Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ
Τεχνολογική υποστήριξη ΑμεΑ

28.4.12

Δραστηριότητες "Είναι Ο.Κ."

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ  Π Υ Θ Α Γ Ο Ρ Ε Ι Ο Υ
« Ε Ι Ν Α Ι   Ε Ν Τ Α Ξ Ε Ι  (Ο,ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΝΙΩΘΩ)! ! !»
2011-2012
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΝΗΠΙΩΝ: 12
 
ΣΤΟΧΟΙ
            Επέλεξα να δουλέψω το κεφάλαιο «Συναισθήματα - Έκφραση κι επικοινωνία» με τα παιδιά του Νηπιαγωγείου γιατί πιστεύω πως συνήθως κανείς δεν αφιερώνει χρόνο για να ρωτήσει τα παιδιά τι ένιωσαν. Μπορεί να τα ρωτήσουν τι έφαγαν, τι έκαναν, τι έμαθαν, τι ζωγράφισαν, τι κατασκεύασαν αλλά τι ένιωσαν σπανίως, έως καθόλου. Κι αυτό σε μια κοινωνία που όλο και λιγότερο ασχολείται με την καρδιά, με την ψυχή, με τον άνθρωπο εντέλει!

            Οι στόχοι μου με τα παιδιά ήταν οι εξής:
  1. να μπορούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν βασικά συναισθήματα, όχι μόνο λεκτικά αλλά και βιωματικά
  2. να τους δίνεται η δυνατότητα να τα εκφράσουν
  3. να εκπαιδευτούν στο να τα επικοινωνούν με διάφορους τρόπους
  4. να εκπαιδευτούν στο να φροντίζουν τη συναισθηματική τους ανακούφιση  και υγεία αλλά και το μοίρασμα της μοναξιάς ενός βιώματος με κάποιον άλλον
  5. να μάθουν τα παιδιά να αποδέχονται τα όποια συναισθήματα βιώνουν είτε δυσάρεστα είτε ευχάριστα και να αναγνωρίζουν στους άλλους το δικαίωμα να τα βιώνουν και εκείνοι
  6. να μάθουν να συζητάνε τις διενέξεις μεταξύ τους, να δηλώνουν το συναίσθημά τους, να βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους να το εκφράσουν και λύσεις που θα τους κάνουν να νιώσουν καλύτερα
  7. να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους και να μάθουν να αποδέχονται την όποια ταυτότητά τους
  8. να χτίσουν νέες σχέσεις μέσα στην ομάδα αλλά και εκτός, και να ενισχύσουν τις ήδη υπάρχουσες διαπροσωπικές σχέσεις τους
  9. να ωριμάσουν συναισθηματικά και ν’ αντιμετωπίζουν τη ζωή με λιγότερο φόβο.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

 ΚΑΡΕΚΛΕΣ ΜΙΛΑΩ – ΑΚΟΥΩ


           

    Σχεδόν από τις πρώτες μέρες του σχολείου υπάρχουν στην τάξη δύο καρέκλες «Μιλάω – Ακούω». Στη μία είναι κολλημένο ένα στόμα και στην άλλη ένα αυτί. Όποτε υπάρχει μια αντιπαράθεση τα παιδιά εκπαιδεύονται να τη λύνουν σε αυτές τις καρέκλες και να ανταλλάσσουν ρόλους ομιλητή-ακροατή. Η οδηγία είναι ή ίδια κάθε φορά: Ομιλητής Α: «Πες το συναίσθημα που ένιωσες. Γιατί το ένιωσες;». Ο ακροατής γίνεται ομιλητής και λέει τα δικά του συναισθήματα. Ομιλητής Β: «Τώρα που άκουσες το συναίσθημα του φίλου σου, τι ένιωσες; Γιατί το ένιωσες; Εσύ τι λες ότι έγινε; Τι ένιωσες και γιατί;» Αλλάζουν για τρίτη φορά θέσεις και ο ομιλητής Α ξαναπαίρνει το λόγο, όπως και ο Β, μέχρι να λυθεί η αντιπαράθεση. Επίσης έχουν τη δυνατότητα εκεί να συζητήσουν άλλα πράγματα που μπορεί να τους έχουν ενοχλήσει στο σπίτι.
          
