Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους. Το "Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο" είναι μία ιδέα. Αυτή η ιδέα μπορεί να ανθίσει σε όποιο σχολείο και να βρεθεί!

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

16.5.13

ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΩΡΑΙΑ ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ

Όταν θέλω να ξεκινήσουμε να ασχολούμαστε με τα σχήματα, μου αρέσει να κάνουμε την εισαγωγή με ένα παιχνίδι, μια "αποστολή" που πρέπει να καταφέρουν όλοι οι πρίγκιπες και οι πριγκίπισσες - ιππότες του βασιλείου του νηπιαγωγείου.
Τους βάζω λοιπόν μια αποστολή: πρέπει να καταφέρουν να ξυπνήσουν την ωραία κοιμωμένη. Πώς; Πρέπει να περάσουν με επιτυχία όλοι μαζί σαν σύνολο τις "σκληρές" δοκιμασίες, να θυμούνται τη μαγική λέξη, να δώσουν φιλάκι στην κοιμωμένη και  να καταγράψουν σε χάρτη την αποστολή τους. Όμως πρέπει όλοι να τα καταφέρουν αλλιώς δε θα λυθούν τα μάγια!

Να η εικόνα της αποστολής:
  • Πρέπει ο/η κάθε ιππότης να διασχίσει το γεφύρι της ΕΥΘΕΙΑΣ ΓΡΑΜΜΗΣ.
  • Ύστερα να περπατήσει πάνω στο πηγάδι του ΚΥΚΛΟΥ δίχως να πέσει μέσα, γιατί θα ξυπνήσει ο δράκος.


  • Κατόπιν πρέπει να διασχίσει προσεχτικά την αιωρούμενη γέφυρα της ΚΑΜΠΥΛΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ, να σκαρφαλώσει στο ψηλό βουνό του ΤΡΙΓΩΝΟΥ και να αγγίξει την κορφή του.
  •  Μετά ακολουθώντας την οδό της ΕΥΘΕΙΑΣ ΓΡΑΜΜΗΣ, καλείται να περπατήσει γύρω από το κάστρο της ωραίας κοιμωμένης και να ψιθυρίσει τη μαγική λέξη που πήρε μαζί του στο ταξίδι: ΟΡΘΟΓΩΝΙΟ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΟ.
  • Της δίνει κι ένα φιλάκι στο μάγουλο, μην ξεχνιόμαστε!

  •  Αφού όλοι περάσουν το πρώτο μέρος, καλούνται να φτιάξουν το μυστικό χάρτη της διαδρομής για το κάστρο της κοιμωμένης.


  •  Όσο έφτιαχναν τους χάρτες, ξύπνησε και η πριγκίπισσα Μελπομένη!!! (η συγκεκριμένη κούκλα έχει δύο πρόσωπα και την εμφανίζω μόνο όταν κάνω τα σχήματα, οπότε δεν ξέρουν το "μυστικό" της και ξετρελαίνονται με αυτό το μαγικό!)

  • Ανοίξαμε το μικρό κουτί που κρατούσε στην αγκαλιά της (για την ακρίβεια τα κουτιά το ένα μέσα στο άλλο) μέχρι που βρήκαμε το στρείδι με το μαργαριτάρι και της το προσφέραμε.

  •  Για ανταμοιβή που τη σώσαμε μας έδωσε ένα μικρό σεντούκι θησαυρού. "Φοβόμουν" να το ανοίξω μην "πεταχτεί" τίποτε από μέσα και γι' αυτό ζήτησα από έναν γενναίο να το ανοίξει! Κι ο τυχερός τι πέτυχε; 


  •  Ο γενναίος (δεν φαίνεται καλά στην φωτογραφία) κέρδισε ένα δαχτυλίδι για να παντρευτεί τη Μελπομένη!


  • Δεν του πολυάρεσε η ιδέα και έτσι βρέθηκε αμέσως άλλος υποψήφιος!  Εδώ η Μελπομένη στο θρόνο της.

