Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

2.11.12

ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - Η ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ

 ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Με αφορμή την προετοιμασία μας για την επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου, δε μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με την Ακρόπολη, τον Παρθενώνα και κυρίως τα αγάλματα του μουσείου.
  • Την προηγούμενη μέρα ασχοληθήκαμε με τους κούρους άρα σήμερα σειρά είχαν οι κόρες, η στάση τους, η ενδυμασία τους, τα χρώματά τους. Χρησιμοποίησα καταλόγους και βιβλία από το Εθνικό Αρχαιολογικό μουσείο και το μουσείο της Ακρόπολης.

  • Επισκεφθήκαμε εικονικά το νέο μουσείο της Ακρόπολης στο
  •  Μουσείο Ακρόπολης και στο:

    Επίσκεψη στο Μουσείο Ακρόπολης - Visiting the Acropolis Museum 

  • Βλέποντας τις διάφορες εικόνες εστίασα στην κλοπή των μαρμάρων από τον λόρδο Έλγιν και την έκτη Καρυάτιδα. Τους είπα την ιστορία της, τους έδειξα την κενή θέση στο Ερεχθείο αλλά και μέσα στο μουσείο. Έδωσα λοιπόν στα παιδιά μια Καρυάτιδα, την κλεμμένη Καρυάτιδα, και τους ζήτησα να μου πουν τι μπορεί να λέει μόνη της μέσα στο Βρετανικό μουσείο όταν τα φώτα κλείνουν και οι επισκέπτες φεύγουν.
  • Κατέγραψα τις απαντήσεις τους πάνω σε εικόνες της μοναχικής Καρυάτιδας. Την κάναμε καδράκι και τη ζωγραφίσαμε. Οι απαντήσεις τους ανέφεραν τη μοναξιά, τη λύπη, τη νοσταλγία, την επιστροφή.


  •  Συνθέσαμε το πλαστικοποιημένο παζλ της Καρυάτιδας και το κάναμε και φύλλο εργασίας.
 


  • Θελήσαμε να της φτιάξουμε ένα σπίτι να γυρίσει και αυτή αλλά και όλα τα ελγίνεια μάρμαρα. ΄Ετσι, φτιάξαμε το αρχαιολογικό μουσείο του νηπιαγωγείου Πυθαγορείου.
  • Με την ευκαιρία, ασχοληθήκαμε επιφανειακά με άλλους αρχαιολογικούς χώρους, όπως της Κνωσού, της Θήρας, των Μυκηνών. Φτιάξαμε παζλ με τοιχογραφίες και αγάλματα από τους προαναφερθέντες χώρους.


  • Υπάρχει μια σειρά βιβλίων του Ανδρέα Ανατολίτη με τίτλο "Χρωματίζω και μαθαίνω την ελληνική τέχνη", των εκδόσεων Μαλλιάρης - Παιδεία και έχει για να βρούμε φωτοτυπίες από μυκηναϊκά, αρχαϊκά, κυκλαδικά και μινωϊκά σχέδια. Αρκετά ενδιαφέρον το βρήκα. Αν προλάβω κάποια ιδέα θα μου έρθει και από εκεί.

1.11.12

ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΤΟ ΣΠΙΤΙ - Ο ΚΟΥΡΟΣ

 ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΘΕΩΣ

Στο πρόγραμμα καλών τεχνών που κάνουμε δε θα μπορούσα να παραλείψω το κομμάτι των αρχαίων μας καλλιτεχνημάτων, είτε αυτά είναι τοιχογραφίες, είτε είναι γλυπτά, είτε κεραμεικά. Έτσι ξεκινώντας ασχοληθήκαμε με τα αρχαία χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα
Είναι θλιβερό αλλά δυστυχώς τα παιδάκια μου (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) δεν είχαν επισκεφθεί τα αρχαιολογικά μουσεία ούτε του Πυθαγορείου, ούτε του Βαθέως (που είναι σχετικά κοντά). Η Σάμος θεωρείται η χαρά του αρχαιολόγου. Έχουμε τόσα πράγματα να δει και να μάθει ένα παιδί, και σε πολύ κοντινές αποστάσεις. Κρίμα... Εμείς πάντως προετοιμαζόμαστε να επισκεφθούμε το αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου.
  • Στο νηπιαγωγείο λοιπόν επισκεφθήκαμε εικονικά το Αρχαιολογικό Μουσείο Βαθέως. Τα παιδιά παρακολούθησαν μια παρουσίαση όπου είδαν χρηστικά αντικείμενα παρόμοια με τα σημερινά. Κάναμε τις συγκρίσεις και συζητήσαμε.
 