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ – ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ - ΕΓΩ
1. Ελεύθερη κίνηση- ταξίδι με έναν αόρατο αγαπημένο τους πρόσωπο με μουσική υπόκρουση το «Χαμόγελο της Τζοκόντας» του Μάνου Χατζιδάκι.
2. Παραμύθι: «Ο ερωτευμένος βάτραχος» του Μαξ Βέλθουις και συζήτηση για τον αόρατο αγαπημένο που συνταξίδεψε μαζί τους μουσικά.

3. «Αχ, γιατί να είμαι γάτα!» της Μαριανίνας Κριεζή και παίζουμε τους ρόλους:
    • Τι άλλο θα ήθελα να είμαι;
    • Ποιο είναι το αγαπημένο μέρος του σώματός μου; Το χαϊδεύω τρυφερά. Αγκαλιάζω τον εαυτό μου.
    • Ποιο είναι το αγαπημένο μέρος του σώματος του φίλου μου απέναντι; Αγκαλιαζόμαστε.
4. Το μαγικό κουτί με τον καθρέπτη:

    • Ανακαλύπτω μέσα στο κουτί ένα μοναδικό και ξεχωριστό ανθρωπάκο, πολύ αγαπημένο.
    • Ζωγραφίζω αυτόν τον ξεχωριστό άνθρωπο: ΕΜΕΝΑ.
5. Φέρνω στην τάξη το αγαπημένο μου αντικείμενο και το παρουσιάζω.
6. Δραματοποίηση του βιβλίου του Λεό Μπουσκάλια: «Επειδή είμαι άνθρωπος».
7. Ζωγραφίζω αυτά που μπορώ να κάνω επειδή είμαι άνθρωπος.
8. Γράφω και ζωγραφίζω όσα αγαπώ.
9. Κατασκευάζω με πλαστελίνη τον αγαπημένο μου άνθρωπο, ΕΜΕΝΑ.
 

10. Παραμύθι: «Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης» της Κριεζή. 
    1. Συζήτηση πάνω στην έννοια «αγαπημένος».
    2. Τι θα πει «σ’ αγαπώ;»
    3. Ποιος το λέει σε ποιον;
    4. Πώς το δείχνουμε;
11. Κατασκευή κάρτας καρδιάς όπου γράφουμε μέσα «σ’ αγαπώ» και το δίνουμε σε όποιον αγαπάμε περισσότερο.

12. Διαβάζουμε το «Όταν είμαι ο εαυτός μου» της Spelman και το συζητάμε. 
  Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΟΥ
  • Μετράμε το ύψος και το βάρος μας, το καταγράφουμε και το συγκρίνουμε
  • Μετράμε το μήκος μας σε τουβλάκια
  • Διαβάσαμε το βιβλίο «Αυτό που νιώθω» του Cain και συζητήσαμε πάνω στα διάφορα συναισθήματα που μπορούμε να νιώσουμε ενίοτε. Επειδή είναι νωρίς ακόμα, δώσαμε περισσότερο έμφαση στην εικονογράφηση των συναισθηματικών εκφράσεων και λιγότερο στο περιεχόμενο.


Ο ΟΝΕΙΡΟΦΑΓΟΣ
Εισάγουμε τον «Ονειροφάγο», ένα κουτί προσωποποιημένο, το οποίο «τρώει» τους εφιάλτες των παιδιών. Έτσι, όποιο παιδί θέλει ζωγραφίζει το πρωί που έρχεται ζωγραφίζει τον εφιάλτη του και μέσα στη μέρα ο εφιάλτης έχει εξαφανιστεί.
 

