Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους. Το "Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο" είναι μία ιδέα. Αυτή η ιδέα μπορεί να ανθίσει σε όποιο σχολείο και να βρεθεί!

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

18.4.13

ΕΝΤΟΜΑ 3 - ΜΕΛΙΣΣΑ

Μιλώντας για τα έντομα δε θα μπορούσαμε να  μην κάνουμε μια αναφορά  και στη μέλισσα.
  • Χρησιμοποίησα μία εγκυκλοπαίδεια για τα έντομα, τον τόμο 16 του ΣΚΑΪ και ένα βιβλίο μελισσοκομίας
  • Υλικό για το νηπιαγωγείο υπάρχει πάρα πολύ οπότε θα αναφέρω αυτά που εγώ χρησιμοποίησα για αυτό το θέμα:
  1. η πιο πλήρης ανάρτηση για μένα ήταν στο "Ταξίδι στη χώρα των παιδιών"
  2. την ανάρτηση της Ανθής με τα βάζα και τις μέλισσες γράμματα
  3. η ιδέα της Κατερίνας με το μελισσοκόμο    
  4. η ιδέα της Μάρως με την κυψέλη 
  5. και ένα υπέροχο παιχνίδι που είδα στο νηπιαγωγείο Χώρας (το μόνο που δεν πρόλαβα να στήσω αλλά αξίζει να το δείτε)
  6. το υλικό που θα δείτε είναι από εδώ


    •  Αφού ξεκαθαρίσαμε με την ανατομία της μέλισσας και καταλήξαμε ότι είναι και αυτή έντομο, μιλήσαμε για τη ζωή μέσα στο μελίσσι και την παραγωγή μελιού.
    • Τους έμαθα και το απόσπασμα του Ρίτσου από το "Πρωινό άστρο":
    "Μέλισσες τρυγάν τρυγάν
    τα ξανθόχρυσα λουλούδια
    τα ξανθόχρυσα τραγούδια 
    και σου φτιάχνουν και σου φτιάχνουν
    -άνοιξε το χέρι σου-
       σου 'φτιαξαν το μέλι σου."
    • Φτιάξαμε λοιπόν μια ομαδική και μια ατομική κατασκευή βασισμένοι σε αυτό.


     
    • Πάίξαμε παιχνίδι με ζάρι όπου συνθέτουν τη μέλισσα
    • Κάναμε ταξινομήσεις
     
    • τα παιδιά ζωγράφισαν και πήραν σαν υλικό αναφοράς τον κύκλο ζωής της μέλισσας
     
    • Ντυθήκαμε με αληθινή στολή μελισσοκόμου και ζαλίζαμε τη μελισσούλα (μάσκα από εδώ)
    • Παρακολουθήσαμε αποσπάσματα από μια εκπληκτική ταινία τον "Μικρόκοσμο" των Νουριντσανί και Περενού (τέλειο!!!)



    17.4.13

    ΕΝΤΟΜΑ 2 - ΕΝΑΣ ΓΡΥΛΟΣ ΠΟΛΥ ΣΙΩΠΗΛΟΣ - ΕΡΙΚ ΚΑΡΛ

    Λατρεύω τη δουλειά του Έρικ Καρλ. Συνήθως χρησιμοποιώ τα βιβλία του όταν δουλεύουμε τα έντομα. Για αρχή λοιπόν ξεκινήσαμε με τον "πολύ σιωπηλό γρύλο" (Καλειδοσκόπιο).  Η δουλειά του Καρλ είναι πολυεπίπεδη. Στην προκειμένη λοιπόν ο μικρός μας γρύλος γνωρίζει διάφορα έντομα, παλεύει με απλό τρόπο να γίνει ο εαυτός του αλλά και μαθαίνει λέξεις που χρησιμοποιούμε ανάλογα τι ώρα της μέρας είναι. Γλυκύτατος.
    • Υλικό για τον γρύλο βρήκα στα αγγλικά εδώ
    • Αφού διαβάσαμε το βιβλίο και το συζητήσαμε κάναμε τη χρονική ακολουθία των εικόνων (από τον παραπάνω σύνδεσμο).


    • Βάλαμε το γρύλο που μεγάλωνε στη σωστή σειρά 
     
    •  Μελετήσαμε κάποια από τα έντομα που συνάντησε (όπως τον μπάμπουρα) (τα βρήκα εδώ)
    •  Από τον ίδιο σύνδεσμο βρήκα την ιδέα με την πρόσθεση και την αφαίρεση εντόμων. Η κάθε ομαδούλα είχε από ένα φύλλο. Στην πρώτη ζαριά έβαζε ένα είδος εντόμων, στη δεύτερη άλλο. Έπρεπε να τα προσθέσει.
    •  Ύστερα ερχόταν ένας χαμαιλέοντας και ανάλογα τη ζαριά έτρωγε έντομα. Έπρεπε να βρουν πόσα έμειναν.

    • Κάναμε και το εξής απλό φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.
     
