εκατοντάδες ενστάσεις, γεγονός που δεν είχε υπολογίσει όταν σχεδίαζε την αξιολόγηση των στελεχών και πίστευε ότι με το να μοιράζει αριστεία δεν θα είχε αντιδράσεις.
Και ενώ ακόμη δεν είχαν βγει τα τελικά αποτελέσματα των βαθμολογιών της αξιολόγησης των σχολικών συμβούλων (οι αποφάσεις επί των ενστάσεων ανακοινώθηκαν στις 27/11/2014), οι ίδιοι σχολικοί σύμβουλοι είχαν ξεκινήσει από αρχές Νοεμβρίου την αξιολόγηση των Διευθυντών σχολείων και Προισταμένων Νηπιαγωγείων! Και ακόμα και τώρα στα μέσα Δεκεμβρίου τα αποτελέσματα καθαρογράφονται! (Παρακάτω παραθέτουμε τη σχετική ανακοίνωση της ΑΔΙΠΠΔΕ).
«27/11/2014. Οι αποφάσεις επί των ενστάσεων των Στελεχών της Εκπαίδευσης
Σας ενημερώνουμε ότι μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης των ενστάσεων που υπέβαλαν ενώπιον της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. Στελέχη της Εκπαίδευσης κατά της αξιολογικής τους έκθεσης, η Αρχή ενημέρωσε σχετικώς την ηλεκτρονική πλατφόρμα, από την οποία μπορούν οι ενιστάμενοι με τη χρήση του προσωπικού τους κωδικού να πληροφορηθούν αν έγινε και σε ποιες Κατηγορίες δεκτή η ένστασή τους. Εν τω μεταξύ, η Αρχή συνεχίζει την καθαρογράφηση του κειμένου των επιμέρους αποφάνσεων, οι οποίες θα αναρτηθούν σε ψηφιακή μορφή εντός του δευτέρου δεκαημέρου του Δεκεμβρίου 2014. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τότε τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση επικυρωμένου αντιγράφου της απόφανσης σε έντυπη μορφή.
Ο Πρόεδρος της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.
Συνεπώς, η αξιολόγηση των στελεχών ήταν μια αποτυχημένη διαδικασία η οποία ακυρώθηκε ουσιαστικά από τα ίδια τα αποτελέσματά της.
Το Υπουργείο Παιδείας –στην πραγματικότητα το ΙΕΠ και η ΑΔΙΠΠΔΕ– από τις αρχές Νοεμβρίου προχώρησε εσπευσμένα στην εφαρμογή του ΠΔ152/13 για την αξιολόγηση των Διευθυντών Δημοτικών Σχολείων και Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων. Η αντίδραση των εκπαιδευτικών και ειδικά των Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων είναι πολύ μεγάλη.
Οι σχολικοί σύμβουλοι και οι διευθυντές εκπαίδευσης έχουν επιλέξει να είναι αξιολογητές. Ομάδες σχολικών συμβούλων είχαν καταθέσει πέρυσι τις ενστάσεις τους αναφορικά με το περιεχόμενο και την εφαρμογή του ΠΔ 152/2013 αλλά τώρα το εφαρμόζουν!
Να τους θυμίσουμε ότι:
1. Στις 30/04/2014 Σχολικοί Σύμβουλοι υπέγραψαν το παρακάτω κείμενο
[4]:
«Το ΠΔ 152/2013 για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν κινείται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας για λόγους που αναφέρονται στη συνέχεια. Ως Σχολικοί Σύμβουλοι, με καθημερινή στενή επαφή με την πραγματικότητα των σχολείων, θεωρούμε χρέος μας να καταθέσουμε με κριτική σκέψη τον προβληματισμό μας και τις ενστάσεις μας αναφορικά με το περιεχόμενο και την εφαρμογή του Π.Δ.: α. Συνδέεται με τις ποσοστώσεις του Ν. 4024/2011, οι οποίες οδηγούν σε ανταγωνισμό, διατάραξη των σχέσεων εμπιστοσύνης στο σχολείο, φόβο και αγωνία για μισθολογικές καθηλώσεις – σε αντιδιαστολή με το πνεύμα συλλογικότητας, αναστοχασμού, ανατροφοδότησης και αμοιβαίας βελτίωσης που αποτελούν αναμφίβολα τη βάση όπου θα στηριχθεί η αναβάθμιση των σχολικών μονάδων και η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
β. Δεν εξασφαλίζει τη διασύνδεση της αξιολόγησης με υπαρκτό σύστημα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης έτσι ώστε να καταστεί δυνατόν να λειτουργήσει διαμορφωτικά και βελτιωτικά για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
γ. Δεν εγγυάται την αξιοπιστία, εγκυρότητα και εμπιστευτικότητα της αξιολογικής διαδικασίας, ζήτημα στο οποίο επικεντρώνονται άλλωστε και οι επιφυλάξεις των εκπαιδευτικών.
