Με ευχές για καλή σχολική χρονιά ανεβάζω και τα ημερολόγια που έφτιαξα για την τάξη μου. Μπορεί να σας φανούν χρήσιμα. Καλή δύναμη σε όλους.
Με ευχές για καλή σχολική χρονιά ανεβάζω και τα ημερολόγια που έφτιαξα για την τάξη μου. Μπορεί να σας φανούν χρήσιμα. Καλή δύναμη σε όλους.
Ακολουθώντας (υποχρεωτικά) τις νέες τάσεις της εκπαιδευτικής "μόδας" ανεβάζω τα εξώφυλλα που έφτιαξα για το φάκελο των δεξιοτήτων.
Όταν ξεκίνησα, "μόδα" ήταν o Neill και το αντιαυταρχικό σχολείο του Summerhill, ύστερα τα ψυχοκινητικά, το πρόγραμμα "Μελίνα" και το θεατρικό παιχνίδι, όλη η θεωρία του Piaget, έπειτα ήρθαν τα project, η έμφαση στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, η αειφορία, ύστερα η συναισθηματική νοημοσύνη, μετά τα βήματα για τη ζωή, κατόπιν οι πολλαπλές νοημοσύνες, οι ΤΠΕ, αργότερα τα αντιρατσιστικά και το προσφυγικό, το e-twinning, μετά το stem, ακολούθησε το steam, (μην ξεχνάμε την τηλεκπαίδευση!!!!) και φέτος οι δεξιότητες και η υπερεπιστημονικότητα (Α! Και τα αγγλικά στα μικρά μου που ούτε ελληνικά δεν μιλάνε καθαρά).
Φυσικά και πρέπει να υπάρχει εξέλιξη στο επιστημονικό μας πεδίο. Διακρίνω όμως μια υπερβολή στην υποχρεωτικότητα των μεγεθών των εργαστηρίων και ένα τσουβάλιασμα όλων των εκπαιδευτικών συστημάτων και θεωριών, σεβόμενη πάντα την προσπάθεια και τις προτάσεις του παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Άλλο η θεωρία βέβαια και άλλο η πράξη, μέσα στην τάξη.
Είναι σαν να έχω στο ντουλάπι μου διάφορα υλικά και να πρέπει να φτιάξω 4 διαφορετικά φαγητά με όλα αυτά. Εγώ θα τα προσφέρω στα παιδάκια μου όλα αυτά και μακάρι να λειτουργήσει για το καλό τους. Νομίζω πάντως πως 2 καλά φαγητά είναι προτιμότερα από 4 πιεσμένα. Ο κάθε θεματικός κύκλος αποτελεί και άλλο πρόγραμμα (κι όχι ένα πάντα). Μήπως είναι προτιμότεροι 2 θεματικοί κύκλοι σε βάθος από 4;
Αλλά γιατί να στενοχωριόμαστε και να αγχωνόμαστε; Όπως λέει και ο Τριβιζάς στο "Μεγάλο ταξίδι του Τουρτούρι" (στη χώρα των ψωνιστών ανθρώπων): "Μόδα είναι θα περάσει!".
Ακολουθώντας (υποχρεωτικά πάντα) τις νέες επιταγές (της μόδας;) ανεβάζω λοιπόν τα εξώφυλλα ως ελάχιστη βοήθεια σε αυτό που έπεται φέτος σε τμήματα των 25 παιδιών με μία νηπιαγωγό (στον αριθμό των νηπίων ανά τμήμα δεν βλέπω να ακολουθούμε τις τάσεις της μόδας του εξωτερικού π.χ. 15 παιδιά με δύο εκπαιδευτικούς. Όχι, 25 παιδιά και μια νηπιαγωγός ελβετικός σουγιάς. Αυτά είναι! Εκεί είμαστε παλαιομοδίτες, εκεί δεν υπάρχει καμία εξέλιξη και βελτίωση!).
Καλή αρχή και κουράγιο. Θα μας χρειαστεί.
Τέτοιες μέρες, πριν από 21 ολόκληρα χρόνια η τριμελής τότε επιστημονική ομάδα του Κέντρου Πρόληψης κατάρτιζε τον επιστημονικό προγραμματισμό για την επόμενη τριετία. .. Ο Φάρος στα πρώτα του βήματα… Και τον Σεπτέμβρη του 2001 οι παρεμβάσεις πρόληψης ξεκινούν και επίσημα.
