ΟΡΑΣΗ
Με τη βοήθεια του βιβλίου «Πειράματα
με τις αισθήσεις», εκδόσεις ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ, θυμηθήκαμε τις πέντε αισθήσεις και
μιλήσαμε για τον εγκέφαλο και τα μηνύματα που του στέλνουν τα διάφορα όργανα.
Παρατηρήσαμε τα διάφορα μέρη του ματιού μας και βρήκαμε τι μας
χρειάζεται το κάθε ένα από αυτά. Μιλήσαμε για τους τυφλούς (μας
είχε επισκεφθεί νωρίτερα ένα τυφλό ξωτικό από τον Πλούτωνα, το οποίο
χρησιμοποιούσε πολύ τα χέρια του και τα αυτιά του) και κάναμε πειράματα.
α)
Στο πρώτο πείραμα πήραμε ένα παλιό ζευγάρι γυαλιά και κολλήσαμε μαύρο γλασέ
στους φακούς ώστε να μην μπορεί να δει αυτός που τα φορά. Έπειτα ζητήθηκε από
το «τυφλό» παιδί να χρησιμοποιήσει την αφή και να βρει ποιος είναι
μπροστά του. Έπειτα το ίδιο παιδί χρησιμοποιούσε την ακοή για να βρει ποιος του
μιλούσε.
β)
Στο δεύτερο πείραμα δέσαμε τα μάτια ενός παιδιού κι έπρεπε να προσφέρει
ένα λουλούδι στο παιδί που το κατηύθυνε με προφορικές οδηγίες.
γ)
Δείξαμε πέντε συγκεκριμένα αντικείμενα στα παιδιά, τα σκεπάσαμε κι έπρεπε το
κάθε παιδί να βρει ποιο αντικείμενο έλειπε κάθε φορά.
δ)
Τα ίδια αντικείμενα σε σταθερή θέση. Έπειτα τα μπερδεύαμε. Καλούνταν το κάθε
παιδί που έκλεινε τα μάτια του να βρει και να τα ανατοποθετήσει στη σωστή
τους θέση.
ΟΣΦΡΗΣΗ
α) Συζητήσαμε με τα παιδιά για τη μύτη
μας, πως είναι μέσα, τι έχει, τι μηνύματα στέλνει στον εγκέφαλο.
Πειραματιστήκαμε με τον αέρα και είδαμε ότι μυρίζουμε μόνο από τη μύτη αν και
εισπνέουμε και από το στόμα. Θυμηθήκαμε το ταξίδι του αέρα στην εισπνοή και
στην εκπνοή. Βρήκαμε ότι ο σκύλος μυρίζει πάρα πολύ καλά. Μιλήσαμε για τις
ευχάριστες και τις δυσάρεστες μυρωδιές, λέγοντας ο καθένας τη γνώμη του. Είπαμε
πόσο χρήσιμη μας είναι η μύτη μας και για να ανακαλύπτουμε αν κάποιο φαγητό
είναι χαλασμένο κι έτσι να προφυλαχτούμε και να μην το φάμε. Επίσης πως
μπορούμε να μυρίσουμε τη φωτιά και άλλα.
β) Κάναμε πείραμα. Μυρίσαμε όλοι
μας διάφορα μπαχαρικά και μυρωδικά. Έπειτα το κάθε παιδί με κλειστά τα μάτια
προσπαθούσε να βρει από τη μυρωδιά τι ήταν αυτό που μύρισε.
γ)
Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας μυρωδικό σ’ ένα πίνακα διπλής εισόδου.
Τα αληθινά μπαχαρικά με τις ετικέτες τους ήταν στην ίδια σειρά με τον πίνακα.
Το κάθε παιδί έπρεπε να βρει το μυρωδικό που ήθελε και να συγκρίνει την ετικέτα
και τη λέξη στον πίνακα, πριν ψηφίσει. Με μεγάλη διαφορά νικήτρια ήταν η
βανίλια κι ακολούθησε το γαρύφαλλο.
ΑΦΗ
α) Σήμερα μιλήσαμε για την αφή, την
οποία είχαμε ήδη χρησιμοποιήσει όταν παίζαμε τους τυφλούς. Είχαμε ήδη
ανακαλύψει τους φίλους μας πιάνοντάς τους οπότε σήμερα παίξαμε με το
«τρομακτικό» κουτί της αφής, όπου το κάθε παιδί έβαζε το χέρι του
μέσα στο «στόμα» και προσπαθούσε να ανακαλύψει τι είναι αυτό που πιάνει.