δ. Οι αξιολογικές διαδικασίες που προβλέπει απειλούν να απορροφήσουν δυσανάλογα τον χρόνο και την ενέργεια των σχολικών συμβούλων σε βάρος του παιδαγωγικού, συμβουλευτικού και υποστηρικτικού χαρακτήρα του έργου τους...
Θεωρούμε επίσης δεδομένο ότι η οποιαδήποτε προσπάθεια θεσμοθέτησης δομών αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, ανατροφοδότησης και κοινωνικού ελέγχου οφείλει να αποτελέσει προϊόν δημόσιας διαβούλευσης με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, αφού θα έχουν διατυπωθεί με σαφήνεια οι στόχοι και θα έχουν εκτιμηθεί επαρκώς τα διαθέσιμα μέσα. Τόσο η θεωρία όσο και η πράξη έχουν καταδείξει ότι δίχως ένα βαθμό αποδοχής και συναίνεσης των ενδιαφερομένων μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας καμία εκπαιδευτική αλλαγή δεν μπορεί να ευοδωθεί. (Και οι όροι υλοποίησης των σεμιναρίων στο Υπουργείο Παιδείας με τη βοήθεια της αστυνομίας καθώς και τα θλιβερά γεγονότα που σημάδεψαν τη διεξαγωγή τους αυτό ακριβώς μαρτυρούν). Οι Σχολικοί Σύμβουλοι, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο θεσμικό μας ρόλο και υπερασπιζόμενες/οι την παιδαγωγική και επιστημονική του διάσταση, δηλώνουμε πως θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε τη δημόσια εκπαίδευση στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία ευθύνης μας, δίχως να διολισθήσουμε σε ρόλο που παραπέμπει σε άλλες εποχές.»
2. Στις 07/04/2014 Σχολικοί Σύμβουλοι υπέγραψαν το παρακάτω κείμενο για το ΠΔ 152/2013
[5].
«• Δεν συνδέει την αξιολόγηση με ένα σύστημα συνεχούς ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης/μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών
• Δεν είναι ευέλικτο και ευπροσάρμοστο ώστε να μην απορροφά το ανθρώπινο δυναμικό σε γραφειοκρατικές και χρονοβόρες διαδικασίες
• Δεν επικεντρώνεται στην τρέχουσα επαγγελματική δυνατότητα του κάθε εκπαιδευτικού στην τάξη, αλλά δίνει μεγάλη έμφαση στα τυπικά προσόντα και σε ποικίλης προέλευσης “χαρτιά”
• Διαμορφώνει την τελική αξιολόγηση αποσπασματικά και ερήμην της συνεχούς διαμορφωτικής αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. Κυρίως θέλουμε να τονίσουμε ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χάνει τον διαμορφωτικό χαρακτήρα της και φαλκιδεύεται από την εργαλειακή αξιοποίησή της στο πλαίσιο της προκαθορισμένης ποσόστωσης (ν.4024). Το σύστημα των προαγωγών του ν.4024, το οποίο συνδέεται με την ποσόστωση, δεν μπορεί να έχει εφαρμογή στο χώρο της εκπαίδευσης, γιατί:
• το εκπαιδευτικό έργο πραγματώνεται με διαφορετικές προϋποθέσεις, με διαφορετικό τρόπο, από διαφορετικούς ανθρώπους (εκπαιδευτικούς και μαθητές), σε διαφορετικά σχολεία της χώρας και παράγει διαφορετικά αποτελέσματα. Οι ιδιαιτερότητες και οι διαφορές πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, ενώ η ποσόστωση τις αγνοεί,
• οι εκπαιδευτικοί ασκούν το ίδιο έργο (επιστημονικό και παιδαγωγικό), δηλαδή διδάσκουν και παιδαγωγούν από την αρχή ως το τέλος της επαγγελματικής τους ζωής, ανεξαρτήτως ετών υπηρεσίας (αναπληρωτής, πρωτοδιορισμένος, με 30ετή υπηρεσία),
• η διατήρηση αυτής της ποσόστωσης θα διαμορφώσει συνθήκες διάσπασης της συνοχής της σχολικής κοινότητας, θα φαλκιδεύσει την αποδοχή του συστήματος αξιολόγησης, θα τορπιλίσει την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και θα οδηγήσει σε πελατειακές σχέσεις, αφού στο ποσοστό των προακτέων μπορεί να είναι οι “γνωστοί και φίλοι” ή όσοι αξιολογηθούν από “επιεικείς” αξιολογητές που θα βαθμολογούν υψηλά κτο...»