     
     

    16.4.13

    ΕΝΤΟΜΑ 1

    • Επιτέλους ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα έντομα! Αλλά πως ξέρουμε πως ένα ον είναι έντομο; Καταγραφή απαντήσεων και μικρό ιστόγραμμα γνώσεων μετά από συζήτηση και διαφωνίες. Τα έντομα λοιπόν για αρχή, έχουν κεφάλι-θώρακα-κοιλιά, 6 πόδια και γεννούν αβγά. Η αράχνη που έχει 8 πόδια; Ο σκορπιός που θυμίζει και λίγο κάβουρα; Η σαρανταποδαρούσα είναι έντομο; Καταλήξαμε σε 4 ομάδες: 1. έντομα 2. αραχνοειδή 3. καρκινοειδή 4. μυριόποδα.
    • Ως μικροί εντομολόγοι λοιπόν, πήραμε τα εντομοσκόπιά μας, πήραμε κι ένα σωρό (πλαστικά) έντομα και αρχίσαμε την παρατήρηση.
    • Πολύ μπερδεμένα όλα αυτά τα ζωϋφια που μας έδωσε η κυρία. Για να τα ξεμπερδέψουμε.


    • Πληροφορίες για τα έντομα αντλήσαμε από τα εξής βιβλία:
    1. Ζωΰφια (Πατάκης) 
    2. Η απίθανη εγκυκλοπαίδεια Larousse - Έντομα
    3. Μουσείο Φυσικής ιστορίας - Τα έντομα
    •  Από το τελευταίο πήραμε το πλαστικό ομοίωμα του ελαφοκάνθαρου και ταξινομήσαμε τα μέρη του ανάλογα με το όνομά τους.
    •  Κάναμε υποθέσεις για την κατασκευή του, για τα "κέρατα" και ποιο ζώο μας θυμίζει, γιατί άραγε να τα χρειάζεται και επιβεβαιώσαμε τις υποθέσεις μας μελετώντας τον κύκλο ζωής του.
    • Ποια άλλα έντομα όμως ξέρουμε; Διάφορες απαντήσεις (η αγαπημένη μου ήταν: η νυχτερίδα!!!). Για να μην τα ξεχνάμε είπαμε στη γωνίτσα που άρχισε να στήνεται να βάλουμε και ένα εντομολόγιο σαν αναφορά για να βρίσκουμε εικόνες και ονόματα. Έτσι και έγινε.



     
    • Όλες οι συνάδελφοι έχουν κάνει εξαιρετικές αναρτήσεις για τα έντομα (εξειδικευμένες αναφορές στις επόμενες αναρτήσεις). Εδώ θα αναφέρω αυτά που εγώ χρησιμοποίησα και δίνουν γενικές πληροφορίες και φύλλα εργασίας:
    1. από το ιστολόγιο της Τάνιας εδώ
    2. και συγκεντρωτικά από την Καλλιόπη Παπουτσάκη στο pinterest (τελικά κι αυτό είναι χρήσιμο εργαλείο διότι τα βρίσκεις όλα συγκεντρωμένα!)
    3. "Εμείς οι νηπιαγωγοί" εδώ (εξαιρετική ανάρτηση!)
    4.  http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=33
    5.  Ελένη Μαμανού (φύλλα εργασίας)
    6. Ανθή Ζήση (εδώ) 
    7. Μικροί επιστήμονες στο νηπιαγωγείο (εδώ) 
     Συνεχίζεται...
     

    15.4.13

    ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΚΛΑΣΜΑΤΑ

    Τον τελευταίο καιρό στην πρωϊνή μας ρουτίνα αντί να παίζουμε με τον κροκόδειλο κάνουμε φανταστικά πάρτι! Στα φανταστικά μας πάρτι  πάντα έχουμε τούρτες που τις μοιράζουμε σε διάφορα μέρη για να φάνε συγκεκριμένοι φίλοι μας και όλο εμφανίζονται διάφοροι λιχούδηδες και μας παίρνουν τα κομμάτια!!! (Άκουσον, άκουσον!) Αναγκαζόμαστε λοιπόν να καταγράφουμε για αρχή σε πόσα κομμάτια έχουμε κόψει την τούρτα και τραβάμε από πάνω μια γραμμή. Ύστερα γράφουμε πάνω από τη γραμμή πόσα δικαιούται ο καθένας. Π.χ. 1/3. Εκεί όμως που χορεύει ο Β. πάει ο Τ. και του παίρνει το κομμάτι και το τρώει! Πόσα έφαγε ο Τ.; 1/3+1/3=2/3.(Τα παιδιά ήδη ξέρουν ότι το κάτω μέρος δεν αλλάζει γιατί είναι τα κομμάτια που κόψαμε την τούρτα, οπότε ασχολούνται μόνο με το πάνω μέρος)
    • Κι επειδή ο φίλος μου ο μπαρμπα-Στάθης έμαθε για τις τούρτες μας (και μια που ετοιμάζει να παντρέψει το γιο του Μήτσο) μας έστειλε τούρτες να δοκιμάσουμε!!! Αρχίσαμε λοιπόν τη μοιρασιά (νήπια - ομαδούλες) ...
    • Ξεκινήσαμε με την τούρτα κεράσι! Κι επειδή είμαι λιχούδα είπα να τη φάω όλη, αλλά εκεί που γύρισα να κοιτάξω ένα πουλί που πέταγε κάποιος μου άρπαξε τη μισή, το 1/2! Του το πήρα πίσω όμως, και έτσι γράψαμε πόση έφαγα τελικά, για να είμαστε σωστοί.
    •  Συνεχίσαμε με την τούρτα λεμόνι που την μοιράσαμε σε τρία άλλα παιδιά. Ο ένας διακαιούχος πήγε για χορό, του φάγανε το κομμάτι! Πόσα έφαγε ο λιχούδης; 1/3+1/3=2/3. Πόσα έφαγαν και οι δύο δικαιούχοι; 2/3+1/3=3/3. 
     