β)Έπειτα
βάλαμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα σε χαρτόνι, γράψαμε το όνομά
μας και ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας.
ΑΚΟΗ
α) Μιλήσαμε για το αυτί μας,
το παρατηρήσαμε, είδαμε από ένα βιβλίο πως είναι μέσα, τι πρέπει να προσέχουμε
και τι μας χρειάζεται.
β) Νιώσαμε τη μετάδοση των
ηχητικών κυμάτων μέσω των δονήσεων.
γ)
Πειραματιστήκαμε με τη μετάδοση του ήχου μέσα από τα στερεά
αντικείμενα.
δ)
Μιλήσαμε για τους κωφούς και τους άλαλους και πως επικοινωνούν μεταξύ τους.
Φτιάξαμε τη δική μας νοηματική γλώσσα και ο καθένας βρήκε την
κίνηση για το δικό του όνομα!
ε)
Παίξαμε με τα μουσικά όργανα, χτυπήσαμε τις συλλαβές των ονομάτων
αλλά και των επιθέτων μας.
στ)
Κάθε παιδί με κλειστά μάτια προσπάθησε να εντοπίσει την πηγή του ήχου
και να ονοματίσει το μουσικό όργανο που άκουγε.
ζ)
Τα παιδιά χωρισμένα σε δύο ομάδες κρατώντας τα ίδια όργανα με την
πλάτη γυρισμένη. Όταν έπαιζε ένα όργανο από τη μία ομάδα έπρεπε να απαντήσει το
ίδιο όργανο από την άλλη κι αργότερα να κάνει τόσα χτυπήματα όσα και ο πρώτος.
η)
Παίξαμε με το κουτί των ήχων με κύριο στόχο να χτυπάμε τα
περίεργα μουσικά όργανα σιγανά και δυνατά.
θ)
Κατασκευάσαμε τα δικά μας μουσικά όργανα: μαράκες με ρεβίθια ή με
φασόλια, πολλά ή λίγα, και προσέξαμε τις ακουστικές διαφορές.
ι)
Χρησιμοποιώντας τα «Μουσικά παιχνίδια» του Γιώργου Σακελλαρίδη
μιλήσαμε για τα πνευστά, έγχορδα, κρουστά και με πλήκτρα όργανα. Με την ανάλογη
μουσική τα ταξινομήσαμε και τα παρουσιάσαμε.
κ) Μας
επισκέφθηκε το κωφό ξωτικό το οποίο μπέρδευε τα ονόματα των
παιδιών κι έδινε ομοιοκατάληκτες λέξεις για ονόματα, π. χ. Πηνελόπη - αντιλόπη,
και με τη βοήθεια της νοηματικής που είχαμε εφεύρει την προηγούμενη ημέρα
μπορέσαμε να συνεννοηθούμε.
ΓΕΥΣΗ
α) Μιλήσαμε για τη
γλώσσα μας και την αίσθηση της γεύσης χρησιμοποιώντας το βιβλίο «Γεύση» των
εκδόσεων Σαββάλας.
β) Μιλήσαμε για το γλυκό, το ξινό, το
πικρό και το αλμυρό και δοκιμάσαμε διάφορες γεύσεις προσπαθώντας
να τις ανακαλύψουμε με κλειστά τα μάτια.
γ)
Μιλήσαμε για γεύσεις και φαγητά που μας αρέσουν. Καταλήξαμε στις φακές, στα
μακαρόνια, στο ρύζι και στο κοτόπουλο. Φτιάξαμε ένα πίνακα διπλής εισόδου, ψηφίσαμε
για όλα αν μας αρέσουν ή όχι και κάναμε στατιστική ανάλυση των δεδομένων
μας.
δ)
Ψάξαμε σε περιοδικά εικόνες και φωτογραφίες τροφών και τις ταξινομήσαμε
ανάλογα με τη γεύση τους: γλυκό, πικρό, ξινό και αλμυρό.
ΜΠΡΑΒΟ Μαράκι! Τέλειες δραστηριότητες! Όπως κάθε φορά, μας έδωσες και πάλι υπέροχες ιδέες! Συγχαρητήρια για το έργο σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΤΙΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ ΧΩΡΑΣ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πολύ ενδιαφέρον να εργαστούν τις αισθήσεις με τα παιδιά
ΑπάντησηΔιαγραφήFELICES VACACIONES
υπέροχη δουλειά, συγχαρητήρια..! καλή συνέχεια και ευχαριστούμε για την βοήθεια..!
ΑπάντησηΔιαγραφή