Για
λόγους συμβολικούς ως επιστημονική ομάδα και με τη σύμφωνη γνώμη του
Διοικητικού μας Συμβουλίου αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τις δράσεις μας
τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε με ένα διήμερο εκδηλώσεων για τα γενέθλια
του Φάρου, 20 χρόνια μετά… Την πρώτη μέρα, σε ένα πολύ ζεστό και
συγκινητικό κλίμα, συναντήθηκαν οι πρωτεργάτες του Κέντρου Πρόληψης που,
είτε ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, είτε ως φορείς της αστικής
εταιρείας, είτε ως άτομα της αυτοδιοίκησης αλλά και ως μέλη των πρώτων
ομάδων και σεμιναρίων του Φάρου, συνέβαλαν στην εδραίωση και την
αναγνώρισή του στην τοπική μας κοινότητα. Αν θέλαμε να δώσουμε έναν
τίτλο σε εκείνη την βραδιά, αυτός θα μπορούσε να είναι «Ο Φάρος τιμά και
ευχαριστεί τους ανθρώπους του». Τη δεύτερη ημέρα των εκδηλώσεων ο
παιδοψυχίατρος Δημήτρης Φιλοκώστας μοιράστηκε με γονείς και
εκπαιδευτικούς την εμπειρία και τις γνώσεις γύρω από τους τρόπους
σύνδεσης και επικοινωνίας με τα παιδιά μας. Αν και ήδη είχαν επιβληθεί
τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του covid-19, καταφέραμε να
πραγματοποιήσουμε τις εκδηλώσεις μας, όπως ακριβώς τις είχαμε φανταστεί…
Και
οι δράσεις μας (ομάδες και σεμινάρια) ξεκινούν αλλά αυτήν τη φορά
διαδικτυακά… Παράλληλα, ετοιμάζουμε τον επιστημονικό προγραμματισμό για
την επόμενη επταετία σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές (ΕΥΠΡΟ). Και
έρχεται ο σεισμός της 30ης Οκτώβρη να μας υπενθυμίσει για άλλη μια φορά
τη δύναμη της φύσης. Και ο Φάρος χρειάζεται να προσαρμόσει τις δράσεις
του, να παραμερίσει τους προγραμματισμούς του και να μιλήσει με τους
ανθρώπους, με τους πολυτραυματισμένους ανθρώπους, για απώλεια, πένθος,
κρίση, αδυναμία ελέγχου, ανασφάλεια. Το νησί της Σάμου χωρίζεται στα δύο
και ο Φάρος, προσπαθώντας να είναι πιο αποτελεσματικός και ευέλικτος
για τους ανθρώπους που τον έχουν ανάγκη, αποκτά προσωρινή βάση στο
Καρλόβασι με τη βοήθεια του αντιπεριφερειάρχη. Σταδιακά αρχίζουν να
σχηματίζονται οι ομάδες γονέων (μεγαλύτερης διάρκειας) -μεταξύ αυτών και
μία ομάδα για εγκύους- αλλά και εργαστήρια συγκεκριμένης θεματολογίας
όπως η αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού στα παιδιά, η σεξουαλική
διαπαιδαγώγηση, η ασφαλής χρήση του διαδικτύου κα. Στη σχολική
κοινότητα, πραγματοποιήθηκε κύκλος συναντήσεων υποστήριξης
εκπαιδευτικών, επιμορφωτικά σεμινάρια για νηπιαγωγούς και δασκάλους,
ομάδα μαθητών Λυκείου με τίτλο «Μεγαλώνω και Αγχώνομαι. Αγχώνομαι αλλά
Μεγαλώνω». Στην ευρύτερη κοινότητα, σχηματίστηκαν δύο ομάδες σχετικά με
την αντιμετώπιση του άγχους καθώς και μια ομάδα με ανθρώπους-κλειδιά
της κοινότητας.
Παράλληλα, χρειάστηκε να ενεργοποιήσουμε
συνεργασίες που την προηγούμενη χρονιά είχαν μείνει ανολοκλήρωτες. Γι’
αυτό το σκοπό συνεργαστήκαμε με τις τοπικές αθλητικές ενώσεις και τα
σωματεία και οργανώσαμε τέσσερις διαδικτυακές ημερίδες με εισηγητές
καταξιωμένους επιστήμονες στον χώρο τους, τον κ.Γεωργάκα, ψυχίατρο,
Δ/ντή ΕΣΥ τ.υπεύθυνο του προγράμματος εναλλακτικής θεραπείας εξαρτημένων
ατόμων «ΑΡΓΩ», τον κ. Νικολαϊδη, ψυχίατρο, επικεφαλής της Δ/νσης
Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας στο Ινστιτούτου Υγείας του
Παιδιού, τ.πρόεδρο στην επιτροπή Lanzarote του Συμβουλίου της Ευρώπης
για τη βία και την εκμετάλλευση των παιδιών και τον κ.Ψαριανό, υπ.