  •  Φτιάξαμε το δικό μας κύλικα (φρουτιέρα).
 
  • Παίξαμε ένα κουΐζ στον υπολογιστή όπου έβλεπαν φωτογραφίες από αγαλματίδια ζώων (που εκτίθενται στο αρχαιολογικό μουσείο Βαθέως) και έπρεπε να πατήσουν το σωστό όνομα του ζώου. 
  • Είδαμε φωτογραφίες του γιγάντιου Κούρου μας. Παρατηρήσαμε τη σωματική του στάση και τη μιμηθήκαμε.
  •  Συμπληρώσαμε στο φύλλο εργασίας τη σωστή τοποθεσία όπου μπορούμε να τον συναντήσουμε. (Όλα τα φύλλα εργασίας στο τέλος).
  • Αναφερθήκαμε στο παρουσιαστικό, το μέγεθος, την έκφραση και τη χρησιμότητα των κούρων.
  •  Στολίσαμε το δικό μας αρχαίο ναό με τους δικούς μας αναθηματικούς κούρους.
  • Σαν μικροί εξερευνητές αρχαιολόγοι ψαξαμε στο χώρο να ανακαλύψουμε τα δικά μας ευρήματα.
 
  •  Αφού τα βρήκαμε συζητήσαμε για το τι είναι το κάθε ένα, τη χρησιμότητά του αλλά και το συμβολισμό του.
 
  • Μιλήσαμε για τη μεγάλη ιστορία της Σάμου στην αγγειοπλαστική με αφορμή τη δίκαιη κούπα του Πυθαγόρα, ένα κεραμεικό που υπάρχει μόνο στη Σάμο. Η "τρύπια" κούπα του Πυθαγόρα επιτρέπει να πιουν σαμιώτικο κρασάκι μόνο όσοι σέβονται το ρητό "παν μέτρον άριστον". Περισσότερες πληροφορίες στο: http://www.oinologos.com.gr/
  • Στο βίντεο μπορείτε να δείτε τον τρόπο κατασκευής της.
  • Παρατηρήσαμε, μελετήσαμε, κάναμε υποθέσεις για το ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΓΕΝΕΛΕΩ που μπορούν να το συναντήσουν και στο μουσείο αλλά και στον αρχαιολογικό χώρο του ιερού ναού της Ήρας, στο Ηραίο. Μάθαμε τα ονόματα των αγαλμάτων της οικογένειας που σώζονται μέχρι και σήμερα.
 
  •  Το κάθε παιδί πήρε από ένα μεγάλο κομμάτι από την εικόνα του Κούρου και κλήθηκε να βρει με τους υπόλοιπους τι θα φανερωθεί αν ενώσουν τις δυνάμεις και τα κομμάτια τους.

  •  Στο φύλλο εργασίας έπρεπε να βρουν και να κυκλώσουν τον κούρο της Σάμο.
  • Τα παιδιά έπρεπε να βρουν και να κολλήσουν τα σωστά μάτια του κούρου. Αυτό το φύλλο εργασίας το βρήκα στο Το χαμόγελο του Κούρου(pdf1, pdf2). Βρήκα και πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τους κούρους στο ίδιο.
  • Ψηφίσαμε τον αγαπημένο μας κούρο. Ο κούρος της Σάμου πήρε τις περισσότερες ψήφους. Ζήτω!
  •  Συνθέσαμε το όνομά του
  • Μετρήσαμε αγάλματα.
  • Φτιάξαμε και σε ζευγάρια μικρότερα παζλ του κούρου μας.

  • Και βέβαια αφού ξεκινήσαμε το μάθημα με τα  πήλινα χρηστικά αγγεία, δε θα μπορούσαμε να μην φτιάξουμε και τα δικά μας. Γίναμε μικροί αγγειοπλάστες, αφού όμως πρώτα εμπνευστήκαμε από το βίντεο που παρακολουθήσαμε για την αρχαία κεραμεική τέχνη στο :
    ΚΕΡΑΜΕΙΚΗ
    Άργιλος, νερό και φωτιά. Μια σχέση αιώνων… , 2010



30.10.12

ΤΟ ΣΠΙΤΙ - ΒΙΝΣΕΝΤ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ


Σήμερα ξεκινήσαμε να μιλάμε ο καθένας για το σπίτι του. Τι πιο καλή ευκαιρία από τον πίνακα με το δωμάτιο του Βαν Γκογκ στο κίτρινο σπίτι, στο Αρλ;
 
    • Την ιδέα την πήρα από το βιβλίο της Νιάρχου-Λουΐζου, "Παιχνίδια με την τέχνη 3-5 χρόνων", εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ. Έχει διάφορες δραστηριότητες και πληροφορίες για τον πίνακα.
       