3. Και πρόσφατα στις 03/12/2014, Σχολικοί Σύμβουλοι γράφουν για την κατά ΠΔ152 αξιολόγηση
[6].
«Με την πρώτη εφαρμογή του ΠΔ αναδύθηκαν πολλαπλά προβλήματα...Ήταν αιφνιδιαστικός ο τρόπος και ο χρόνος (καλοκαιρινή περίοδος) που ανακοινώθηκε, καθώς και ασφυκτικά τα χρονικά περιθώρια για αξιολογητές και αξιολογούμενους, κυρίως για τους πρώτους. Η σπουδή για την εφαρμογή της αξιολόγησης μάλλον πρέπει να αναζητηθεί στην προχειρότητα, που επιδεικνύει το ΥΠΑΙΘ στον χειρισμό των θεμάτων του, αλλά και στις χρονικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης απέναντι στην τρόικα- Η διαδικασία της επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης, τα οποία θα υλοποιούσαν την αξιολόγηση, ήταν επιφανειακή και εσπευσμένη ...
- Δεν υπήρξε διάλογος σε καμία φάση της διαδικασίας, ούτε στη προκαταρκτική ούτε στην μετα-αξιολογική μεταξύ των δύο πλευρών (αξιολογητές-αξιολογούμενοι)... Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν τηρήθηκαν ούτε τα προσχήματα των τυπικών διαδικασιών, όπως προβλέπονται από το ΠΔ152. ...
- Οι αξιολογικές εκθέσεις δεν τεκμηριώνονται επαρκώς ή εξαντλούνται σε μια ανούσια και στερεότυπη αναφορά -«το αποτέλεσμα βασίστηκε στο portfolio, στα επίσημα έγγραφα και στην εμπειρία από τη συνεργασία»-...Έτσι καταργείται νομοτελειακά η πεμπτουσία του αξιολογικού συστήματος και νομιμοποιείται μία στρεβλή λογική, η οποία, σε περίπτωση που αγγίξει και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της τάξης, τότε το σύστημα αξιολόγησης δεν έχει κανέναν λόγο να υπάρχει γιατί αποστερεί την εκπαίδευση από δυνάμεις που δεν περισσεύουν
- Η βαθμολογία στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπ/σης εμφάνισε μεγάλες διακυμάνσεις (σε κάποιες ήταν χαρακτηριστικά υψηλή ή σχετικά χαμηλή) ώστε να παρουσιαστεί, ήδη από την πρώτη εφαρμογή, η προοπτική των προβλημάτων που θα δημιουργήσει η σύνδεση της αξιολόγησης με την προαγωγή και την επιλογή στελεχών...
- Η διαδικασία της αξιολόγησης και τα αποτελέσματά της αντιμετωπίστηκαν είτε πρόχειρα είτε απαξιωτικά από διάφορα στελέχη, τα οποία διατείνονταν ότι η όλη διαδικασία αποτελεί μέρος της απορρόφησης του ΕΣΠΑ, και επομένως καθίσταται επουσιώδης και τυπική...
Ήταν μια αποτυχία προδιαγεγραμμένη, αφού η αξιολόγηση βασίστηκε σε ένα νομοθέτημα με λάθη στη φιλοσοφία του και στη λογική του, που προσπαθεί να υπαγάγει σε ποσοτικοποίηση ποιοτικές παραμέτρους που δεν επιδέχονται τέτοια αντιμετώπιση, και με νομοτεχνικές ατέλειες και προβλήματα που εμφανίστηκαν με την πρώτη εφαρμογή σε όλη τους την έκταση. Εάν μάλιστα η ίδια πρακτική της πρώτης εφαρμογής διαχυθεί προς τα «κάτω», θα πολλαπλασιάσει την αποτυχία του ΠΔ152, ενώ θα απαξιώσει συνολικά την έννοια της αξιολόγησης, και θα αφήσει δυσεπούλωτες «πληγές» στο εκπαιδευτικό σώμα και στο ελληνικό σχολείο. Διαταραχή του κλίματος και των σχέσεων, απογοήτευση και πτώση ηθικού, απώλεια του κύρους των στελεχών και της ουσιαστικής νομιμοποίησής τους μπροστά στα στελέχη της “πρώτης γραμμής και στους εκπαιδευτικούς της τάξης.».