διδάκτορα Ψυχιατρικής. Ο τίτλος των ημερίδων ήταν «Αθλητισμός: ανάχωμα
ανάπτυξης αρνητικών συμπεριφορών ή αρνητική επίδραση στην συμπεριφορά;»
και ο κάθε εισηγητής προσέγγισε το θέμα από τη δική του σκοπιά και
μοιράστηκε εμπειρίες και προβληματισμούς με γονείς, προπονητές,
γυμναστές, διαιτητές και παράγοντες του αθλητισμού.
Στη συνέχεια,
θεωρήσαμε ότι πλέον ήταν η κατάλληλη στιγμή να οργανώσουμε μια ημερίδα
–διαδικτυακή και πάλι- και να δημιουργήσουμε τον χρόνο και τον χώρο ώστε
οι άνθρωποι με σεβασμό και φροντίδα να μοιραστούν και να ακουμπήσουν
τις ιστορίες τους. Σε αυτήν την προσπάθεια είχαμε την τιμή και τη χαρά
να συνεργαστούμε με τον κ.Γκότση, κοινωνιολόγο-ψυχοθεραπευτή, υπεύθυνο
του Τμήματος Εκπαίδευσης, Ανάπτυξης και Ανθρώπινου Δυναμικού –ΟΚΑΝΑ και
την κα Ατσαλάκη, Δρ Κλινικής Ψυχολογίας, στέλεχος της μονάδας εφήβων
ΑΤΡΑΠΟΣ-ΟΚΑΝΑ. Ο τίτλος της ημερίδας: Η κοινότητά μας σε μια περίοδο
παρατεταμένων κρίσεων-τα όρια, οι αντοχές και οι δυνατότητές της.
Ένα
από τα ιδιαίτερα θετικά της διαδικτυακής υλοποίησης των δράσεων, είναι
ότι για πρώτη φορά δόθηκε σε όλους τους κατοίκους των τριών νησιών μας,
Σάμου, Ικαρίας και Φούρνων η δυνατότητα να συμμετέχουν σε όλες τις
προτεινόμενες δράσεις. Το γεγονός αυτό συμπίπτει με τη συμπλήρωση 10
ετών λειτουργίας του παραρτήματος του Κέντρου Πρόληψης στην Ικαρία.
Η
Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών στις 26 Ιουνίου σηματοδοτεί κατά
κάποιον τρόπο και την ολοκλήρωση των βασικών δράσεων του Κέντρου
Πρόληψης. Για τη φετινή χρονιά συνεργαστήκαμε, τα Κέντρα Πρόληψης του
Αιγαίου, και ετοιμάσαμε κάποια μηνύματα για την πρόληψη που θα
ακούγονται από όλους τους σταθμούς του Αιγαίου. Με αυτόν τον τρόπο
αποχαιρετούμε τη χρονιά που πέρασε και ανανεώνουμε τις δυνάμεις μας για
τη χρονιά που έρχεται…
Καλό καλοκαίρι!
*Ο Φάρος συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του σε όλη την διάρκεια του καλοκαιριού
Έτσι μου έγραψε η καλή συνάδελφος Μίκα Παντελέων για να με ενημερώσει για ένα συνέδριο Stem/Steam στο οποίο παρουσιάζει και η ίδια την Παρασκευή 07-05-2021 στην Αίθουσα 2 στις 17.00 με 17.15, μια εργασία που εκπονήθηκε πριν 15 χρόνια με τίτλο: " Μπήκε το νερό στ΄αυλάκι.... . Μελετώντας το πρόγραμμα του συνεδρίου, στο σύνολό του, μου φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρον.
Με πολλή χαρά σας ανεβάζω την αφίσα και το πρόγραμμα όλου του συνεδρίου που φαίνεται πολύ ενδιαφέρον και χρήσιμο.
Με κλικ εδώ μπορείτε να μεταβείτε σε ολόκληρο το πρόγραμμα και να μπορέσετε να μπείτε στους συνδέσμους που σας ενδιαφέρουν.