ΤΟ ΡΟΛΟΪ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
            Εισάγεται το ρολόι των συναισθημάτων με τέσσερα βασικά συναισθήματα: χαρά, λύπη, φόβος, θυμός. Κάθε μέρα, λίγο πριν φύγουν τα παιδιά από το σχολείο, καθένα τους πάει στο ρολόι των συναισθημάτων και δείχνει ένα ή δύο συναισθήματα που ένιωσε στο σχολείο και το  αιτιολογεί. Αργότερα θα προστεθεί η παράμετρος σπίτι αλλά και η υπόθεση για ένα συναίσθημα που μπορεί εκείνη τη μέρα να ένιωσε ένας φίλος του.
13. Παραμύθι: «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» του Μακ Κι, συζήτηση πάνω στη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα.

14.  Περίγραμμα παλάμης του κάθε παιδιού και σε κάθε δάκτυλο γράφουν κι ένα πράγμα που τους αρέσει στον εαυτό τους.

15. Κατασκευή κάρτας εαυτού: ζωγραφίζουν στο εξώφυλλο τον εαυτό τους, γράφουν το όνομα τους και στο εσώφυλλο συμπληρώνουν την πρόταση: «Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί…»


16.  Έχοντας εισαγάγει το ρολόι των συναισθημάτων με τα βασικά «χαρά, λύπη, θυμός, φόβος», αναγνωρίζουν και κυκλώνουν ένα συναίσθημα που ένιωσαν σήμερα στο σχολείο. Επίσης ζωγραφίζουν σε ένα πρόσωπο (αγόρι ή κορίτσι) ένα συναίσθημα που ένιωσαν και το καταγράφουν.
     
 
ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΦΡΙΝΤΑ ΚΑΛΟ
 Με αφορμή τους πίνακες της Φρίντας Κάλο ζωγραφίζουν τη δική τους αυτοπροσωπογραφία και την συμπληρώνουν γύρω-γύρω με τα αγαπημένα τους πράγματα ή πρόσωπα.
17.  «Ένιωσα καλά με τον εαυτό μου όταν…», διαλέγουν μία φορά που το κατάφεραν αυτό, το καταγράφουμε και το ζωγραφίζουν

18. Τα παιδιά με πίνακα αναφοράς το ρολόι των συναισθημάτων γράφουν και ζωγραφίζουν δύο συναισθήματα που ένιωσαν σήμερα.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Ακούμε τέσσερα μουσικά κομμάτια και μετά από κάθε κομμάτι κυκλώνουν και ζωγραφίζουν το συναίσθημα που τους προκάλεσε.
Τα μουσικά κομμάτια ήταν με την εξής σειρά:
1. Ψυχή Βαθιά, Νο 7, Αγγελάκας 
2. Η Τίγρη, Ψαραντώνης                
3. Bleu, Preisner                             
4. Barcarole, Offenbach                  

19. Το κάθε παιδί έφερε το αγαπημένο του μουσικό κομμάτι ή τραγούδι και το εικονοποίησε.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ – ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ – Ο ΑΛΛΟΣ
1. ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ 
 Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, μία από τις παρουσιάσεις που έκαναν τα παιδιά ήταν για την «Κραυγή» του Μουνκ, όπου συζητήσαμε πάνω στο φόβο που προσπαθεί να δείξει ο ζωγράφος, καθώς και  για τη «Γκουέρνικα» του Πικάσο, όπου παρουσιάζει την οργή, το θυμό, τη θλίψη και τη λύπη.


2. Φτιάχνουμε πάλι κάρτα αλλά αυτή τη φορά για τους αγαπημένους μας φίλους: «Ο καλύτερος φίλος μου /Η καλύτερη φίλη μου είναι ο/η γιατί…».

3.   Για τα συναισθήματα που νιώθουμε άρχισαν να μη μας φτάνουν οι λέξεις κι έτσι αρχίζουμε να ψάχνουμε εντάσεις και μεγέθη συναισθημάτων. Εισάγεται το ρολόι του θυμού με τα συναισθήματα: εκνευρισμός, νεύρα, θυμός, οργή. Οι εικόνες που αντιπροσωπεύουν κάθε συναίσθημα είναι έργα μεγάλων ζωγράφων όπως Πικάσο, Παρθένης, Γύζης, Ιακωβίδης, Λύτρας, Σαγκάλ, Κλιμτ και άλλοι.
      
Το ρολόι του Θυμού




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