  •  Όμως το σεντούκι έκρυβε κι άλλο κουτί! Και κουτί στο κουτί φτιάξαμε έναν πύργο (σειραθετήσεις). Στο τελευταίο μικροσκοπικό κουτάκι κρύβονταν μαργαριτάρια (πέρλες του εμπορίου) για όλους τους γενναίους της αποστολής! Κι έζησαν αυτοί καλά και η Μελπομένη με τον Α. καλύτερα!


  •  Είναι πολύ βασικό να ξεχωρίσουν τα παιδιά τα στέρεα (αυτά που μπορώ να κρατήσω) από τα επίπεδα σχήματα (το αποτύπωμα των στέρεων). Έτσι μετά το διάλειμμα ψάξαμε μέσα στην τάξη αλλά και στην καθημερινότητά μας για στέρεα σχήματα. Τα πιάσαμε, είδαμε αν μετακινούνται, μετρήσαμε γωνίες κ.λ.π.

  • Κάναμε το πείραμα και διαπιστώσαμε τι αποτύπωμα επίπεδο αφήνουν κάποια στέρεα σχήματα.
  
  •  Ζήτησα από τα παιδιά να συνεχίσουν την έρευνα για στέρεα σχήματα και στο σπίτι, και να φέρουν την επομένη τα αποτελέσματα.


14.5.13

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

"Το σκοτεινό τρυγόνι"
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης



Φέτος με αφορμή τη γιορτή της μητέρας αυτές τις μέρες, θα προσεγγίσουμε έναν υπέροχο έλληνα συγγραφέα, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Η γλώσσα του είναι δύσκολη για τα νήπια όμως στο συγκεκριμένο ποίημα είναι βατή και κατανοητή.
Eίναι οι δύο πρώτοι στίχοι από το νεανικό ποίημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Προς την Μητέρα μου», γραμμένο πίσω από ένα γράμμα του, το 1874. Η τέταρτη στροφή του ίδιου ποιήματος βρίσκεται και στο μυθιστόρημά του «Η Φόνισσα». (Πηγή: Μουσείο Παπαδιαμάντη, όπου μπορείτε να βρείτε και επεισόδια από τη σειρά της ΕΡΤ για τη ζωή και το έργο του).

Μάνα μου,
εγώ είμαι τ’ άμοιρο
το σκοτεινό τρυγόνι
όπου το δέρνει ο άνεμος
βροχή που το πληγώνει.

Το δόλιο
όπου κι αν στραφεί
απ’ όπου κι αν περάσει
δε βρίσκει πέτρα να σταθεί
κλωνάρι να πλαγιάσει.

Εγώ βαρκούλα μοναχή
βαρκούλα αποδαρμένη
μέσα σε πέλαγο ανοιχτό
σε θάλασσα αφρισμένη.

Παλεύω με τα κύματα
χωρίς πανί, τιμόνι
κι άλλη δεν έχω άγκυρα
πλην την ευχή σου μόνη.




Το συγκεκριμένο ποίημα μελοποιήθηκε και βρίσκεται "στο cd με τίτλο "Το σκοτεινό τρυγόνι" που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της θεατρικής διασκευής του έργου «Φόνισσα» που παρουσιάστηκε το 2003 από τη θεατρική ομάδα του δήμου Ιεράπετρας. Οι Νίκος Μαστοράκης, Μανόλης Λιαπάκης και Κώστας Πανταζής (ερασιτέχνες μουσικοί) μελοποίησαν 12 ποιήματα - κείμενα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και δημιούργησαν αυτή τη συλλογή με την συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών(μεταξύ των οποίων ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Ψαραντώνης, η Λιζέτα Καλημέρη, κ.ά.) Η μουσική έχει παιχτεί από φυσικά όργανα και έχει πολλά στοιχεία της παραδοσιακής ,της κρητικής αλλά και της έντεχνης μουσικής." 
(Πηγή: ένα υπέροχο ιστολόγιο με τον ομώνυμο τίτλο:toskoteinotrigoni.blogspot.gr/

 Με αφορμή λοιπόν αυτό το συγκλονιστικό τραγούδι παίξαμε με τον θείο Παπαδιαμάντη (έχω κολλήσει με τους στίχους, τη μουσική αλλά και τη φοβερή ερμηνεία του Σωκράτη!).
  • Τύπωσα το κάθε τετράστιχο σε διαφορετικό χρώμα Α4 επί 2 φορές. Η κάθε ομάδα είχε ένα χρώμα και έπρεπε να βάλουν τους στίχους στη σωστή σειρά.