Ένα εξαιρετικό κείμενο της συναδέλφου Μαρίλυς Τζεβελεκάκη που αναρτήθηκε στο alfavita 14/3/21 και ευτυχώς μου το επισήμανε η συνάδελφος Χριστίνα (τις ευχαριστώ και τις δύο για αυτό το κείμενο). Είναι η κατάθεση μιας νηπιαγωγικής καρδιάς, γιατί το Νηπιαγωγείο είναι ένας άλλος κόσμος, ένας ωραίος κόσμος, που υπάρχει γιατί υπάρχουν οι απανταχού νηπιαγωγοί. Δεν θα μπορούσα να το γράψω καλύτερα.
"Είμαι νηπιαγωγός και έχω το καλύτερο επάγγελμα.
Όχι γιατί, όπως μου έλεγαν το μακρινό ‘87 που άρχισα να δουλεύω και -δυστυχώς- μου λένε ακόμα μέχρι σήμερα, «γυρίζεις γρήγορα στο σπίτι σου και στα παιδιά σου και έχεις πολλές διακοπές», αλλά γιατί έχω να κάνω με μικρά παιδιά, που τους μαθαίνω να νιώθουν, να σκέφτονται, να μαθαίνουν, να δημιουργούν, να σχετίζονται, να σέβονται, να διεκδικούν, να έχουν ενσυναίσθηση, να βοηθούν, να χτίζουν μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, για να είναι σε όλη τους τη ζωή ευτυχισμένα και να νιώθουν πληρότητα.
Γιατί έχω να κάνω με μικρά παιδιά, που με διδάσκουν με την απλότητα, την αθωότητα, τον αυθορμητισμό και τη σοφία τους.
Είναι η καλύτερη δουλειά, γιατί για να διδάξω, πρέπει να μάθω.
Και μαθαίνω συνεχώς καινούργια πράγματα: όχι μόνο στα παιδαγωγικά, τη διδακτική, τη συμβουλευτική και την ψυχολογία, αλλά στα μαθηματικά, τη φυσική, τη χημεία, τη βιολογία, την αστρονομία, τη γλώσσα, την ιστορία, την ποίηση και τη λογοτεχνία, την παιδική ποίηση και λογοτεχνία, τις εικαστικές τέχνες, τη μουσική, το ρυθμό, τα τραγούδια, τα παιδικά τραγούδια, τις ταινίες, τις παιδικές ταινίες, τα ντοκυμαντέρ, το θέατρο, το παιδικό θέατρο, το κουκλοθέατρο, την κλιματική αλλαγή, τα δικαιώματα του ανθρώπου, τη ζωή στους πόλους και τα τροπικά δάση, την ανακύκλωση, τις επιστημονικές ανακαλύψεις.....
Δηλαδή πρέπει να έχω μια ολοκληρωμένη εικόνα του κόσμου γύρω μου, για να μπορώ να μεταδώσω στα παιδιά μου αυτή την ανάγκη να μαθαίνουμε σφαιρικά και όχι κατακερματισμένα, όπως πλέον γίνεται σε όλες τις επιστήμες, λόγω της υπερξειδίκευσης.
Και προσφέρω τον εαυτό μου ως παράδειγμα. Άρα γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Έχω το καλύτερο επάγγελμα, γιατί, μόλις μπω στην τάξη, όλα τα προβλήματα εξαφανίζονται και γίνομαι παιδί: παίζω, γελάω, τραγουδώ, χορεύω, ζωγραφίζω (πάντα έχοντας θέσει τους στόχους μου και έχοντας οργανώσει τη διδασκαλία μου, για να μην παρεξηγούμαι). Έχω το καλύτερο επάγγελμα, γιατί, όσα χρόνια κι αν δουλεύω, καμία χρονιά δεν είναι ίδια με την προηγούμενη, καμία μέρα, καμία στιγμή, καμία ιδέα. Τίποτα δεν επαναλαμβάνεται ολόιδιο, δεν υπάρχει πλήξη.
Αλλά πάντα βρίσκω τον τρόπο να προσεγγίσω με διαφορετικό τρόπο το παιδί που πρέπει να προσεγγιστεί διαφορετικά. Δεν είμαι ψυχολόγος, αλλά πρέπει να ενημερώσω το γονέα για τυχόν προβλήματα με τέτοιο τρόπο που να τον κάνω σύμμαχό μου και όχι αντίπαλό μου. Με τέτοιο τρόπο που να μην τον πληγώσω, αλλά να τον οργανώσω, για να βοηθήσει το παιδί του. Με τέτοιον τρόπο που να τον πείσω όταν είναι αρνητικός. Δεν είναι μόνο δική μου δουλειά αυτό και χρειάζομαι τη βοήθεια του ψυχολόγου, που το ελληνικό νηπιαγωγείο δεν διαθέτει. Και, αν διαθέτει (από τον Δεκέμβριο του 20), βρίσκεται στο σχολείο μόνο μια φορά την εβδομάδα. Κι αν έχει άδεια, δεν αντικαθίσταται.