    • Βρήκα και τον πίνακα ήδη έτοιμο για παζλ, οπότε τον εκτύπωσα, τον πλαστικοποίησα και έτοιμο το παζλάκι! (Φέτος θα τα δουλέψω πολύ τα παζλ).
    • Μιλήσαμε για τη ζωή του και είδαμε πίνακες από βιβλία και παρουσιάσεις.
    • Διαβάσαμε το παραμύθι της Φίλιας Δενδρινού "Το καπέλο του καλλιτέχνη Βίνσεντ Βαν Γκογκ", εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗΣ.
    • Με αφορμή αυτό το βιβλίο, πήρα ένα μαγικό καπέλο το οποίο με το που το φορούσε κάποιος μεταμορφωνόταν σε Βαν Γκογκ και ζωγράφιζε με την τεχνοτροπία του.
     
    • Ζωγραφίσαμε την έναστρη νύχτα αφού πρώτα φτιάξαμε το παζλ. Γενικώς δε μου αρέσει να δίνω φωτοτυπίες για γέμισμα, όμως με το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ευκαιρία τα παιδιά να φύγουν στο τέλος της χρονιάς έχοντας στο φάκελο τους αρκετά διάσημα έργα, κι ας μην τα θυμούνται όλα.
    • Παίξαμε με τα αγαπημένα μου παζλ με βέλκρο.

     
    • Μπέρδεψα σε μεγάλα κομμάτια 2 απεικονίσεις του καφενείου στο Αρλ τη νύχτα και οι 2 ομάδες κλήθηκαν να βρουν τα δικά τους κομμάτια για να συνθέσουν το παζλ.
     
    • Παίξαμε ντόμινο (πάλι από το βιβλίο της Νιάρχου-Λουΐζου).
    • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο (σε αυτό το φύλλο εργασίας επιμένω γιατί θέλω να εξασκηθούν τα παιδιά στο πως να δουλεύουν έναν πίνακα διπλής εισόδου). 
      • Η μαμά ενός νηπίου είναι από την Ολλανδία, οπότε του ζήτησα να μας φέρει ένα χάρτη της χώρας και να μας δείξει που είναι η πόλη που γεννήθηκε ο Βαν Γκογκ.
      • Τέλος, ένα βίντεο για τον Βαν Γκογκ που βρήκα στο διαδίκτυο.



      Τα παζλ και φύλλο εργασίας


      26.10.12

      28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΟΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

      Με αφορμή την αφίσα "Η Παναγιά μαζί του", ασχοληθήκαμε με έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον ονειρικό Γεώργιο Γουναρόπουλο.
       

      • Μελετήσαμε αφίσες της εποχής και τις συνθέσαμε.
      • Είδαμε πίνακες του Γουναρόπουλου στον υπολογιστή και σε καταλόγους από το Μουσείο Γουναρόπουλου και την Εθνική Πινακοθήκη. 
      • Συζητήσαμε αρκετή ώρα για το δέντρο του Γουναρόπουλου. Πως είναι. Πως μπορεί να κινείται. Τι μπορεί να φυτρώνει πάνω του. Ποιοι μπορεί να το κατοικούν. Τι μπορεί να αισθάνεται. Καταλήξαμε ότι φυτρώνουν όνειρα και μένουν ξωτικά στο λυπημένο δέντρο της φαντασίας μας.
       
        • Διαβάσαμε από το βιβλίο "Το γαλάζιο φεγγάρι" της Μαρίας Κυνηγού, εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ, το απόσπασμα που αναφερόταν στο δέντρο της φαντασίας.
         
        • Ζωγραφίσαμε το δικό μας δέντρο της φαντασίας και τα δικά μας ξωτικά και όλοι μαζί φτιάξαμε (με τη βοήθεια και του γκλίτερ) ένα κολάζ: ο ονειρικό δάσος του Γουναρόπουλου".