  •  Έπαιζε το τραγούδι κι ο καθένας κλήθηκε να προσομοιάσει το δικό του στίχο.



  •  Έψαξαν να βρουν τον τίτλο μέσα στο ποίημα. Έπειτα τους πήρα το καρτελάκι και ζήτησα σε κάποιους να φτιάξουν τον τίτλο σπασμένο (ηχητικά όμως) και μετά ψάχναμε να δούμε με ποια σειρά πρέπει να βάλουμε τις λέξεις.



  • Η πρώτη εικόνα είναι ο πίνακας αναφοράς. Φωτοτύπησα την ίδια σε διάφορα έγχρωμα Α4 και τα μπέρδεψα. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν το δικό τους χρώμα πέταλα αλλά και να βάλουν το σωστό πέταλο με το σωστό τετράστιχο στη σωστή θέση.


 






  • Τα πιο μικρά ταίριαξαν τα σχήματα των πετάλων.
 
  •  Στο συγκεκριμένο φύλλο εργασίας πρέπει να θυμηθούν τις λέξεις που άκουσαν μέσα στο ποίημα (τραγούδι).




  •  Ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε εικονικά το ποίημα όπως το είχαμε με γραπτό λόγο στα πέταλα του πίνακα αναφοράς.



  • Κι ένα τεστάκι με ερωτήσεις.
 

 



13.5.13

ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ

Μια σύντομη ανάρτηση με τις κατασκευές μας για τη γιορτή της μητέρας.
  •  Μια πολύ απλή κατασκευή γλάστρα φτιάξαμε με κυπελάκια ζαχαροπλαστείου, πλαστελίνη, λίγο χόρτο και μικρά λουλουδάκια και το αποτέλεσμα εντυπωσιακό.

  •  Παντατίφ από πήλινη καρδιά με μια μπλε χάντρα (και πετονιά) και μπόλικο γκλίτερ!
 
  •  Και τα δύο συνοδεύτηκαν από μια απλή καρτούλα όπου απ' έξω το παιδί ζωγράφισε το εαυτό του με τη μητέρα του και μέσα έγραψε ευχές.
 
  •  Διαβάσαμε το υπέροχο "Θα σ' αγαπώ ό,τι κι αν γίνει", το συζητήσαμε και κάναμε τα φύλλα εργασίας της Τάνιας για το συγκεκριμένο βιβλίο (εδώ)
  • Ηλεκτρονικά θα το βρείτε  εδώ 

25.4.13

ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Σήμερα επισκεφθήκαμε το Δημοτικό Σχολείο Πυθαγορείου στα πλαίσια του προγράμματος για την ομαλή μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό.
  • Τις τελευταίες μέρες μιλήσαμε με τα παιδιά για το πως φαντάζονται το Δημοτικό, τους χώρους, τις δραστηριότητες.
  • Είδαν τα παιδιά φωτογραφίες από τους χώρους, που είχα τραβήξει από την περσινή επίσκεψη.
  • Μελέτησαν κάποια βιβλία του Δημοτικού, είδαν ότι θα κάνουν πράγματα που ίσως έχουμε κάνει και στο Νηπιαγωγείο. 
  • Τους έδωσα κάποιες φωτοτυπίες από τα βιβλία.
  • Φτιάξαμε τη γωνιά του Δημοτικού σχολείου όπου βάλαμε τα βιβλία, μαυροπίνακα, διάφορα παλιά εποπτικά υλικά του νηπιαγωγείου και φωτοτυπίες από σχολικά τετράδια για να πειραματίζονται να γράφουν μέσα στις λεπτές γραμμές.
 