Αλλά πρέπει να έχω τις κεραίες μου τεντωμένες για δυσλειτουργικές οικογένειες, για παραμέληση, για κακοποίηση, για άλλου είδους κοινωνικά προβλήματα (ανέχεια, ανεργία, φυλακή, εξαρτήσεις) και να βοηθήσω όσο μπορώ. Γιατί στο ελληνικό νηπιαγωγείο κοινωνική λειτουργός δεν υπάρχει.
(Δεν είναι τυχαίο που οι περισσότερες νηπιαγωγοί έχουμε δεύτερο πτυχίο ή μεταπτυχιακό. Είναι ακριβώς για να μπορούμε να αντεπεξέλθουμε σε αυτές τις συνθήκες. Και, φυσικά, γιατί αγαπάμε τη δουλειά μας!)
Αλλά πρέπει να μπορώ να διακρίνω ανάμεσα σε ένα ελαφρύ και ένα βαρύ σύμπτωμα.
Σε ένα επιπόλαιο και ένα πιο βαρύ τραύμα. Πρέπει να διακρίνω αν το παιδί που μου λέει ότι πονάει το κεφάλι του ή η κοιλιά του λέει αλήθεια ή το λέει γιατί θέλει τη μαμά του ή μου υποδεικνύει λάθος σημείο του σώματος που πονάει. Πρέπει να ξέρω αν θα ειδοποιήσω το γονιό που εργάζεται να έρθει να πάρει το παιδί του από το σχολείο ή αν θα το γιατροπορέψω όπως μπορώ μέχρι το σχόλασμα. Πρέπει να γνωρίζω και να επιμορφώνομαι συνεχώς στις πρώτες βοήθειες (Αν θέλω, βέβαια.
Γιατί δεν διδάσκονται υποχρεωτικά στο Πανεπιστήμιο. Ούτε, με ευθύνη της Πολιτείας, επιμορφώνομαι κάθε δυο ή τρία χρόνια που αλλάζουν τα πρωτόκολλα). Γιατί στο ελληνικό νηπιαγωγείο, δεν υπάρχει νοσηλεύτρια.
Αλλά δεν περνάει μέρα που να μην καθαρίσω δυο τρεις φορές τα τραπέζια, μετά από εργασία των παιδιών, πριν φάμε κολατσιό και μεσημεριανό, αφού φάμε κολατσιό και μεσημεριανό. Πλένω πινέλα, βαζάκια, κόλλες. Καθαρίζω εμετούς, τσίσα και κακά. Σφουγγαρίζω χυμένο νερό και χυμούς. Σκουπίζω υλικά από εργασίες που έπεσαν στο πάτωμα. Γιατί στο ελληνικό νηπιαγωγείο, η καθαρίστρια είναι πολυτέλεια.
Αλλά πρέπει συνέχεια να ασχολούμαι με βλάβες (και είναι πολλές και σοβαρές, αφού το ελληνικό νηπιαγωγείο δεν συντηρείται): να ξέρω το είδος της βλάβης, να ενημερώσω τον κατάλληλο αρμόδιο, να κάνω ό,τι μπορώ μόνη μου εν τω μεταξύ, για να λειτουργεί το σχολείο. Να παρακαλάω το Σύλλογο Γονέων, για επισκευές που «δεν τις κάνει ο Δήμος». Να κρύβω τις ασχήμιες της ασυντηρησίας.
Να βάφω ό,τι μπορώ, μπαλώνοντας αυτά που δεν κάνουν οι αρμόδιοι. Και, βέβαια, να κάνω γραπτώς τα επείγοντα αιτήματα στις αρμόδιες υπηρεσίες, για... να μη βρω εγώ τον μπελά μου, όταν θα γίνει το κακό!...
Αλλά, αν μια μέρα οι νηπιαγωγοί αποφάσιζαν να ξαναπάρουν σπίτι τους όλα τα παιχνίδια, βιβλία, υλικά, έπιπλα, μαξιλάρια, πανιά, μοκέτες, cd, που έχουν φέρει από το σπίτι τους, για να μπορεί να λειτουργήσει το νηπιαγωγείο, η αίθουσα θα έμενε γυμνή! Μόνο με τα καρεκλάκια και τα τραπέζια.