    •   Τα ίδια ευτράπελα συνέβησαν με την τούρτα βατόμουρο (5/5) και την τούρτα πορτοκάλι (6/6). Στην τελευταία μάλιστα κάποιος πεινασμένος βούτηξε τα 5/6 και ο άλλος έφαγε το 1/6! Μόνο την τούρτα σπανάκι δεν ήθελε κανείς κι έτσι έμεινε άθικτη (8/8).

     
    • Το συγκεκριμένο υλικό  είναι τα πλαστικά κομμάτια που πωλούνται στο εμπόριο και έχουν χαραγμένα επάνω τα κλάσματα.
    • Εγώ όμως βρήκα κάτι φελλένιους δίσκους που βάζουμε τις κατσαρόλες να κρυώσουν, τους έβαψα και τους έκοψα σε διάφορα μέρη όπως εγώ ήθελα. Έδωσα πάλι τις νέες τούρτες στα παιδιά να πειραματιστούν μόνα τους αυτή τη φορά χωρίς καταγραφή. Μέχρι και την τούρτα σπανάκι ήθελαν!

    • Όμως ο μπαρμπα-Στάθης μας έστειλε να δοκιμάσουμε και τη γαμήλια τούρτα, να δούμε πόσους ορόφους μπορούμε να τη φτιάξουμε και να μην πέσει! (τη βρήκα εδώ) 

    •  Στους γάμους επίσης συνηθίζουν να δίνουν και ντόπια γλυκά. ΄Ετσι μας έστειλε τα μουστοκούλουρα με σταφίδες και καραμελίτσες για να τα ξεμπερδέψουμε, το σωστό αριθμό με τη σωστή ποσότητα. (εδώ)
    • Κι επειδή ήξερε ότι φάγαμε πολλά γλυκά είπε να μας στείλει και δύο βιολογικές πορτοκαλιές, που είχαν όμως την εξής ιδιότητα: Και οι δύο μαζί πρέπει να έχουν 5 πορτοκάλια! Κάναμε διάφορους συνδυασμούς.

    • Έπειτα τα παιδιά με ρώτησαν αν είναι ώρα να φάμε. Εγώ πρότεινα να μη φάμε δεκατιανό μετά από τόσες τούρτες-μπισκότα και πορτοκάλια!!! Επειδή είμαστε όμως ελαφρώς λιχούδηδες και πάνω στην ανάπτυξη, τους άφησα να φάνε και το δεκατιανό της μαμάς!... 
    • Περιττό να σας πω ότι τους αρέσει πολύ το θέμα τούρτες-πίτσες και δίκαιη μοιρασιά. Τα κλάσματα λοιπόν τους φαίνονται παιχνίδι. Κι ο λόγος που τους τα κάνω είναι γιατί όταν εγώ τα διδάχθηκα στο δημοτικό μου άφησαν την ανάμνηση των κινέζικων. Κι ακόμη αυτή διατηρώ (αν εξαιρέσουμε τις τούρτες!!!!). 
    • Άλλες δραστηριότητες με το φίλο μου το μπαρμπα-Στάθη: 1, 2, 3.
     

    12.4.13

    ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΙ 4 - ΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    • Σήμερα παίξαμε ένα παιχνίδι με τα φωνήεντα, όπου έπρεπε τα παιδιά να βάλουν το σωστό αβγό δεινοσαύρου στη σωστή φωλιά. (Κάτι ανάλογο με το ηλιακό σύστημα των φωνηέντων, και εδώ)




    • 'Επειτα έπρεπε να βρουν και τη μαμά δεινοσαυρίνα από όλο το αλφάβητο (εδώ δεινόσαυροι υλικό ελληνικά και αγγλικά)
     
    • Από το παραπάνω υλικό παίξαμε με τα δεινοσαυράκια του 10.
    • Κάναμε και μία εργασία τρισδιάστατη (φωτοτυπία από κάτι παλιά κουτιά χειροτεχνιών).

     
    • Και  φύλλα εργασίας για να βρουν τα πεζά γράμματα.





    .

    .

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