  •  Είπαμε να κάθονται μέχρι 4 παιδιά στη γωνία. Μπορούσαν να είναι όλοι δάσκαλοι ή ένας, όπως ήθελαν εκείνα.
  • Πέρσι είχαμε κάνει ένα όμορφο βιωματικό εργαστήρι με το "Φάρο", όπου τα νήπια ήταν τα πουλιά που φεύγουν από τις φωλιές. Ευελπιστούμε να το κάνουμε και φέτος, αν και με τον "Φάρο" να κινδυνεύει να κλείσει, ίσως να μην τα καταφέρουμε.
  • Η σημερινή ημέρα ήταν αφιερωμένη στο Δημοτικό (που δεν είναι κοντά στο δικό μας κτίριο), δηλαδή οι γονείς έφεραν τα παιδιά στο σχολείο  και τα πήραν από εκεί, όπως θα κάνουν και του χρόνου.
  • Τα παιδιά  συμμετείχαν στην πρωϊνή προσευχή, ξεναγήθηκαν σε όλους τους χώρους και έκαναν μαθηματικά, γλώσσα και μουσική μαζί με την Α' Δημοτικού. Το ευχαριστήθηκαν ιδιαιτέρως και τα πήγαν πολύ καλά στις ερωτήσεις των δασκάλων (για να ξέρουνε και τι αστέρια στέλνουμε!!!).



 Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τις δασκάλες της Α' Δημοτικού, τον διευθυντή και τον μουσικό για την φιλοξενία. Περάσαμε καταπληκτικά!

 

23.4.13

ΠΑΣΧΑ

Κάλλιο αργά παρά ποτέ! Μάζεψα διάφορα που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής για το Πάσχα και τα ανεβάζω.
  • Για αρχή θέλω να αναφερθώ στο βιβλίο που χρησιμοποίησα φετός και πολύ μου άρεσε: "Ιησούς ο Υιός του Ανθρώπου" (Σαββάλας). Πρόκειται για ένα βιβλίο με 23 πίνακες του Bloch. 
  •  Επίσης χρησιμοποίησα πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. (Δεν είχα δυστυχώς το χρόνο που ήθελα να αφιερώσω πιο οργανωμένα στον Θεοτοκόπουλο). Έφτιαξα κι ένα φύλλο εργασίας.
 
  •  Εκτός από τα έθιμα του Πάσχα, θέλω τα παιδιά να έρχονται σε επαφή και με τους υπέροχους ύμνους της Μ. Εβδομάδας. Έτσι ακούσαμε κυρίως ύμνους της Μ. Παρασκευής και προσπαθήσαμε να μάθουμε να ψάλλουμε το "Χριστός Ανέστη" (που δυστυχώς τόσο ανόητα καλύπτεται από τον ήχο των βαρελότων).
  • Φτιάξαμε λαμπάδες και κολλήσαμε πάνω σαν διακόσμηση, εκτός των άλλων, αυτά που φτιάχνουμε και κολλάμε στα τζάμια. Είναι ιδανικά διότι μαλακώνουν με τη ζέστη του χεριού και μένουν στη λαμπάδα. 
  •  Φτιάξαμε 2 καρτούλες πανεύκολες που σκέφτηκα.
 

  •  Μια ιδέα που είδα από τη Μαρία και έκανα μια μικρή παραλλαγή
  •  Φτιάξαμε μικρά καλαθάκια κι αντί για αβγά μέσα τους έβαλα (το δωράκι μου) βότσαλα βαμμένα και διακοσμημένα με χαρτοπετσέτες.
  •  Μας έστειλε και το πρώτο δέμα ο μπαρμπα-Στάθης (έχει και συνέχεια). Μας έστειλε βαμμένα αβγά αλλά έσπασαν στο ταχυδρομείο, οπότε κλήθηκαν τα παιδιά να βρουν το άλλο μισό αβγό. (Τα βρήκα εδώ)
  •  Παίξαμε το πρώτο κυνήγι αβγών μέσα στην τάξη, όπου τα παιδιά έπρεπε να καταγράψουν πόσα αβγά βρήκαν και μάζεψαν μέσα στην κοτούλα τους  από το κάθε χρώμα. Πρώτα όμως έπρεπε να διαβάσουν την κάθε λέξη και να αποφασίσουν τι χρώμα έγραφε για να το χρωματίσουν.



 

.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