Άντε και τις χιλιοκολλημένες συρταριέρες, μια και ο πρώην ΟΣΚ, δεν διαθέτει πλέον καινούργιες στα νηπιαγωγεία. Γιατί το ελληνικό νηπιαγωγείο δεν είναι εξοπλισμένο και ούτε ενδιαφέρεται κανείς να το εξοπλίσει.
(Στην
Αξιολόγηση Σχολικής Μονάδας, θα έβαζα 10 στην εύρεση και εξοικονόμηση
πόρων και χορηγών: ό,τι φθαρμένο αλλάζει, είναι από τον οικογενειακό
προϋπολογισμό των νηπιαγωγών, καμιά φορά και των γονιών. Τα υπόλοιπα
απλώς παραμένουν ως έχουν -μήπως φταίνε οι νηπιαγωγοί και γι’ αυτό;;;;)
Αλλά, σε μια σχετικά πιο χαλαρή ώρα, όπως είναι αυτή του κολατσιού ή του μεσημεριανού φαγητού, καταφέρνω συγχρόνως να ψάχνω το χαμένο κουτάλι του Μιχάλη (ή να του βρίσκω ένα από το σχολείο, αν ξέχασε να του βάλει η μαμά του), να ξεφλουδίζω την μπανάνα της Μαρίας, να ανοίγω το γιαούρτι του Γιώργου, για να μη χυθούν τα μπαλάκια (που έχουμε πει να μην φέρνουν, αλλά φέρνουν) σε όλο το πάτωμα, να ξεκουμπώνω το καπάκι του μπολ της Κατερίνας, που χρειάζεται ειδικό αλγόριθμο για να ανοίξει (αλλά οι γονείς της δεν σκέφτηκαν ότι το παιδί δεν θα μπορεί), να βάζω νερό στο Γιώργο, να σκουπίζω το νερό που έχυσε στο πάτωμα η Ελένη, για να μη μου σκοτωθεί κανείς, να μαζεύω την προηγούμενη δραστηριότητα και να ετοιμάζω την επόμενη, να τρέχω στην αυλόπορτα να ανοίξω στο μάστορα, να δείχνω στο μάστορα τη βλάβη, να υπογράφω το τιμολόγιο και να το βάζω στη θέση του, για να μη χαθεί και το πληρώσω εγώ, «Κυρία, θέλω τσίσα και δεν έχει χαρτί», «Κυρία, να μου δέσεις το κορδόνι μου;»....
Γιατί στο ελληνικό νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν βοηθοί.
Αλλά καθημερινά δεν προλαβαίνω να πιω νερό και να πάω στην τουαλέτα, δεν έχω πέντε λεπτά χρόνο να φάω το κολατσιό μου (γι’ αυτό και συνήθως το τρώω σε κάποια πιο «χαλαρή» ώρα, όπως η παραπάνω. Άλλο ένα πλοκάμι για το χταπόδι!).
Διδάσκω, στις «χαλαρές» ώρες γίνομαι χταπόδι και στο διάλειμμα, που έχω πάντα εγώ εφημερία, γίνομαι Θεός: πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα: Επιβλέπω τα παιδιά σε όλα τα σημεία της αυλής, βάζω οξυζενέ στο γόνατο του Μανόλη και τον παρηγορώ, τρέχω μέχρι την τουαλέτα που πήγε η Άννα, να δω ότι όλα είναι καλά, ελέγχω την τάξη, που πήγε ο Δημήτρης να πιει νερό (γιατί πάντα η δίψα έρχεται στο πρώτο πεντάλεπτο του διαλείμματος), να δω τι κάνει, φωνάζω στο Νίκο να κατέβει από κει, γιατί θα χτυπήσει, χωρίζω τα παιδιά που πετούν χώματα το ένα στο άλλο, δένω τα κορδόνια της Ειρήνης, να μην μπουρδουκλωθεί...
Τελικά, η ώρα του μαθήματος είναι η πιο ξεκούραστη ώρα, ας μπούμε μέσα, να τελειώνω με αυτή την εφημερία και σήμερα...
Αλλά, όταν δεν υπάρχει αίθουσα νηπιαγωγείου, υποχρεώνομαι να περνώ τη μισή μου μέρα και να κάνω τη δουλειά μου σε τρύπες: Σε αποθήκες 15 τετραγωνικών, στα υπόγεια των δημοτικών σχολείων, σε χώρους 20 τετραγωνικών που προορίζονται για μαγαζιά, με βιτρίνες, αντί για τοίχους, χωρίς αυλή, χωρίς υποδομές για νήπια στις τουαλέτες. Σε χώρους με μούχλα, ανήλιαγους, ανθυγιεινούς, βρομερούς.