Οι σχολικοί σύμβουλοι τώρα αξιολογούν όσους Διευθυντές Σχολείων και όσες-ους Προϊσταμένες Νηπιαγωγείων δεν συντάχτηκαν στον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση.
Το επιχείρημα των στελεχών που δέχτηκαν να αξιολογηθούν και να αξιολογήσουν επειδή είναι θεσμική τους υποχρέωση, δεν πείθει την εκπαιδευτική κοινότητα για τη στάση τους σε μια διαδικασία που προσβάλλει την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών και διαλύει το δημόσιο σχολείο.
Β. Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΤΟΥ ΙΕΠ
Το ΙΕΠ συνεχίζει να προκαλεί με τη στάση του. Όπως γράφει ο Γ. Μπαγάκης
[7](Καθηγητής Μεθοδολογίας και Πολιτικών Δια Βίου Μάθησης και Επιμόρφωσης στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου):
«- Ποια είναι τελικά η φυσιογνωμία, ποιο είναι το όραμα, ποιες είναι οι αρχές, επάνω στις οποίες βασίζονται σήμερα οι πολιτικές του Ι.Ε.Π., του επιτελικού δηλαδή οργανισμού για τα τεκταινόμενα στις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και στις πρακτικές στα σχολεία σε ένα συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα όπως το Ελληνικό;
-Υπάρχει π.χ. επεξεργασμένη πολιτική για την επιμόρφωση, για τα προγράμματα σπουδών, που έχουν άμεση σχέση με τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, ώστε να είναι σύγχρονες, συμβατές και εφικτές με την ομολογουμένως εξαιρετικά δύσκολη ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα;...
....Διαφαίνεται μια αναπαλαίωση αναποτελεσματικών πολιτικών του Π.Ι. της περιόδου του 2000, καθώς, πολύ προσεκτικά, το Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. επαναφέρει σταδιακά και επιλεκτικά, αρκετούς από τους τότε πρωταγωνιστές.».
Το ΙΕΠ έχει αντικαταστήσει το Υπουργείο Παιδείας.
Στην ηγετική ομάδα του ΙΕΠ και στην ηγετική ομάδα της ΑΔΙΠΠΔΕ εναλλάσσονται οι θέσεις των ίδιων προσώπων .Ο Σ. Γκλαβάς είναι πρόεδρος του ΙΕΠ και αντιπρόεδρος της ΑΔΙΠΠΔΕ ενώ ο Η. Ματσαγγούρας είναι στο ΔΣ του ΙΕΠ αλλά και πρόεδρος της ΑΔΙΠΠΔΕ.
Το ΙΕΠ προβαίνει σε καθεστώς νομικά έωλο σε ενέργειες σχετικές με την αξιολόγηση των Διευθυντών Σχολείων και Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων χωρίς να έχει ακόμα ξεκαθαρίσει βασικά σημεία της εφαρμογής της.
Λειτουργεί με αντανακλαστικά μιας εντελώς πρωτόγονης εκπαιδευτικής πολιτικής.
Ξεκίνησε τη διαδικασία και ανάλογα με τις ερωτήσεις που έχει απαντάει –σε όσες γνωρίζει, όχι με διοικητικά έγγραφα αλλά με σημειώματα σε πρόχειρα χαρτιά, χωρίς αριθμούς πρωτοκόλλων με τίτλο ερωτήσεις –απαντήσεις όπως στα τηλεπαιχνίδια!
Αναφέρουμε ενδεικτικά:
1.«Η αξιολόγηση σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και να έχει συνταχθεί σχετική έκθεση μέχρι 31-12-2014. Επομένως, εάν η προαξιολογική συνάντηση αξιολογητή και αξιολογούμενου για κάποιους λόγους δεν έχει γίνει ενωρίτερα, μπορεί αυτή να πραγματοποιηθεί μέχρι και 27-12-2014.».