         
        • Φτιάξαμε παζλ με τα έργα του

        • Ψηφίσαμε το αγαπημένο έργο μας. (Όλα τα φύλλα εργασίας στο τέλος).
        • Κάναμε το φύλλο εργασίας όπου ενώσαμε μέρη και πίνακές του.
        •  Επισκεφθήκαμε εικονικά το Μουσείο του στο Δήμο Ζωγράφου στην Αθήνα: www.gounaropoulos.gr/





        • Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε κι εμείς ένα δικό μας όνειρο (καλό ή κακό) να φυτρώνει στο δέντρο της φαντασίας.
        • Συμπληρώσαμε το φύλλο εργασίας ψάχνοντας να βρούμε το σωστό όνομα του ζωγράφου. 

          24.10.12

          ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ



          • Κάνοντας πρόγραμμα για τις καλές τέχνες πώς θα μπορούσα να μην ασχοληθώ  τουλάχιστον δύο μέρες με τον Πικάσο; Λόγω 28ης Οκτωβρίου ξεκίνησα με τη "Γκουέρνικα". Δεν έδειξα στα παιδιά τον πίνακα. Αντίθετα εκτύπωσα σε Α4 μέρη από τον πίνακα. Για το κάθε κομμάτι φτιάξαμε και άλλη ιστορία. 

            Ένα λυπημένο κεφάλι.

            Δύο στενοχωρημένοι και θυμωμένοι άνθρωποι γιατί έχει καταστραφεί το σπίτι τους.

            Ένας λυπημένος άνθρωπος που έπεσε και χτύπησε.

            Ένας άνθρωπος φωνάζει βοήθεια. - Φωνάζει δυνατά γιατί κάτι μπήκε μέσα στο σπίτι του.

            Τρόμαξε ο άνθρωπος γιατί ήρθε ο ταύρος. - Έχει πεθάνει ένας άνθρωπος.

            Ένας στενοχωρημένος άνθρωπος που ανεβαίνει σε ένα τοίχο για να ανέβει στο κατεστραμμένο σπίτι του.
            • Έπειτα βάλαμε κάτω τις εικόνες και προσπαθήσαμε να τις συνθέσουμε. Παρατηρήσαμε αν βγαίνει κάποιο νόημα και αν έχουν κάτι κοινό οι ιστορίες μας. 
            • Τα παιδιά προσπάθησαν να αναπαραστήσουν με το σώμα τους κάποια κομμάτια.
            • Έδειξα στα παιδιά ολόκληρο τον πίνακα.
             
            •  Κάθε παιδί διάλεξε και ζωγράφισε μια σκηνή από τον πίνακα. Έπειτα το συνθέσαμε. 
             
            • Τους έδωσα και το φύλλο εργασίας από την ίδια ανάρτηση.
            •  Παρακολουθήσαμε το βιντεάκι που παρουσιάζει τον πίνακα τρισδιάστατο στο: 

            • Υπάρχει και ένα βίντεο για τον Πικάσο στην εκπαιδευτική τηλεόραση:
             http://www.edutv.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1062&Itemid=176
            • Φτιάξαμε στο παζλ της "Γκουέρνικα".
              
            •  Ζωγραφίσαμε όπως μας άρεσε τα προσχέδια του Πικάσο.

                                                          

                         

                                           
            • Διαβάσαμε αποσπάσματα από το βιβλίο "Πικάσο. Μια μέρα στο εργαστήρι του", της Αντουάν, εκδόσεις ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ- ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ και από το βιβλίο της TASCHEN για τον  "Picasso".  Γνωρίσαμε λοιπόν κι άλλα έργα του.

            • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας έργο. (Δες στο τέλος για το φύλλο εργασίας).
            • Κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας. (Δες στο τέλος για το φύλλο εργασίας)
            • Συμπληρώσαμε τα κομμάτια που λείπουν από τα έργα του (Δες παρακάτω).
            • Φτιάξαμε παζλ με άλλους πίνακες του Πικάσο. (Θα τα βρείτε παρακάτω μαζί με τα φύλλα εργασίας).
             

            • Χρωματίσαμε τη γυναίκα  στον καθρέπτη και φτιάξαμε καδράκια με το παιδί και το περιστέρι.
               
             
             
            •  Προσπαθήσαμε να κάνουμε τα δικά μας έργα κυβισμού.
             

            • Έργα του Πικάσο μπορείτε να βρείτε στο σύνδεσμο:
            http://www.picasso.com/

            .

            .

            ΕΤΙΚΕΤΕΣ