Σε ακατάλληλα κοντέινερ, στην άκρη μιας τεράστιας τσιμεντένιας αυλής δημοτικού σχολείου, που είναι απαγορευμένη για μας, γι’ αυτό και, γύρω από το άθλιο κοντέινερ, έχουν τοποθετηθεί ψηλά συρματοπλέγματα, μην τυχόν και αποδράσουμε.
Γιατί, για το ελληνικό νηπιαγωγείο, δεν έχει γίνει ποτέ καμία σοβαρή συζήτηση και κανένας προγραμματισμός για κατάλληλα κτήρια. Γιατί, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, κανείς δεν γνωρίζει τι πραγματικά συντελείται στο νηπιαγωγείο, ώστε να γίνει αυτή η συζήτηση και αυτός ο προγραμματισμός.
Δεν είμαι ρακοσυλλέκτρια, αλλά μαζεύω όλα τα άχρηστα υλικά για να δημιουργήσουμε στην τάξη.
Δεν είμαι καλλιτέχνης, αλλά οι δημιουργίες μας είναι καλλιτεχνήματα.
Δεν είμαι χαμαιλέων, αλλά
δε νομίζω να υπάρχει άλλο είδος εργαζόμενου, που να προσαρμόζεται τόσο
εύκολα σε κάθε συνθήκη, να εκπαιδεύεται τόσο γρήγορα σε νέες
παιδαγωγικές μεθόδους και σε νέα δεδομένα, που να αναπροσαρμόζει το
μάθημά του τόσο γρήγορα και αποτελεσματικά σε συνθήκες κρίσης ή αλλαγών.
Δεν έχω πιει το ελιξίριο της νεότητας,
αλλά και στα 25 και στα 35 και στα 45 και στα 55 (και στα 67, με βάση
την ηλικία συνταξιοδότησης), πρέπει να έχω τις ίδιες αντοχές, να μπορώ
να κάθομαι και να σηκώνομαι από το πάτωμα με ευκολία αιλουροειδούς, να
χοροπηδάω, να τραγουδάω, να νιώθω παιδί, να γεφυρώνω το χάσμα της
ηλικίας της δικής μου και των παιδιών.
Δεν είμαι σεναριογράφος,
σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος, μουσικός, αλλά φέρνω εις πέρας
μια ολόκληρη θεατρική παράσταση μόνη μου, κρατώντας λεπτές ισορροπίες
κατά τη διανομή των ρόλων.
Δεν είμαι εφευρέτης, αλλά διορθώνω με το τίποτα ό,τι πρόβλημα προκύψει, προκειμένου να κάνω τη δουλειά μου, όταν δεν έχω βοήθεια από πουθενά.
Δεν είμαι διοικητικός,
αλλά πρέπει να γνωρίζω και να ενημερώνομαι διαρκώς γύρω από τα θέματα
που αφορούν τη διοίκηση, αν είμαι προϊσταμένη. Άκου να δεις τώρα: Δεν
θέλω να είμαι προϊσταμένη! Αλλά είμαι. Γιατί κάποια πρέπει να είναι! Και
δεν μου συγχωρούνται λάθη! Και οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές (μπορεί
να μας ζητηθεί να συμπληρώσουμε μια φόρμα, μέσα στην επόμενη ώρα, την
ώρα του διδακτικού μας ωραρίου!!!). Δεν έχω χωριστό γραφείο ή
υπολογιστή. Δεν έχω μειωμένο ωράριο. Που σημαίνει ότι, για να
ανταποκριθώ, πρέπει να δουλεύω στο σπίτι.
Ναι, αλλά, στάσου!
Στο σπίτι δεν είναι που προετοιμάζομαι και για το μάθημά μου; Ποιο είπαμε ότι είναι το ωράριό μου; Ποιος δουλεύει λίγες ώρες; Ποιος είναι χαλαρός;
(Για όλα τα παραπάνω, στην Αξιολόγηση Σχολικής Μονάδας που προωθείται, θα έβαζα 10 στον τομέα της διαχείρισης προσωπικού: Μια, άντε δυο ή τρεις νηπιαγωγοί κάνουν τη δουλειά 10 και βάλε υπαλλήλων! Μεγάλη οικονομία! Συμφέρουν!)