Η προαξιολογική συνάντηση μπορεί να γίνει στο τέλος της αξιολόγησης, ακόμα και τα Χριστούγεννα! Δεν θα ήταν έκπληξη αν την πραγματοποιούσαν και μετά το τέλος της αξιολόγησης, αφού στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι περίπου μια 10λεπτη συνομιλία -συμπεριλαμβανομένων και των επίκαιρων ευχών λόγω γιορτών – ακόμα και στο κινητό τηλέφωνο!
2.«Στελέχη τα οποία προσφάτως τοποθετήθηκαν στη θέση που κατέχουν και δεν έχουν συμπληρώσει ικανό χρόνο στην άσκηση των καθηκόντων τους, μπορεί, μετά από αιτιολογημένη αίτηση και έγκριση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, να αξιολογηθούν αργότερα, και πάντως εντός του παρόντος σχολικού έτους. (β) Το ελάχιστο χρονικό διάστημα είναι 4 μήνες, χωρίς όμως αυτό να αποκλείει, εφόσον ο αξιολογητής και ο αξιολογούμενος το επιθυμούν και συμφωνούν, να προχωρήσει η διαδικασία της αξιολόγησης ενωρίτερα».
Δεν τίθεται ζήτημα «αδυναμίας τεκμηρίωσης βαθμολογίας» λόγω της τοποθέτησης σε θέση στελέχους για χρόνο λιγότερο από 4 μήνες, αν ο αξιολογητής και ο αξιολογούμενος το επιθυμούν! Δηλαδή και κάποιος που τοποθετήθηκε πρόσφατα σε θέση στελέχους, αν το επιθυμεί και αυτός και ο αξιολογητής μπορεί να αξιολογηθεί!
ΤΟ ΙΕΠ προτείνει τρόπους για την εφαρμογή της ποσόστωσης!
Το ΙΕΠ έχει έτοιμο σχέδιο για τον προσδιορισμό της έννοιας της υπηρεσιακής μονάδας:
Στο με υπ` αρ. ιεπ6 3/2/2014θεμα5.12 αναφέρεται σχετικά:«Προτάσεις για την καλύτερη εφαρμογή του θεσμού της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών»
[8]
Ο αντιπρόεδρος του ΙΕΠ Ι. Κουμέντος πρότεινε και έγινε δεκτή η πρόταση:
Ως προς τον προσδιορισμό της έννοιας της υπηρεσιακής μονάδας. Ο αριθμός των εκπαιδευτικών αποτελεί τον μεγαλύτερο στο δημόσιο τομέα, ενώ οι εκπαιδευτικοί υπηρετούν σε όλη την επικράτεια (νησιά, απομακρυσμένες ορεινές περιοχές). Θα πρέπει λοιπόν να προσδιοριστούν τα ποσοστά της προαγωγής ανά υπηρεσιακή μονάδα
Προτείνεται να οριστεί ως υπηρεσιακή μονάδα η Διεύθυνση εκπαίδευσης και εντός των ορίων της κάθε διεύθυνσης εκπαίδευσης να προσδιορίζονται τα ποσοστά προαγωγής ανά βαθμό. Προτείνεται ο καθορισμός της Διεύθυνσης εκπαίδευσης για την προαγωγή γιατί α) υπάρχει σε κάθε Διεύθυνση το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο ΠΥΣΠΕ ΠΥΣΔΕ το οποίο μπορεί να χειριστεί έναν εύλογο αριθμό υπαλλήλων, β) οι υπηρεσιακοί φάκελοι και η ενημέρωσή τους καθώς και η μισθοδοσία διενεργείται σε επίπεδο Διεύθυνσης.»
Απ` όσα αναφέρθηκαν παραπάνω είναι ξεκάθαρο ότι, η όλη διαδικασία της αξιολόγησης αποτελεί μια μεθόδευση που στόχο έχει την επαγγελματική ανέλιξη ατόμων και ομάδων και την απορρόφηση των κονδυλίων ΕΣΠΑ. Σε καμία περίπτωση δε συνδέεται με την προαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την αναβάθμιση της εκπαίδευσης.
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών συνεχίζει να παλεύει ενάντια σε κάθε μορφή αξιολόγησης που διαλύει το δημόσιο σχολείο και καθιστά τους εκπαιδευτικούς υπαίτιους για τη διάλυσή του. Μια ακόμα αποτυχημένη απόπειρα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα περάσει στην ιστορία της εκπαίδευσης
[i] Αριβίστας πρόσωπο χωρίς ηθικούς
ενδοιασμούς, που θέλει να ανέλθει επαγγελματικά χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε μέσο