Αλλά βάλλομαι από παντού, αρχίζοντας από την Πολιτεία:
Κανείς ποτέ από την πολιτική ηγεσία δεν έχει ενδιαφερθεί να πληροφορηθεί πώς λειτουργεί ένα νηπιαγωγείο. Κανείς δεν ξεκίνησε τις μεταρρυθμίσεις του από το νηπιαγωγείο, που είναι η πιο βασική βαθμίδα της εκπαίδευσης, αφού δίνει στα παιδιά τις δεξιότητες/εργαλεία για να επιτύχουν στις επόμενες βαθμίδες, αλλά -κυρίως- στη ζωή τους (και –βέβαια- στην εργασία τους)!
Αν το ελληνικό νηπιαγωγείο δεν απαξιώνεται από την Πολιτεία γενικώς, απαξιώνεται -κι αυτό είναι το χειρότερο- από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που δε λαμβάνουν υπόψη τους την άποψη των νηπιαγωγών σε βασικά ζητήματα, γιατί ούτε εκείνοι έχουν πειστεί για τη σημασία του Νηπιαγωγείου. Και, βέβαια, απαξιώνεται από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, οπότε δεν υπάρχει η συνεργασία ανάμεσα στις βαθμίδες κι έτσι δεν υπάρχει συνέχεια στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Απαξιώνεται από την εγκληματική παραμέληση από
όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην εκπαίδευση (Δήμοι, Περιφέρειες,
ΚΤΥΠ,...): κτίρια, υποδομές, αυλές και παιδικές χαρές, δέντρα, εποπτικό
και παιδαγωγικό υλικό, έπιπλα, βιβλία, παιχνίδια,.... όλα αφημένα στη
μοίρα τους και στην ευαισθησία των εκπαιδευτικών, άντε και κάποιων
συλλόγων γονέων. Συντήρηση, βάψιμο, καθαρισμός, ώστε το νηπιαγωγείο να
είναι ελκυστικό και όχι σαν φυλακή, δεν γίνονται, εκτός αν έχεις το Θεό
μπάρμπα. Αν τα παιδιά δεν βλέπουν το ελληνικό νηπιαγωγείο σαν φυλακή,
αυτό οφείλεται αποκλειστικά σε εμένα, τη νηπιαγωγό τους!
Ούτε αυτό μου το αναγνωρίζει η ελληνική Πολιτεία.
Και κωφεύει στα χρόνια αιτήματά μου για στήριξη του έργου μου από
ειδικούς (ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές,
λογοθεραπευτές, κοινωνιολόγους) σε στελεχωμένες υπηρεσίες, που θα
στηρίζουν άμεσα νηπιαγωγούς, παιδιά και γονείς και όχι μετά από αναμονή
πολλών μηνών και εξαντλητικής γραφειοκρατικής δουλειάς από τις
νηπιαγωγούς. Κωφεύει για στήριξή μου από βοηθό, καθαρίστρια,
νοσηλεύτρια, φύλακα (για να μην καταστρέφεται το απόγευμα ό,τι έχουμε
φτιάξει το πρωί).
Αντιθέτως, με αναλώνει σε όλο και περισσότερες γραφειοκρατικές, διεκπεραιωτικές, ανούσιες διαδικασίες, οι οποίες με απομακρύνουν από την ουσία, που είναι το εκπαιδευτικό μου έργο.
Αντιθέτως, με απαξιώνει, φροντίζοντας να με παρουσιάζει παντού (στα πρόθυμα ΜΜΕ, που δεν ασχολούνται, φυσικά, να επαληθεύσουν τα όσα λέγονται) ως τεμπέλα, χωρίς όρεξη για δουλειά, που δουλεύω λίγες ώρες, ανεκπαίδευτη, οπισθοδρομική, χωρίς τα κατάλληλα προσόντα. Στρέφει την κοινωνία εναντίον μου, καταστρέφει τη σχέση γονιού - εκπαιδευτικού, μπλοκάρει την εκπαιδευτική διαδικασία. Για να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες της.
Είμαι νηπιαγωγός και είμαι περήφανη για τη δουλειά μου και την πορεία μου όλα αυτά τα χρόνια! Είμαι νηπιαγωγός και δεν μετάνιωσα ποτέ για την επιλογή μου! Είμαι νηπιαγωγός και κάνω την καλύτερη δουλειά του κόσμου!
Βοηθήστε με –ή αφήστε με επιτέλους ήσυχη- να την κάνω όπως πρέπει!
Μαρίλυ Τζεβελεκάκη
Νηπιαγωγός"